Hej

Min trekammarbrunn (med infiltrationsbädd) har ett böjt luftningsrör i locket:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I andra änden av infiltrationen sitter också ett luftningsrör. Jag har ingen avluftning genom taket utan på en kattvind sitter en vacuumventil:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vilken funktion har luftningsröret i locket på trekammarbrunnen?

Bör jag avlufta genom taket eller räcker avluftningsröret i locket på trekammarbrunnen?

Med vänlig hälsning,

Peter

Förmodligen sitter röret i brunnslocket där för att det inte finns någon avluftning i huset. Jag har också trekammare med infiltration men har varken avluftning i locket eller i huset.

Precis som dof säger så har du luftningen på brunnen eftersom det inte finns någon på huset. Vacuumventilen gör så att du inte får undertryck i avloppet när du t ex spolar i toaletten.
Infiltrationsbädden behöver genomströmning av luft för att fungera korrekt och det är inte tillåtet med vacuumventil ihop med infiltrationsbädd i normal fall. I ditt fall funkar det eftersom bädden får luft genom brunnen.
Med avluftning på taket borde bädden få bättre luftgenomströmning eftersom ett högre rör skapar ett bättre drag.
Ser ut som fukt på träplankan bakom vacuumventilen. Är det det? Svårt att se på bilden i mobilen.

Patrick E skrev:
Ser ut som fukt på träplankan bakom vacuumventilen. Är det det? Svårt att se på bilden i mobilen.
Det stämmer, det är en gammal bild, jag har bytt till en ny vacuumventil som är tät.

Trekammarbrunnar i betong tillverkades med lock som hade luftning, om alla fabrikat hade det vet jag ej men de som finns i vårt område har galvade huvar (HTH-betong) eller en gjutjärnböj.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Förutom det som dof och Patrike säger så blir det också större risk för lukt runt brunn och bädd när avluftningen inte
går ut på taket

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Låt säga att man har liknande förutsättningar som trådskaparen och brunnslocket med tillhörande ventilation ska bytas, spelar det då någon större roll hur högt och grovt det nya luftningsröret är?

I mitt fall har brunnens originallock ersatts med ett lättare lock av glasfiber och luftningen sker genom ett ca 70mm grovt och ca 1,2m högt plaströr. Reningen fungerar bra men röret sticker upp som en estetisk avvikelse i en annars fin miljö. Går det att byta röret mot ett lägre och kanske även smalare rör utan att riskera en försämring av reningsprocessen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.