R
Jag har en gräsklippare både på landet och en hemma, båda är mer än 10 år gamla, båda har briggs & stratton motorer. Det kommer skrammel från dem båda två då och då när man klipper. Nån som vet en universallösning på vad skrammel från briggsmotorer med några år på nacken kan komma ifrån?!

R
ingen

En bra ide är att kontrollera om bultar & muttrar sitter lösa eller saknas. Kontrollera även ev knivtallrik el dyl.

• Gilla
Jocker75
  • Laddar…
Gå igenom chassiet och kolla efter lösa bultar osv som sune73 skrev.
Kolla även att du har rätt mängd olja i motorn och har du inte bytt den någon gång kan du göra det nu i samband med att du ändå kollar om något är löst.

Det finns ett galler på svänghjulet som kylluften sugs in igenom. Det ligger nära kåpan. Om kåpan eller gallret sitter lite löst eller om någon av dem fått en smäll kan de skrapa i varandra.

R
hmm ja de får jag kolla. Premiärklippning var ju igår!

A
Roland112 skrev:
Jag har en gräsklippare både på landet och en hemma, båda är mer än 10 år gamla, båda har briggs & stratton motorer. Det kommer skrammel från dem båda två då och då när man klipper. Nån som vet en universallösning på vad skrammel från briggsmotorer med några år på nacken kan komma ifrån?!
En orsak till skrammel är lösa skruvar pga att vevaxeln är krokig, brukar kunna bli så om man kör på sten eller rötter och har lite otur.
Så om du hittar lösa skruvar kan det vara värt att ta hjälp av nån för att se om axeln är krokig, det är enkelt gjort, ta av tändhatten (eller ännu hellre tändstiftet), tryck ner handtaget mot marken så att framändan är uppe i luften och dra i startsnöret medan kompanjonen tittar på kniven när den snurrar.
Det syns tydligt om axeln är sned.

Gamla B&S har visst skrammel från motorn som standard och kör man med hörselskydd så undviker man det:)
Men sedan kan ju plåtar och annat också skramla så det är bara att starta motorn och kolla om det är något på själva klipparen som låter eller om det kommer inifrån motorn.
Luftburken kan vibrera, beroende av modell, om den trycks till så sidan pressas mot motorblocket.

R
verkade vara gallret som låg emot ljuddämparn, nu låter de inget.

tack!

R
ljudet kom tillbaka Men de är på följande sätt. Ljudet kommer i början när jag startat motornoch kör framåt. Ljudet upphör efter ca 2 minuter. Det är ett metalliskt ljud så jag kollade så att inte kniven tar i aluminiumhöljet och det gör den inte så rotoraxeln bör ju inte vara böjd?!

A
Roland112 skrev:
ljudet kom tillbaka Men de är på följande sätt. Ljudet kommer i början när jag startat motornoch kör framåt. Ljudet upphör efter ca 2 minuter. Det är ett metalliskt ljud så jag kollade så att inte kniven tar i aluminiumhöljet och det gör den inte så rotoraxeln bör ju inte vara böjd?!
Kniven behöver inte ta i kåpan fast axeln är krokig, finns ganska gott om plats för den att oscillera :(

R
mm så frågan kvarstår,

Det kan inte vara något med dragsnöret och dess hjul då ?
Tänkte om den inte frikopplade helt dom 2 första minuterna efter start då du har dragit i snöret.

R
Micro skrev:
Det kan inte vara något med dragsnöret och dess hjul då ?
Tänkte om den inte frikopplade helt dom 2 första minuterna efter start då du har dragit i snöret.
jo de låter lite som att man drar i snöret när motorn är igång, hur fungerar detta menar du?

Min tanke var om själva snörstarten kärvade på klipparen och kanske inte frikopplade från svänghjulet.
När man drar i snöret så åker det ner en roterande hylsa som greppar mot svänghjulet (får svänghjulet att rotera).
När man släpper snöret dras det tillbaka av en kraftig fjäder och hylsan åker upp och släpper greppet om svänghjulet.
Om denna mekanism kärvar så kanske hylsan ligger emot lite ovanpå och orsakar missljud.
Det är bara en teori om vad det kan vara.:confused:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.