harry73
Cujo skrev:
Tvärtom, den är oftast ett ljus i mörkret.(y)
Om GPs ledarskribenter lyser i mörkret bor de kanske för nära Ringhals? :rolleyes:
 
  • Gilla
Cujo
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Du har kanske inte noterat att det har möblerats om en hel del där nyligen:
[länk]
...
Det var den nya ledarredaktionen med smitthärden Alice jag tänkte på. Innan dess var den åtminstone medelusel.
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Mikael_L
pelpet har fört dialog, diskussion (men kanske inte debatterat) så väl så att jag har börjat förstå att det börjar bli verkligt bråttom att få igång byggen av 4 gen kärnkraft, med någon form av breeder-teknik.
Alltså att detta måste starta innan det blir alltför stort ekonomiskt vansinne.
 
I
123abc skrev:
Jag vill minnas att fiskarna fick vingar och började flyga och nu mer kallas fiskmåsar ;)
När man kommer med liknande påståenden så är det bra att länka till en källa.
Det är det som är ett problem.
 
Redigerat av moderator:
Mikael_L
Oj vilken offerroll du iklädde dig ...

Jag tycker så synd om dig.


Men tycker du det är OK att antyda lite vad som helst i tråden så kan jag också sätta igång.
 
I
Mikael_L skrev:
Oj vilken offerroll du iklädde dig ...

Jag tycker så synd om dig.


Men tycker du det är OK att antyda lite vad som helst i tråden så kan jag också sätta igång.
Nej det var dumt, jag vaknade nog på fel sida.:surprised:
Så dumt att jag tog bort det.
 
Redigerat av moderator:
pelpet skrev:
Vi har ju mycket riktigt inte särskilt mycket fossilkraft, och jag hade inte tänkt på att kärnkraft och sol/vind är en dålig kombination, men det har du ju såklart rätt i. Men däremot så borde ju sol och vind kunna samsas utmärkt med vattenkraft. Det kan nog vara lämpligt, då sol snart är billigt medans det kommer att vara dyrt att ersätta befintlig vattenkraft.

En joker är ju också om audi får till sitt system för att kunna göra fordonsbränsle av el, luft och vatten. Isåfall borde man kunna använda den processen för att göra sig av med överskottsel.
Rättning på mig själv. Det som är dyrt att ersätta är befintlig kärnkraft (inte vattenkraft).
 
I
Tror det är tid att tänka på annat än kärnkraft. http://www.svd.se/naringsliv/hallbar-energi/tesla-presenterade-nytt-jattebatteri_4533272.svd
7kWh batteriet känns dock för litet för de pengarna, men jag gillar tanken. Hur man sen löser det, vem som lämpligast ska ha bufferten är väl en annan diskussion. Men helt klart skulle den kunna ligga hos elleverantören.
Om det nu våras för grön el behöver det inte betyda att forskningen om kärnkraft och dess avfall bör falla i träda.
 
Mikael_L
Ja 7 kWh batteri för 25.000 kr är ju rent löjligt, då 12 st 55Ah bilbatterier också är på 7kWh ...

Bättre måste dom allt komma med. ;)
 
Ett kallt vinterdygn gör jag av med 20 kWh.

Och hur laddar jag det där batteriet mitt i vintern? Knappast med sol.

OT, men här finns ju några som har solceller på taken.
Någon som loggar hur mycket energi solcellerna genererar när det behövs, dvs oktober - mars?
Det skulle vara kul att se ett diagram eller en tabell!
 
Avemo skrev:
Här finns lite loggar.
[länk]
[länk]

Det är väl inte speciellt många som påstår att man klarar sig med bara solel?
Fint diagram, men det visar ju just att det inte blir något producerat under vintern.
På sommaren behövs ju knapp någon el.
Och det visar inte vad en enskild installation "presterar".

Och vad skall man med ett stort, dyrt batteri till, om inte för att lagra elen tills den behövs.
Min bedömning: Ytterligare en ny, onödig pryl, fast med lite skrytfaktor.
 
Batteriet har nog större marknader med mer lämpligt klimat än Sverige som målgrupp.

citerar från http://bengtsvillablogg.info/

"I USA installeras ett takbaserat solcellsystem var tredje minut, i Japan ett varannan minut och i Bangladesh ett varje minut."
 
I
Nu är det ju annat format och förmodligen annan prestanda på Teslas batteri och får de snurr på tillverning sjunker nog priserna, kanske så KnockOnWood kan beställa 100kWh batteriet.;) Det kan ju sen laddas med grön el. Men som jag skrev, eller inte, kanske det är bättre att energibolaget svarar för buffringen. Batterier finns men de måste billigare och bättre. http://www.tu.no/kraft/2014/10/12/her-er-verdens-kraftigste-batterier
Jag personligen ser fram emot utveckling av batterierna.
 
I
larsbj skrev:
Batteriet har nog större marknader med mer lämpligt klimat än Sverige som målgrupp.

citerar från [länk]

"I USA installeras ett takbaserat solcellsystem var tredje minut, i Japan ett varannan minut och i Bangladesh ett varje minut."
Självklart att det hade varit bra med mera sol, då hade elbehovet minska också, men det går att ladda med vindkraft också.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.