4 511 läst · 23 svar
5k läst
23 svar
Uppvärmning fritidshus??? Tips....Hjälp....
Ok AndersS
Då borde jag med min planlösning kanske klara mig med en tilluftsventil i storstugan och en i sovrummet?
Frånluft via fläkt i badrum som alltid snurrar lite. Ett litet problem är ju hur jag terminerar ventilationen ovan tak då badrummet ligger rakt under sovloftet men kanske får till det ändå.
Vad för slags fläkt har du i badrummet?
Elradiatorerna för stödvärme kanske ska kalkyleras något lägre än 80W/m2 (vad jag förstått är ett riktvärde)vid dimensionering effektmässigt då LLVP kommer sörja för största delen vid uppvärmning liknande din lösning?
Hade i så fall tänkt två i storstuga under fönstren som blir på varsin långsida, en i sovrum under fönstret samt en i teknikrum som ju är ett eget litet utrymme som man kommer in utifrån enbart. Kanske förbereda med rör/ kablage för radiator under fönster på loftet också....ifall.
Kan de va nåt tro?
Då borde jag med min planlösning kanske klara mig med en tilluftsventil i storstugan och en i sovrummet?
Frånluft via fläkt i badrum som alltid snurrar lite. Ett litet problem är ju hur jag terminerar ventilationen ovan tak då badrummet ligger rakt under sovloftet men kanske får till det ändå.
Vad för slags fläkt har du i badrummet?
Elradiatorerna för stödvärme kanske ska kalkyleras något lägre än 80W/m2 (vad jag förstått är ett riktvärde)vid dimensionering effektmässigt då LLVP kommer sörja för största delen vid uppvärmning liknande din lösning?
Hade i så fall tänkt två i storstuga under fönstren som blir på varsin långsida, en i sovrum under fönstret samt en i teknikrum som ju är ett eget litet utrymme som man kommer in utifrån enbart. Kanske förbereda med rör/ kablage för radiator under fönster på loftet också....ifall.
Kan de va nåt tro?
Redigerat:
Vi har en vanlig PAX i badrummet som går på lägre varv konstant, sedan kan den forceras via strömbrytare eller automatisk fuktavkänning.
Att förbereda med rör är bra, de kan ju användas som extra vägguttag om du inte ansluter element.
Att förbereda med rör är bra, de kan ju användas som extra vägguttag om du inte ansluter element.
Om du ska ha ständigt uppvärmt så lär du hamna närmare 10 000 än 1000 i kostnad så din återbetalningstid blir betydligt kortare. Jag röstar för en LLVP kompletterad med en AirPatrol så att du kan dra på termostaten några timmar innan du anländer till stugan.cpalm skrev:Nej nej, vad jag menar att uppvärmningskostnaden med direktverkande el förmodligen kommer att bli så låg att det kanske till och med blir svårt att räkna hem en LLVP.
Säg rent hypotetiskt att det går en tusenlapp per säsong i uppvärmning med direktverkande och att en LLVP skulle minska den kostnaden med 75%, dvs 750 kr bruttobesparing per år. Om du installerar en LLVP för totalt 20 000 kr har du alltså en återbetalningstid på hela 26 år. Om pumpen pajar efter 10 år har du då istället förlorat 1250 kr per år (20 000 + 10 * 250 vs. 10 * 1000).
Jo LLVP är nog klart billigast att installera och med den (förmodligen) marginella skillnaden sett ur driftskostnadsperspektiv så lär det ta lång tid att räkna hem FLVP om det över huvud taget är möjligt.
Men sen kommer då komfortbiten med varma golv in som kanske en tungt vägande faktor om jag då bortser från den lilla detaljen ;-) med installationskostnaden då?
Skulle dock vara kul att veta om nån har FLVP-installation med liknande yta för att få reda på årsförbrukningen.
Men sen kommer då komfortbiten med varma golv in som kanske en tungt vägande faktor om jag då bortser från den lilla detaljen ;-) med installationskostnaden då?
Skulle dock vara kul att veta om nån har FLVP-installation med liknande yta för att få reda på årsförbrukningen.
Tanken med såna där gästtofflor hängande innanför dörren har slagit mig och sen en dieselvärmare från Jula på 20kW som eldas med fuldiesel från öst för de svalare dagarna så var det väl själva fan om man ska frysa.... ;-)
Sen kan man ju värma vatten på spisen för det årliga badet och ventilation får jag på köpet när jag är tvungen att öppna dörren för att det blir varmt av dieselvärmaren.
Har luskat lite med min tänkta leverantör av pump och han hade ingen referens (kanske säger allt) men ska kolla vidare om det verkligen finns nån sån installation på så må ytor för att få fram lite siffror.
Sen kan man ju värma vatten på spisen för det årliga badet och ventilation får jag på köpet när jag är tvungen att öppna dörren för att det blir varmt av dieselvärmaren.
Har luskat lite med min tänkta leverantör av pump och han hade ingen referens (kanske säger allt) men ska kolla vidare om det verkligen finns nån sån installation på så må ytor för att få fram lite siffror.
Elradiatorer är mer pålitliga än en luft luftvärmepump. Det finns flera tänkbara scenarion där en luftvärmepump slutar att ge någon värme. Då måste elementen kunna klara sig ensamma. Av den orsaken att elementen har hjälp av luftvärmepumpen bör man därför inte dimensionera ner elementen. Med detta sagt så kommer ett nybyggt hus helt säkert att ha ett lägre effektbehov än 80 W/m². Dessutom kanske det räcker att elementen kan hålla frostfritt utan hjälp. Elradiatorer är ganska billiga och det finns inga större nackdelar med att överdimensionera dem.Theburner skrev:Elradiatorerna för stödvärme kanske ska kalkyleras något lägre än 80W/m2 (vad jag förstått är ett riktvärde)vid dimensionering effektmässigt då LLVP kommer sörja för största delen vid uppvärmning liknande din lösning?
Hade i så fall tänkt två i storstuga under fönstren som blir på varsin långsida, en i sovrum under fönstret samt en i teknikrum som ju är ett eget litet utrymme som man kommer in utifrån enbart. Kanske förbereda med rör/ kablage för radiator under fönster på loftet också....ifall.
Kan de va nåt tro?
Liknande trådar
-
Smart val av uppvärmning i fritidshus?
Värme allmänt -
Uppvärmning/ventilation nybyggt fritidshus
Frågor och svar om värme -
Uppvärmning till nybyggt fritidshus 66 kvm - bergvärme overkill?
Värmepumpar -
Vilken uppvärmning är mest fördelaktigt i ett fritidshus?
Fritidshus -
Uppvärmningssystem nybygge fritidshus
Värmepumpar