Passar la kanske inte i detta forum man jag chansar.

Jag har två enskilda firmor + vanligt jobb.... JAg kommer göra överskott firma1+firma2 2015 på 100 000kr så jag funderar på att köpa lite prylar. frågan är hur det funkar om jag tex skulle köpa en släpkärra till traktorn för 50 000kr +moms.

Utan lån så antar jag att jag får skriva av denna på 5 år =>10 000kr om året... Inga konstigheter... men då måste jag ju ta 50 000kr + moms av mina 100 000kr som jag har i kassan vilket begränsar ytterligare köp ganska mycket...

Om jag däremot tar lån på 80% av beloppet och betalar 20% kontant så förutsätter jag att avskrivningstiden fortfarande är 5 år (10 000kr/år) men att man även får dra av årskostnaden för lånet på mina 100 000 kr i överskott. Stämmer det tro? i vilket fall som så behöver jag då "bara" lägga ut 20% +20% i amortering + moms iår =18000+12500=30500 istället för 62500kr iår

Det innebär ju i så fall att det är fördelaktigt att köpa "massa" prylar på lån så att jag kan beta av dessa 100 000kr såvida jag inte hittar 5st olika pryular för 20 000kr vardera som kan skrivas av direkt:)

Notera dock att detta va ett räkneexempel... köpa prylar bara föra att slippa skatt är inte syftet

är inte riktigt med på hur du menar. Men lånar du så får du ju även en räntekostnad.

Och du får inte dra av amorteringen. Amorteringen är ingen kostnad så den påverkar inte ditt resultat.

Annars skulle man ju kunna låna typ 100 milj. Och amortera, och därmed fixa ett avdrag på 20 milj/år.

Men om jag har 100 000 i kassan och köper en pryl kontant för 100000kr så får jag ju bara dra av 20000kr om avskrivningstiden är 5 år... Resterande 80 måste jag skatta för och vips försvinner 40000kr eller nått... Om jag däremot är i behov av något annat är det ju bättre att ta ett lån istället för att vänta till nästkommande år

Arne999 skrev:
Men om jag har 100 000 i kassan och köper en pryl kontant för 100000kr så får jag ju bara dra av 20000kr om avskrivningstiden är 5 år... Resterande 80 måste jag skatta för och vips försvinner 40000kr eller nått... Om jag däremot är i behov av något annat är det ju bättre att ta ett lån istället för att vänta till nästkommande år
Skatten blir samma oavsett lån, du menar att du ska låna pengar till skatten?

Nej.. Men om jag inte lånar så har jag ju inga pengar över till att köpa prylar (som jag vill/behöver ha). Jag är ju ute efter att kvitta mina 100 000kr på nått sätt iår ( tilläggas bör att det är en liten sidosyssla och eventuellt bara iår som jag drar in pengar) . Köper jag en pryl för 100000kr så är kontanterna slut och jag får skatta för resterande 80 efter avskrivning eftersom jag inte har pengar över till att köpa mer prylar

Arne999 skrev:
Nej.. Men om jag inte lånar så har jag ju inga pengar över till att köpa prylar (som jag vill/behöver ha). Jag är ju ute efter att kvitta mina 100 000kr på nått sätt iår ( tilläggas bör att det är en liten sidosyssla och eventuellt bara iår som jag drar in pengar) . Köper jag en pryl för 100000kr så är kontanterna slut och jag får skatta för resterande 80 efter avskrivning eftersom jag inte har pengar över till att köpa mer prylar
Hur ska du då betala tillbaka lånet om du inte kommer ha inkomst sen?

Köp grejer under ett halvt prisbasbelopp istället.

Om du lånar måste du ju lägga ut för amorteringar år 2+3+4+5, år då du inte räknar med att ha någon vinst! Var ska du ta de pengarna från? Enda sättet är ju, som du själv skrivit, att köpa "småsaker" som kan dras av direkt och därmed minska vinsten. För att köpa något större, så bör du räkna med att ha en vinst före avdrag varje aktuellt år (de närmaste 5), som är minst lika stor som det planerade avdraget.

Ja som sagt att köpa något som skall skrivas av på fem år till en firma där man inte räknar med intäkter under den tiden, blir tokigt.

Och en första förutsättning för att kunna dra av för en invstering i en traktorsläpkärra, är ju att firman har en verksamhet som kan behöva använda en släpvagn.

Kanske skulle starta ett AB istället för att köra enskild firma? Nu är all din vinst likställd med inkomst. Behåll vinsten i AB istället och investera i det du behöver.

C
De regler man kan utnyttja i en sådan här situation är dels överavskrivning vilket innebär att man gör en större avskrivning skattemässigt än planenligt och dels periodiseringsfond där man kan skjuta obeskattad vinst framför sig.

cpalm skrev:
De regler man kan utnyttja i en sådan här situation är dels överavskrivning vilket innebär att man gör en större avskrivning skattemässigt än planenligt och dels periodiseringsfond där man kan skjuta obeskattad vinst framför sig.
samt expansionsfond.....

Alltså det va ju bara ett exempel försår ju att lånet ska betalas tillbaka... Saken är den att jag har en jordbruksfastighet och är inne på år nr2. De första 5 åren får man göra avdrag för inkomst av tjänst jag har även en annan konsultfirma I annan branch som drar in typ 100 000kr iår men jag vet inte om jag fortsätter med denna då jag dessutom har ett "vanligt" jobb....

Planen är att komma igång med lite gårdsverksammhet framöver, gärna med inkomst men huvudfokus är att ha det som en hobby vid sidan om arbetet. Jag vill därför nyttja dessa 5 år på bästa sätt. Det är svårt att få kontanterna att räcka till till att köpa det man kan tänkas behöva men det är ju guldläga att göra det NU. Speciellt om det är prylar med 5 års avskrivningstid.... år 6, 7 kanske jag inte är igång med någon verksamhet och då finns det ju inget att skriva av mot. SÅ desto tidigare jag kan köpa grejjer desto batter

Därav min fundering om att låna till grejjer. köper jag tex en pryl för 100 000kr med 5 års avskrivningstid varav 2 år kommer utanför mina 5 år där jag kan göra avdrag för inkomst av tjänst så får jag ju betala 40 000kr med skattade rena pengar (som förvisso räknas in som ett - i kassan )..

Det jag förlorar på detta är i min nuvarande skattesisituation 20 000kr då jag betalar marginalskatt.

Som svar på min egna fråga:
Om jag lånar 100 000kr så kostar det mig 15750kr i räntekostnader under 5 år förutsatt att det är rak amortering samt 6% ränta. Dnna kostnad får man ju oxå dra av för så sammanfattningsvis så tjänar jag ju alltså på att köpa en pryl på lån till firman NU istället för att vänta. Nu råkar jag förövrigt ha 3% i ränta på Traktorn jag köpte men det kanske är en lite för optimistisk siffra...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.