11 158 läst · 13 svar
11k läst
13 svar
Krysslaser
Hej!
Jag har rotationslaser men jag har ingen krysslaser. Jag skall kakla och tänker sätta 15x15 kakel på sidan alltså vridna 45grader. tänkte att det skulle vara lättast om man har en krysslaser och få det rakt.
Finns det nått runt 1000-lappen som går att använda? Bosch har en för 500:- med klämfästehttp://www.tretti.se/hem-och-tradgard/elverktyg/laser-och-matverktyg/robert-bosch-0603663200 om man sätter en takstötta och sen klämmer en sån på stöttan så kan man flytta den ända upp till taket.. Stanley har visst nått liknande. Är det här nått som går att använda?
Är det nån som kan rekommendera nått?
Jag har rotationslaser men jag har ingen krysslaser. Jag skall kakla och tänker sätta 15x15 kakel på sidan alltså vridna 45grader. tänkte att det skulle vara lättast om man har en krysslaser och få det rakt.
Finns det nått runt 1000-lappen som går att använda? Bosch har en för 500:- med klämfästehttp://www.tretti.se/hem-och-tradgard/elverktyg/laser-och-matverktyg/robert-bosch-0603663200 om man sätter en takstötta och sen klämmer en sån på stöttan så kan man flytta den ända upp till taket.. Stanley har visst nått liknande. Är det här nått som går att använda?
Är det nån som kan rekommendera nått?
Produkter som diskuteras: "takstötta"
Takstötta 1,6-2,9 meter Wolfcraft
Vid enmansjobb eller jobb med större skivor
519 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Nog är krysslaser ett bra verktyg, men tiltad 45 grader på en självnivillerande laser? Tja nog kanske det kan funka, men du har ju att justera in den manuellt mot något du redan mätt upp för verktyget har sannolikt ingen funktion för nivillering mot 45 grader (antar jag).
500 är billigt, vad säger specen om noggrannheten? Klämfästet såg inte helt superstabilt ut.
500 är billigt, vad säger specen om noggrannheten? Klämfästet såg inte helt superstabilt ut.
Ja det är ett lågt pris 500:- så det är lite därför jag undrar går det att använda eller finns det nått annat för runt 1000:- som kanske är snäppet bättre. Känns inte bra o betala 3500:- för nått jag inte kommer använda så många gånger.
För i den prisklassen finns ju även några proffs varianter. Vad jag förstår så låser man justeringen och vrider in i godtycklig vinkel.. man kan ju komplimentera med en digital vinkelmätare typ nått sånt här http://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=816141&ws_tp1=cp&ref=PLA_VERKTYG&subref=816141&utm_source=PLA_VERKTYG&utm_medium=PLAfeed&utm_campaign=PLA_VERKTYG_feed&utm_content=816141&gclid=CjwKEAjwgcipBRDgxK_3ztrBty8SJACRuv4dj3ZeLkUZhOoDEtEqHUZBp6bxvjzwXRNHz85LSK-7jRoCL57w_wcB men om det i stället finns ett instrument som har det integrerat så köper man ju den i stället.
För i den prisklassen finns ju även några proffs varianter. Vad jag förstår så låser man justeringen och vrider in i godtycklig vinkel.. man kan ju komplimentera med en digital vinkelmätare typ nått sånt här http://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=816141&ws_tp1=cp&ref=PLA_VERKTYG&subref=816141&utm_source=PLA_VERKTYG&utm_medium=PLAfeed&utm_campaign=PLA_VERKTYG_feed&utm_content=816141&gclid=CjwKEAjwgcipBRDgxK_3ztrBty8SJACRuv4dj3ZeLkUZhOoDEtEqHUZBp6bxvjzwXRNHz85LSK-7jRoCL57w_wcB men om det i stället finns ett instrument som har det integrerat så köper man ju den i stället.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 211 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 211 inlägg
Jag köpte nyss en Skil 0816 för 845 kronor på tretti.se.
Lite bättre tolerans än nämnda Bosch och med en tredje linje för att slå ut 90 graders hörn. Tex vid köksmontage eller för att regla upp vägg.
Lite bättre tolerans än nämnda Bosch och med en tredje linje för att slå ut 90 graders hörn. Tex vid köksmontage eller för att regla upp vägg.
skall kolla Skilen som du nämner sinuslinus tack. Såg att även Hultafors (XL2) har en men då hamnar man på 1925:- och jag kan inte se att den tillför värst mycket för det extra priset.
Skil har även en variant som ser ut som Bosch:en jag länkade till.. hum det är nog en OEM produkt många har en som ser ut på just det sättet. Så den skall man nog hoppa över.
Skil har även en variant som ser ut som Bosch:en jag länkade till.. hum det är nog en OEM produkt många har en som ser ut på just det sättet. Så den skall man nog hoppa över.
Redigerat:
Ser ut som om det kommit en ny Bosch PLL2 999:- den har vinkelmätning också.. Tyvärr så har den ej klämfäste utan bara stativ. Snart vet jag inte vart jag skall göra av alla stativ man får så fort man köper nått.. Det jag saknar är ett klämfäste.
Hej MathiasS tack för inlägget. Ja Leica gör ju bra grejer för det är väl den Lino L2 och Bosch 3-80 är ju ett proffs instrument. Jag vet inte om jag tycker Lino L2 tillför så mycket utöver vad PLL2 har, ja förmodligen kvalité annars i funktion så tror jag PLL2 med vinkel instrumentet nog kan konkurrera lite. Jag hade ju hoppats kunna köpa nått runt 1000:- som går att använda. Jag bygger ett hus och när det är färdigt så kommer jag inte ha så värst mycket nytta av lasern mer. Jag försöker lägga pengarna där jag vet att det finns nytta för framtiden. Jag skall försöka hitta manualen på Leican och läsa den innan jag bestämmer mig.
Ja nu skall jag försöka sammanfatta det hela.
Jag har nu även läst en annan tråd där Leica L2 och Bosch GLL 3-80 diskuteras.
-------------------------------------------------------------------
Bosch Quigo II
Max arbetsområde 0-7 m
Batterityp 2 x AAA/LR03
Noggrannhet ± 0,8 mm/m
klämfäste
499:-
---------------------------------
Linjelaser Leica Lino L2
Max. mätavstånd 15 m
Batterispänning 1,5 V
Felmarginal ±1,5 mm/m
1860 kr
Linjelaser Bosch GLL 3-80 P
Max. mätavstånd 20 m
Räckvidd med mottagare 40 m
Felmarginal ±0,2 mm/m
4299 kr
Linjelaser Skil LL0516 AB
Batterispänning 1,5 V
Max. mätavstånd 10 m
Felmarginal ±0,5 mm/m
3-linjer
1083 kr
Linjelaser Bosch PLL 2
Batterispänning 1,5 V
Felmarginal ±0,5 mm/m
Max. mätavstånd 10 m
2-linjer + vinkelmätare
999 kr
----------------------------------
Den första jag länkade till var ju Bosch Quigo II, Stanley Cubix med näst intill identiska data, SKIL 511AA samma prisklass. När jag sökte härom dan så hittade jag fler som såg lika ut och hade samma data.
Leica L2 har ganska så mycket sämre data än den billiga Bosch:en, jag vet inte hur många år den har på nacken, men det går ganska så fort här. Köper man en för 5000:- i år så kan man köpa en för 2000 om några år och få samma data. Mitt resonemang är så att köper jag nått för runt 1000 nu och köper en för samma pris nästa gång jag behöver en så får jag då nåt bättre än att fläska till nu.
Jag hyrde en rotationslaser med mottagare när jag skulle vibrera innan jag la ut för gjutning av grunden. Då behövdes ett bra instrument. När jag skulle mura grunden så köpte jag ett B&D LZR4 den var inte så ljusstark så jag fick märka upp för varven på natten när det var mörkt. Lika så när jag skulle få grunden i vinkel innan gjutningen det fanns inte möjlighet att kryssmäta så jag köpte ett billigt 90graders laser lika så där jag fick lägga ut allt på dagen när man såg och sen på natten fick jag justera in allt så det låg rakt. Dom 2 instrumenten köpte jag nu för 6 år sen, dom funkar fortfarande..
utifrån mitt resonemang och priser och data så känns det som om Bosch PLL 2 skulle klara jobbet, visst skulle det vara fint med en linje till. Men nästa gång jag behöver en laser så kanske det är helt andra krav jag har. Mottagare skulle vara fint när man är ute och skall jämna till tomten.. Eller så hyr jag en då.
Jag har nu även läst en annan tråd där Leica L2 och Bosch GLL 3-80 diskuteras.
-------------------------------------------------------------------
Bosch Quigo II
Max arbetsområde 0-7 m
Batterityp 2 x AAA/LR03
Noggrannhet ± 0,8 mm/m
klämfäste
499:-
Linjelaser Leica Lino L2
Max. mätavstånd 15 m
Batterispänning 1,5 V
Felmarginal ±1,5 mm/m
1860 kr
Linjelaser Bosch GLL 3-80 P
Max. mätavstånd 20 m
Räckvidd med mottagare 40 m
Felmarginal ±0,2 mm/m
4299 kr
Linjelaser Skil LL0516 AB
Batterispänning 1,5 V
Max. mätavstånd 10 m
Felmarginal ±0,5 mm/m
3-linjer
1083 kr
Linjelaser Bosch PLL 2
Batterispänning 1,5 V
Felmarginal ±0,5 mm/m
Max. mätavstånd 10 m
2-linjer + vinkelmätare
999 kr
----------------------------------
Den första jag länkade till var ju Bosch Quigo II, Stanley Cubix med näst intill identiska data, SKIL 511AA samma prisklass. När jag sökte härom dan så hittade jag fler som såg lika ut och hade samma data.
Leica L2 har ganska så mycket sämre data än den billiga Bosch:en, jag vet inte hur många år den har på nacken, men det går ganska så fort här. Köper man en för 5000:- i år så kan man köpa en för 2000 om några år och få samma data. Mitt resonemang är så att köper jag nått för runt 1000 nu och köper en för samma pris nästa gång jag behöver en så får jag då nåt bättre än att fläska till nu.
Jag hyrde en rotationslaser med mottagare när jag skulle vibrera innan jag la ut för gjutning av grunden. Då behövdes ett bra instrument. När jag skulle mura grunden så köpte jag ett B&D LZR4 den var inte så ljusstark så jag fick märka upp för varven på natten när det var mörkt. Lika så när jag skulle få grunden i vinkel innan gjutningen det fanns inte möjlighet att kryssmäta så jag köpte ett billigt 90graders laser lika så där jag fick lägga ut allt på dagen när man såg och sen på natten fick jag justera in allt så det låg rakt. Dom 2 instrumenten köpte jag nu för 6 år sen, dom funkar fortfarande..
utifrån mitt resonemang och priser och data så känns det som om Bosch PLL 2 skulle klara jobbet, visst skulle det vara fint med en linje till. Men nästa gång jag behöver en laser så kanske det är helt andra krav jag har. Mottagare skulle vara fint när man är ute och skall jämna till tomten.. Eller så hyr jag en då.
Produkter som diskuteras: "vinkelmätare"
Vinkelmätare
Vinkelmätare är ett praktiskt verktyg som hjälper till att exakt mäta och överföra vinklar. Detta verktyg är användbart i en mängd olika scenarier, från byggprojekt till precisionshantverk. Många moderna vinkelmätare erbjuder digitala
Läs mer
Jag gick i liknande funderingar för något år sedan och det slutade med ett impulsköp av en Laserliner SmartCross för runt 600 kr när lokala XL-bygg körde en kampanj. Hade egentligen tänkt att köpa en Leica eller en DW088.
Är helnöjd med Laserlinern. Jag tycker att det märks att de i övrigt bygger dyra proffsinstrument, för den här känns välbyggd. Klämfäste för stötta medföljer och funkar utmärkt. Noggrannheten är dock "bara" 0,5 mm/m.
Råkade även se att Clas Ohlson säljer en variant under varumärket Cotech, som (bortsett från elverktygen) verkar vara stabila prylar. Den har en påstådd noggrannhet på 0,3 mm/m, IP54-klassning och dessutom 5 års garanti: http://clasohlson.com/se/Krysslaser-Cotech/40-8704
Är helnöjd med Laserlinern. Jag tycker att det märks att de i övrigt bygger dyra proffsinstrument, för den här känns välbyggd. Klämfäste för stötta medföljer och funkar utmärkt. Noggrannheten är dock "bara" 0,5 mm/m.
Råkade även se att Clas Ohlson säljer en variant under varumärket Cotech, som (bortsett från elverktygen) verkar vara stabila prylar. Den har en påstådd noggrannhet på 0,3 mm/m, IP54-klassning och dessutom 5 års garanti: http://clasohlson.com/se/Krysslaser-Cotech/40-8704
hej tacho fint Laserliner SmartCross ser ut att vara nått i stil med Bosch Quigo II, samma data ser det ut som.
Cotech 0.3 15m den är ju i klass med dom riktigt dyra ser att det finns mottagare att köpa till den också classe har tyvärr inte den vad jag kan se. Jag tror att den helt klart är ett alternativ. Skall gå till Classe i morgon jag får kolla både Bosch:en och Cotech. Nu tror jag vinkelmätningen vinner den här gången, visserligen så är noggrannheten där bara 1grad och det är lite dåligt. Men om nått år kommer nog en variant med 0,1 grader i noggrannhet på skalan och 0,3 på linjen för runt 1000:- . Alternativet nu är att köpa Cotech och komplettera med en sån här http://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=816141&ws_tp1=cp&ref=PLA_VERKTYG&subref=816141&utm_source=PLA_VERKTYG&utm_medium=PLAfeed&utm_campaign=PLA_VERKTYG_feed&utm_content=816141&gclid=Cj0KEQjwpM2pBRChsZCzm_CU0t4BEiQAxDVFmm4GkNmlti3UgKJBwj03l7fzJU2jmbLpPBoCq3oCxe8aAh7_8P8HAQ för 400:-
Cotech 0.3 15m den är ju i klass med dom riktigt dyra ser att det finns mottagare att köpa till den också classe har tyvärr inte den vad jag kan se. Jag tror att den helt klart är ett alternativ. Skall gå till Classe i morgon jag får kolla både Bosch:en och Cotech. Nu tror jag vinkelmätningen vinner den här gången, visserligen så är noggrannheten där bara 1grad och det är lite dåligt. Men om nått år kommer nog en variant med 0,1 grader i noggrannhet på skalan och 0,3 på linjen för runt 1000:- . Alternativet nu är att köpa Cotech och komplettera med en sån här http://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=816141&ws_tp1=cp&ref=PLA_VERKTYG&subref=816141&utm_source=PLA_VERKTYG&utm_medium=PLAfeed&utm_campaign=PLA_VERKTYG_feed&utm_content=816141&gclid=Cj0KEQjwpM2pBRChsZCzm_CU0t4BEiQAxDVFmm4GkNmlti3UgKJBwj03l7fzJU2jmbLpPBoCq3oCxe8aAh7_8P8HAQ för 400:-
Leica anger att Lino L2 har en noggrannhet på 1.5mm/5m dvs omräknat 0.3mm/m. Den fick även bäst i test av tidningen Gör det självKrillew skrev:
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur kompensera lutning krysslaser?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Problem med krysslaser Stanley fatmax
Trasig krysslaser?
Två eller tre linjer i krysslaser? Behövs stativ?
Bosch GLL 2-50 linje-/krysslaser med tillbehör - Stockholm
Säljes, Uthyres & Skänkes