Har nu kollat Kvänum....jösses vad fina. Blir nog att kolla de med. Fanns återförsäljare hyfsat nära. Pris.?

Tycker att det senaste köket är så långt från IKEA man kan komma! Duger inte en sådan lösning kanske det får svida mer i plånboken....
//Ronnie

Redigerat:
  • Gilla
Sparris
  • Laddar…
Köp en trisslott innan du räknar på kvänum, eller lustgast efter.... :wow:

• Gilla
Bertil Wagner och 1 till
  • Laddar…
Har Kvänum, men det var 2004 ;) och är jättenöjd, men har dock bekanta som valt Alsike och som också är jättenöjda!

Vi har lagt en budget där vi har råd med ett dyrt kök. Visst IKea är bra med. Men vi har från början inte ens tänkt ett sådant kök.
Vi har inga hutlösa pengar men vi bygger allt själva.lånat lite av banken.

Jag blev faktiskt av med mitt jobb igår på min 35 årsdag... Men historien är lång förklarar inte den här.
Gå in på min sida bygger lösvirkeshus med källare så förstår ni ligger under lösvrkelösvirke fliken.

Virket till huset är eget och sågat på tomten inte all panel men delar så våran dyra post är köket och pannan och rördragning

. Ändå vill jag kolla för om det går att få ett snarlikt kök som vi nu räknat på. Därav denna tråd. Det är mitt drömhus och med min resa senaste åren är det värt att uppfylla. Men självklart vill jag se mig omkring.

Som jag sagt flera gånger i den här tråden, Ikea-stommar kombinerat med passbitar, luckor och beslag från Järfälla kök så får du ett kök med det utseende du är ute efter med spegelluckor och innanförliggande luckor. Lite dyrare än Ikea men ljusår ifrån Kvänums extremt snarlika variant som byggs enligt samma metod.

Jag har nyligen köpt ett kök själv från Ikea med luckor och beslag från järfälla kök, dock en annan modell (retro). Medelstort kök på 12 kvm med runt 4 meter över och underskåp, stommarna gick på knappt 8 tusen på Ikea och luckor och beslag landade på drygt 20. Så 30.000 kronor för hela rasket exklusive vitvaror och bänkskivor.

Shaker-modellen som du är intresserad av är nog något dyrare pga alla passbitar men det skulle inte förvåna mig om du klarar dig på en fjärdedel av kostnaden som ett Kvänum kostar.

Kolla länken i mitt inlägg #6 så ser du precis hur det byggs och ser ut.

• Gilla
Alexander_ och 1 till
  • Laddar…
Gnagare i Bajenhöjden skrev:
...
Kolla länken i mitt inlägg #6 så ser du precis hur det byggs och ser ut.
Även om jag inte är mycket för "köksnostalgi" måste jag säga att detta var läckert (y)
20130518-083748.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Bild "lånad" från Gnagarens blogg) <- FEL!

Genomtänkt stil från golv till tak!

(Möjligen att Gustavsbergs-servisen Berså från 1961 är en anakronism :surprised: )

PS
Fel uppgift, bilden är inte Gnagarens, men det är snyggt ändå :)

Redigerat:
  • Gilla
Gnagare i Bajenhöjden
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Även om jag inte är mycket för "köksnostalgi" måste jag säga att detta var läckert (y)
[bild]
(Bild "lånad" från Gnagarens blogg)

Genomtänkt stil från golv till tak!

(Möjligen att Gustavsbergs-servisen Berså från 1961 är en anakronism :surprised: )
Vill påpeka att det inte är min blogg ;) vet inte ens vems det är faktiskt.

Min lägenhet är byggd 1942, så jag har köpt överfalsade funkisluckor med snabelbeslag istället :)

Hej CC80.

Jag har följt er husbyggartråd och är verkligen imponerad av det hantverk och hus ni skapar. Hoppas du förstår att jag menar väl och ni har säkert redan tänkt dessa tankar. Ni kan säkert spara in 100 tkr och ändå få ett fint kök med kvalitet och ett drömutseende. Lägg dessa 100 på att färdigställa övervånigen tex eller ta mer hantverkarhjälp där det verkligen behövs. Jag kan tänka mig att ni verkligen längtar efter att få flytta in och njuta av huset och försöka må bra. Visst, alla vill unna sig lyx och fina saker, men när allt kommer omkring, blir man lyckligare av det?

• Gilla
nochl och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår precis. Det är så jag tänker. Sambon han är beredd att lägga de pengarna på ett kök.

Jag har suttit varje kväll sen vi var hos köks leverantören och letat kök på nätet. Beställt kataloger ja till och med pratat med andra köksleverantörer.

Vi borde kanske åkt till Ikea först innan drömköket. Och absolut jag vill hellre ha ett billigare kök om dock fint det med än ha en diskmaskin för 12000 eller en micro för 4000. Vi har nog tänkt om.
Vit varor köps nog inte från köksleverantören oavsett vilken det blir.

När man kan få ugn och häll under 8000:- på media markt tex eller en kyl och frys i vitt istället för krom och bara betala hälften av vad en kromad kostade hos leverantören.

Nej det är nog som ni säger kanske ikea stommar men luckor från någon annan. Ikea har dock lite låga skåp. Men jag ska räkna och jämföra.

Jaså? På vilket sätt? Inget av det du ser är nämligen köpt på Ikea. De har inga innanförliggande luckor, de hittar man bara på dyrare kök som Kvänum eller platsbyggda kök.
Hur är det med spottarna?

Morten Alper skrev:
Hur är det med spottarna?
Hur menar du? Du kan köpa vilka spottar du vill oavsett kök. Själv kommer jag använda tunna led-spottar från Hidealight då jag byggt köket mer eller mindre helt utan täcksidor.

Redigerat:
Köksbänkar i sten till bra pris går att hitta på nätet. De kommer hem och mäter sedan tillverkas de i Estland. Någon vecka senare installation. I mitt fall närmare halva priset jämfört med stenfirman här i stan... Tyvärr har jag inte pengar nog att köpa lokaltillverkat, hur gärna jag än vill.

• Gilla
parom
  • Laddar…
Hur menar du? Du kan köpa vilka spottar du vill oavsett kök. Själv kommer jag använda tunna led-spottar från Hidealight då jag byggt köket mer eller mindre helt utan täcksidor.
Jag menar till bilden du hänvisade till. Ser ut som ikeas "fettospottar".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.