SmurfTumme skrev:
...
Med så dyra mediciner hoppas jag du går lite yrsel på köpet också?! Kanske kan spara in några kronor på pilsnern i sommar?
Det vete humhum.
Misstänker att en del av pillren är till för att minska yrsla :(
Vi får se hur det utvecklar sig efter helgen. Om en månad är det ju pingst = hänryckningens tid :)
 
KnockOnWood skrev:
Aj :(

Tur att det inte blev värre.

(En ny skottkärra kostar 199 kr)
Ja, en skottkärra går att hitta för 199, men för att få en Skottkärra får man lägga närmare 2000 ;)
75120.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hyggabus och 1 till
  • Laddar…
Ja, det där är rejäla grejer (y) (syftar på Mexitegels kärra). En "skottkärra" för 199:- går inte att lasta speciellt mycket i samt att den knappt går att köra för en "normal" växt person......

Edit: Ännu billigare ger än sämre "körställning".....
 
Redigerat:
roli skrev:
Ja, det där är rejäla grejer (y) (syftar på Mexitegels kärra). En "skottkärra" för 199:- går inte att lasta speciellt mycket i samt att den knappt går att köra för en "normal" växt person...
Ja, kör man många mil om året med sin skottkärra så...

Men de flesta av oss går väl bara fram och tillbaka till jordgubbslandet några tiotal meter bort ett par gånger per år. Och priset var alltså 99:95.
 
Redigerat:
KnockOnWood skrev:
Ja, kör man många mil om året med sin skottkärra så...

Men de flesta av oss går väl bara fram och tillbaka till jordgubbslandet några tiotal meter bort ett par gånger per år. Och priset var alltså 99:95.
Några tiotal meter ett par ggr per år!?
Jag hade köpt mig en traktor direkt!
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
SmurfTumme skrev:
Några tiotal meter ett par ggr per år!?
Jag hade köpt mig en traktor direkt!
Tanken finns faktiskt i bakhuvudet.

Jobbigt att behöva gå några hundra meter och be grannen om hjälp när man skall lyfta något.
Som en ensilagebal t. ex.

Men här runt huset klarar jag mig bra med 99 kr skottkärran från City Gross.
Det är ju nyttigt med motion också :)
 
För att transportera jordgubbarna tror jag säkert en 99-kronors kärra fungerar utmärkt. Vi får tyvärr så blyga mängder att det brukar räcka med en liten bunke. Halländska gubbar kanske är större?

Skottkärran här, modell enligt bilden, har rullat åtskilliga kilometer bara de senaste åren vid omdränering och anläggning av trädgård mm. och har uppskattningsvis transporterat minst 50 kubikmeter jord, sten och grus. Innan dess rullade den på svärfars byggfirma i säkert 10 år och den har många år kvar innan den behöver pensioneras.

Jag kan naturligtvis inte veta, men jag är rätt säker på att en 99-kronors skottkärra inte presterat lika bra, lika länge.
 
mexitegel skrev:
Ja, en skottkärra går att hitta för 199, men för att få en Skottkärra får man lägga närmare 2000 ;)
[bild]
Den är till sin utformning väldigt lik min. Jag har dock en galvad variant. Jag har tillverkat en ny skakel av tätväxt fur att ha så länge tills jag kommit över lämpligare träslag. Jag tänker spontant ask men ek är kanske bättre. Någon som vet?
 
mexitegel skrev:
...
Jag kan naturligtvis inte veta, men jag är rätt säker på att en 99-kronors skottkärra inte presterat lika bra, lika länge.
Där är jag överens!

Men du får ju 20 stycken att slita ut för samma pris.
Och vad är det som slits egentligen, däcket :)

Ursprunget till denna utvikning handlade ju om detta
Matte_Nörden skrev:
...
[bild]
skakeln till min skottkärra gick rätt av. Den var ändå inte så våldsamt tungt lastad.
Och sådana problem slipper man ju med 99 kronors-kärrans galvade stålrörshandtag :cool:
 
KnockOnWood skrev:
Där är jag överens!

Men du får ju 20 stycken att slita ut för samma pris.
Och vad är det som slits egentligen, däcket :)

Ursprunget till denna utvikning handlade ju om detta


Och sådana problem slipper man ju med 99 kronors-kärrans galvade stålrörshandtag :cool:
Inte så tungt lastad innebär i detta fall en bit över 100kg. Min erfarenhet från billigare skottkärror är att de blir för instabila även vid små lass.
 
KnockOnWood skrev:
Men du får ju 20 stycken att slita ut för samma pris.
Vilken tur att du njuter på återvinningsstationen... ;)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Alfredo skrev:
Vilken tur att du njuter på återvinningsstationen... ;)
Ja, det var kanske lite dåligt formulerat.
Är inte så skärpt så här på morgonkvisten :surprised:
 
Matte_Nörden skrev:
Den är till sin utformning väldigt lik min. Jag har dock en galvad variant. Jag har tillverkat en ny skakel av tätväxt fur att ha så länge tills jag kommit över lämpligare träslag. Jag tänker spontant ask men ek är kanske bättre. Någon som vet?
Jag tror det är bok som sitter original, http://www.tretti.se/hem-och-tradgard/verktyg/skottkarror/horby-bruk-hb1019
Så länge det är kvistfritt så spelar det nog mindre roll.
 
För ett antal år sedan hjälpte jag en kompis att gjuta och vi körde betongen i hans skottkärra som liknar de som KOW länkat till. Efter 4:e lasset vek sig hela kärran och var bortom all räddning :|

Det jag vill ha sagt är att man ska välja skottkärra efter vad man tänkt sig använda den till, ska man köra lite trädgårdsavfall då och då så funkar säkert en billig tillräckligt bra. Men gäller det tyngre arbeten så är det väl investerade pengar att satsa på en Hörby bruk ekeby 110 liter. Observera att det finns en snikmodell där träskänklarna inte går ända fram till hjulet - den är inte lika stabil.
 
  • Gilla
Matte_Nörden och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.