Har haft en rörmokare hemma idag för att få en liten radiator borttagen. Nog för att jag räknade med att det skulle sticka upp lite rör från golvet, men detta var mer än jag trodde!

Nu till frågan - på den andra bilden ser man ju var de två rören är fästa (gängade), kan man inte plugga dem där istället? Och i sådant fall, vilken diameter kan dessa gängor ha? Finns det grejer att köpa för att plugga rör med invändig gänga av denna dimension? Vad behövs i materialväg?

Jag är fullt medveten om att det inte är enligt branschreglerna och att försäkringsbolaget kan ha invändningar, men frågan gäller alltså inte det, utan om det är något som går att göra. 20150415_194517.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20150415_193213.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Självklart ska du proppa dem i gängade delen, det ser ut att vara R10 även kallat 3/8".

Du kan hitta proppar på tex Rinkaby.

Du menar väl inte att det du visar på bilden skulle vara permanenet?

DET där var inte snyggt.

Man kan plugga dem där nere, alt kapa dem i höjd med golvet och sätta plugg där. Ser ut som gamla rör simhall i hårt när du kapar dem så du inte får läckage längre ner i de gamla kopplingarna.

För att du ska vara säker på dimensionen på rören kan du mäta och jämföra med denna guide.

Steinmeister skrev:
DET där var inte snyggt.

Man kan plugga dem där nere, alt kapa dem i höjd med golvet och sätta plugg där. Ser ut som gamla rör simhall i hårt när du kapar dem så du inte får läckage längre ner i de gamla kopplingarna.
Det sitter ju redan rördel med invändig gänga där så inget kapande, bara skruva ur stumparna och i med proppar. Självklart med någon tätning tex företrädesvis lin och pasta i såna här fall.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Var tyvärr inte hemma själv när jobbet gjordes, men detta är alltså den permanenta lösningen enligt rörisen. Och instruktionerna var inte otydliga och min gravida sambo förtydligade än mer när han var här, han tog dessutom radiatorn med sig när han åkte. Sambon ifrågasatte det när han var här och ringde mig direkt efter, nog för att jag trodde det syntes mer än hon önskade, men detta var i värsta laget.

Får väl köpa på mig lite extra material innan jobbet, så att jag har vad jag behöver. Rören verkar vara 12-13 mm (eller halvtums - huset byggt 1949)

Blev lite förvirrad av guiden, även om den säkert stämmer, men min tumme är tydligen mindre än rörvärldens! :)

Redigerat:
C
mamawi skrev:
detta är alltså den permanenta lösningen enligt rörisen.
Ha ha, OK, anlita inte den rörisen igen är mitt tips.

• Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Lär jag inte göra, fick dock namnet på rekommendation och hans firma har gott renommé och funnits i mer än 20 år. Är ju uppenbarligen ingen garanti för ett bra jobb - dessutom lär han fakturera mig för en massa grejer som troligen är mycket dyrare än de pluggar som behövts om han gjort det snyggt!

Det är kanske läge att göra prisavdrag där, det är ett fullständigt absurt jobb han gjort. Oberoende hur länge firman funnits finns ingen möjlighet att förvara något så fullständigt värdelöst och icke fackmässigt.

Du kan ju kvitta mot radiatorn han tog med sig. :)

Får nog ringa imorgon och diskutera lite!

Har inte full koll på radiatorer och dess tillhörande system, men visst ser det ut som en luftningsventil i toppen på "mässingskyrktornet" - vad tänkte han att jag skulle ha den till?

Är dock inte rädd för att göra jobbet själv, tänkte mest spara tid så att jag skulle hinna fixa väggar, golv och färdigställa hallen innan lillen kommer, lär bli stressigare nu.

Nej använd inte den, använd denna istället http://www.rinkabyror.se/artikel/svart-propp-10/?select=true
då den du visar kan få mikrosprickor i godset vid fyrkantsfästet när man drar den. Den kallas även renspropp, då dess ändåmål var detta en gång i tiden till golvbrunnar och vattenlås.

Ja använd svart propp, samma som i länken i #2. Är du osäker på dim så ta två av varje R10 och R15.
Och helt rätt observerat med luftnippeln som propp i kopplingen, ett mästerstycke i Kajsa Wargs anda.

Tack för alla kloka svar!

Går det att få tag på dylika proppar på byggvaruhusen eller Dahl eller anna firma runt Malmlö/Lund? Postorder i all ära, men fysiska butiker har ju sin charm!

Byggvaruhusen kan du nog glömma, men Dahls borde ha. Likaså Ahlsell om du har någon känning med konto där. De säljer inte till privatpersoner med mindre än att man rabbla upp ett kontonummer. Kan man bara det så går det fint att betala med vanliga betalkort.

Svart propp i befintlig gänga blir ju liksom varesig bättre eller sämre än vad det är i dag vad gäller vattentätheten. Personligen anser jag att gängade stålrör är något av det mest pålitliga som finns, så länge man använder rätt tätningsmedel dvs lin och unipac eller locherpasta. Det finns små kit med en liten lintuss och en liten tub pasta för hemmafixare. Kolla Jula, jag tror de har sådana.

OT:
På något vis känns detta som ett verkligt bildbevis på skillnaden mellan installatörer och hantverkare med genuin kunskap på sitt område. Installatören klarar bara att nyinstallera grejer och kan inte sitt yrkesområdes historia. De med genuin kunskap kan både nya och gamla metoder och vet när och hur de ska användas och kan blandas.

• Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.