Jag har ett gammalt uthus som det nu ligger ett plåttak på som har en del hål i sig. Därför behöver det bytas ut. Jag har dock tänkt att göra uthuset lite mer som ett gammalt uthus så därför byta ytterpanel samt lägga på ett äldre taktegel Den stomme som finns idag ser ut som ritningen och bilderna. Frågan är om det håller för att lägga råspont och sedan ett tegel på.

Om det inte håller, hur kan jag stärka upp takstolarna så det håller. Och är det då bara takstolarna som behöver stärkas upp?

Kolla gärna på bilderna och kom med er expertis :)

• IMG_3951.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uthus.jpg
    Skapa konto
  • IMG_3952.JPG
    Skapa konto
Väggarna håller men jag behållt den liggande panelen då den hjälper till bra att flytta krafter till plintarna, sätt den nya panelen utanpå.

Takstolarna är på gränsen, tycker du ska förstärka dom dels med en rejäl lask eller spikplåt ut vid hammarbandet så över och underram sitter ihop bra, och även med ett snedsträva åt varje håll.

larsbj skrev:
Väggarna håller men jag behållt den liggande panelen då den hjälper till bra att flytta krafter till plintarna, sätt den nya panelen utanpå.

Takstolarna är på gränsen, tycker du ska förstärka dom dels med en rejäl lask eller spikplåt ut vid hammarbandet så över och underram sitter ihop bra, och även med ett snedsträva åt varje håll.
Tack för svaret. Då ska vi se om jag hänger med på alla begrepp. Kolla bifogad bild, är det så du tänker att varje stol ska sätrkas upp på respektive sida? Regeln är där 45x70, bra dimension? Skärmavbild 2015-04-20 kl. 08.18.50.png
Skapa konto

Ser ut som du förstått rätt, skulle ta 45x95, och sätt dom emellan istället för på sidan.

Då blir det så här om jag hänger med.

Nu betvivlar jag inte ditt kunnande men det är alltid skönt att höra fler kommentarer. Har någon annan något att påpeka? Skärmavbild 2015-04-20 kl. 13.28.20.png
Skapa konto

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.