Jag har precis tömt badrummet och bytt golvbrunnen mot en sån purus-brunn som gjutits in med ett kort förlängningsrör, och nu ser jag att jag blir tvungen att åka och hyra bilmaskinen (en kangoo) igen för att flytta avloppet till toan 10 cm. Jag inser att det kan bli spännande att hitta böjar och krökar som passar för att få avloppsröret att mynna (kallas det "stos" det som sticker upp ur golvet) upp ur golvet på rätt ställe. Jag antar att vissa rör är OK att gjuta in, men det kanske inte gäller alla. Vad ska man tänka på när man väljer avloppsrör (böjar), vilket material kan man använda ingjutet i betong, och vilken dimension ska man ha på röret som kommer upp ur golvet? Det befintliga röret är 146 mm och passar inte ens i toan jag köpt som har en sån där snygg hel fot (den får inte plats i "ytterfoten"). Det här är betongbjälklag och övervåning och gjutjärnsrör (byggår -67), och jag börjar lukta illa eftersom jag inte har duschat sen 5:e januari. :-[

Om någon har ett tips på hur jag på annat enkelt sätt kan flytta toan 10 cm till höger så är jag tacksam för tips. Bilandet är ok, men rör-biten gör mig alltid lite nervös.

//P

De vanliga oranga rören funkar att gjuta in.

...och de som är vita/grå eller vad det heter? Är det några av de där som kallas markrör? Var hittar man bäst urval av böjar och krökar för att "komma dit man vill? Jag ska liksom försöka flytta mig 15 cm åt ena hållet, så det blir troligen två små böjar för att få till det.

Hur är det förresten med fall där (som sagt, avlopp till toalett) är det kris om man får en "liggande böj" med bara lite fall (jag ska se till att aldrig få bakfall i alla fall). Jag undviker snålspolande toaletter eftersom jag har ca 2.5 meter rör med måttligt fall (går i bjälklaget).

VillinteKaninte skrev:
Är det några av de där som kallas markrör? Var hittar man bäst urval av böjar och krökar för att "komma dit man vill?
Här kan du hitta en del svar på dina frågor:
http://www.rinkabyror.se

TN skrev:
De vanliga oranga rören funkar att gjuta in.
hmmm NEJ!!!!!
orange rör är mark rör och nej inte i ett hus utan endast för mark....Grå rör tack....

Grå rör som sagt och aldrig liggande 90-gradersböj i golvet.

Hehe..

Nu gick det som det gick :-[. Jag bilade fram den första kröken och skulle försiktigt knacka loss den :-/, och då sprack nästa böj :surprised:. Då tog planen form i huvet: Varför inte -- när man ändå håller på, bila upp hela skiten och lägga nya rör hela vägen. På det sättet slipper man ju bekymra sig för att det rostar sönder på ett tag. Sagt och gjort, två timmar senare ligger hela avloppet som gjutjärnsskrot på gården, och jag ... jävlar!!!

???

Bara en stilla fundering om det här med rör -- De oranga kallas markrör har jag förstått, men jag skulle nästan tro att det är en tuffare miljö att ligga i mark så att de borde funka lika bra, eller finns det nån annan hake?

Hur gör man förresten för att såga av ett 4 tums avloppsrör i gjutjärn? Tips?

Dom har dragit elen runt avloppet i spiraler, så jag bilade rakt igenom elen till halva övervåningen, så nu har jag att göra med att laga den också .. Suck :'(

Bara en stilla fundering om det här med rör -- De oranga kallas markrör har jag förstått, men jag skulle nästan tro att det är en tuffare miljö att ligga i mark så att de borde funka lika bra, eller finns det nån annan hake?
Om du kollar priset på grå och oranga rör ser du att de oranga är billigare. De är inte gjorda för att klara UV-strålning (solljus 8)). Jag skulle använde den grå varianten även om det rimligtvis inte kan komma in något solljus i bjälklaget.

Hur gör man förresten för att såga av ett 4 tums avloppsrör i gjutjärn? Tips?
Vinkelslip?

Tigersåg?

Starfighter skrev:
Om du kollar priset på grå och oranga rör ser du att de oranga är billigare. De är inte gjorda för att klara UV-strålning (solljus  8)). Jag skulle använde den grå varianten även om det rimligtvis inte kan komma in något solljus i bjälklaget.
De oranga är däremot tjockare och gjorda för lite mer tryck vilket de gråa inte är. Skall du ha lite tyngd på så hade jag nog ändå tagit de oranga.

Tror knappast det har någon större betydelse vilka rör du väljer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.