Hej.
Hur långt ner bör pem-röret ligga i marken ?
Ska dra in nytt vatten och avlopp. Hade tänkt lägga det precis som i samma gamla banan som de gamla gjutjärns röret och gamla Vattne röret låg i.
Och nu kommer de bytas ut till plast rör såklart.

Till själva anslutningen ligger 2 meter ner i marken. Men sen sluttar de upp till inte alls långt under marken. Ca 60cm kanske
Det har ju funkat I alla år. Men finns de någon risk att lägga vatten röret i samma höjd som de gamla . Jag tänkte på frys risken.

Detta är i Norrland. (Sundsvall)

Jag tycker de borde funka att lägga de precis som innan för de har ju funka i 30 -40 år. Jag har även tänkt att isolera vatten röret 4-6 meter ner. Total längden blir ca 10 meter

Mikael_L
Det låter onekligen grunt.
Men har det funkat förr så kanske det gör det framöver också. Men själv skulle jag nog petat ner dom djupare för säkerhets skull.
Better be safe than sorry ...

Jag har, 30 mil söderut från dig, fått ner mina bara på 1,2 meters djup, sen kom berg och jag ville slippa spränga.
Så sen la jag på 50 mm XPS-cellplast som isolering och så brukar det vara så att berget leder fram värme från djupare ner i marken ganska bra - så jag chansade så.
Har gått bra i några år nu i alla fall.

Redigerat:
  • Gilla
Witch007
  • Laddar…
Krilleman
Här har du en tjäldjupskarta över Sverige:

grundlaggningsdjup-bild1-v-0312-g56-l.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men har det funkat förut så kanske det kan funka igen. Men det känns lite dumt att chansa om du endå har en grävare på plats!

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
C
Dumt att chansa....

Jag bor också nära Sundsvall("Sönsvall") inkommande vatten ligger inte djupare än 50 cm MEN för säkerhets skull la jag I en elkabel, som hittills aldrig behövt användas,(10 år.....)

De är inne i torpargrunden det gäller. Där får jag ju gräva för hand. Men ute ligger den nog två meter ner..

Mikael_L skrev:
Det låter onekligen grunt.
Men har det funkat förr så kanske det gör det framöver också. Men själv skulle jag nog petat ner dom djupare för säkerhets skull.
Better be safe than sorry ...

Jag har, 30 mil söderut från dig, fått ner mina bara på 1,2 meters djup, sen kom berg och jag ville slippa spränga.
Så sen la jag på 50 mm XPS-cellplast som isolering och så brukar det vara så att berget leder fram värme från djupare ner i marken ganska bra - så jag chansade så.
Har gått bra i några år nu i alla fall.

Hur mycket lutat ditt rör då i marken ? Man säger väl 1cm per meter. Men de kan jag säga direkt att de är mycket mer hos mig nu.

Jag ska gräva ner de så långt jag kan. Men stöter jag på berg eller stor as till sten så blir ju röret där det blir.

Blir de baksug med för mycket lutning?

Redigerat:
Mikael_L
Ja är det inne i krypgrunden blir det direkt en lite annan sak.
Inne i krypgrunden ska det väl inte bli minusgrader alls? Och då går det inte ner någon tjäle i marken där heller.

Det är bara i övergången vid grundmuren mellan omgivande mark och in till krypgrunden man får se upp, där kan det t.ex. tjäla inåt i ett lutande plan, så det ev blir lite tjäle en liten bit innanför grundmuren.

Men nej, inne i en krypgrund ska det mig veterligen ej tjäla med ett uppvärmt hus ovanför. Jag kan ju ev ha fel, men det lär vi få veta ganska snabbt, på detta forum, då tror jag. :)

Lutningen på avloppsrör ska vara minst 1cm/m. Kan gärna vara 2cm/m. Jag tror att jag ingenstans har lägre lutning än 2cm/m. Jag anlade alla avloppsrör själv, både inne och utom huset, så egentligen borde jag veta.

Men jag är dock lite osäker på hur det blev med den långa avloppspipan från köket, där blev det ev lite tight i höjdled för att nå 2cm/m så det röret kan luta något mindre.

Och utanför huset så är det ju minimalaste lutning jag vågade mig på ifrån den punkten där V/A var tvunget att komma nära markytan p.g.a. och därifrån till huset. För jag ville naturligtvis inte komma ännu närmare markytan.
Men såvitt jag minns siktade jag på 2cm/m för att öht ha någon vingelmån om det blir lite sättningar i marken. Packade marken under riktigt ordentligt också av denna anledning.

Jag anser att om man kan så tar man gärna 3cm/m eller 5cm/m eller något sådant i lutning när man anlägger i mark, då har man fått höjd säkerhet mot lokalt bakfall ifall det blir någon sättning i marken.
Mark är alltid lurigt.

Är man rädd så lägger man 50 mm markisolering, 1,2 meter brett, direkt ovanpå ledningen (inget under) så kommer det aldrig att frysa.

Med stor lutning blir det bättre fart och ett större sug men det är det man har avloppsventilation/vacuumventil till att släppa in luft så det kan suga på.

Protte

Redigerat:
Men då är de nog ingen fara för mig? Vid muren och ut till avloppet är vi nere på två meters djup. En bit in sen blir de lut Nina en meter in kanske i grunden och upp. Men jag kommer ju sedan fylla hela grunden med isodrän kross så den isolerar ju också marken så då borde jag kunna lägga det i samma bana som de legat på innan.

Vart nog missuppfattning tidigare inlägg . All rör utanför grundmurad. Är två meter ner. .

C
Du får inte ha för mycket lutning heller.... I horizontal planet med t.ex. en snålspolande toalett finns det då en risk att du inte sköljer iväg alla fekalier o papper utan att vattnet rusar iväg utan att frakta med sig allt......

Mikael_L
carra skrev:
Du får inte ha för mycket lutning heller.... I horizontal planet med t.ex. en snålspolande toalett finns det då en risk att du inte sköljer iväg alla fekalier o papper utan att vattnet rusar iväg utan att frakta med sig allt......
Myt påstår jag.

C
Finns en risk som jag skrev... Myt? Det vet man/du/jag inte...Det ena påståendet är kanske inte mer värt än det andra...eller?;)

Med släta plaströr kanske det inte är något problem, betongrör kanske är större problem med.

Protte

kulle
prototypen skrev:
Med släta plaströr kanske det inte är något problem, betongrör kanske är större problem med.

Protte
Just så tror jag oxå det ligger till.

Hur är de med vaccumventil ? Hur pass högt måste man sätta den över den högsta punkten på avloppet ?
Idag har jag lyftning ut genom taket. Gjutjärn hela vägen. Men de drog dom nog bara för de var avlopp på övervåningen också långt tillbaks då de var ett två familjs hus

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.