På en grusad del framför huset har vi tänkt sätta odlingslådor med blommor. Vi skulle vilja minimera manuell vattning. Vad finns det för tips för att hålla kvar det vatten som kommer naturligt?

Har läst om att lecakulor håller vatten. Kan man blanda i dessa i jorden för att de ska hjälpa till att hålla kvar vatten i lådan?

Lådorna är ca 4 x 0,7 m stora och vi har tänkt fast markduk i botten så inte jorden rinner ner i gruset.

Om jorden är täckt av exempelvis lecakulor så att solen inte lyser direkt på den så dunstar det inte lika mycket från jorden. Dock påverkar det inte hur mycket vatten blommorna förbrukar. Du måste nog välja växter som inte behöver så mycket vatten. Om lådorna är höga så får det plats mer jord i dem som då kan hålla mer vatten. Att blanda lecakulor i jorden lär göra den bättre dränerad vilket är motsatsen till vad du vill.

På mina utekrukor har jag lagt större stenar 5-10 cm för att täcka det översta lagret jord. Då hamnar dessa i skugga och fukten avdunstar inte lika snabbt under varma dagar. Regnvatten kommer dock ner utan problem.

På någon annan kruka har jag lagt täckbark i samma syfte.

Det har fungerat bra.

Om du har en kruka på ett fat och lägger ett lager lecakulor i botten på krukan så kan det stå vatten på fatet utan att jorden blir för blöt. Det står då vatten mellan kulorna som endast sakta sprids upp i jorden. I fallet med odlingslådor är det inget fat under så ett lager lecakulor där skulle bara göra jordlagret tunnare och underlätta för vattnet att rinna undan.

Det finns också metoden att täcka jorden med plast för att ännu mer hindra avdunstningen. Vad tänkte du dig för växter? Jag har odlat en del grönsaker i pallkragar. Är det tomater eller squash i en låda kan man få vattna flera liter om dagen om det är soligt. Då är inte problemet att vattnet dunstar utan att växterna suger upp det. Andra växter kan dricka betydligt mindre och då ökar också betydelsen av avdunstningen.

Mycket torv i jorden håller fukten!

Blöjor.

[video=youtube;vNcV9XfHzWM]https://www.youtube.com/watch?v=vNcV9XfHzWM[/video]

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.