H
Hej!

Jag har ett putsat tegelhus från 1923 som har en del sprickor i fasaden. Ett område som ni ser på bilderna nedan har ett stort block som mer eller mindre lossnat. Den stora anledningen till detta är att jag själv försökt reparera hörnan på fasaden tidigare, men förmodligen med fel putsbruk (då använde jag KC). Reparationen gjorde jag för två år sedan och då var inte skadan så stor som den är nu.

Ska tillägga att jag har hyfsad koll på processen, men att blöta/stänka vatten på ytan innan man putsar och putsa steg för steg. Det måste vara frostfritt, minst 5grC ute och inte för varmt heller. Man ska också vattna dagarna efter för att det ska bränna rätt m.m. m.m. m.m.

Ett sista tillägg, jag har ringt runt till mur och puts firmor, inga jä*el har tid att komma och titta/göra jobbet, ingen har tid och jobbet är "för litet" tydligen som dom uttrycker det. Jag har pratat med de lokala byggvaruhusen (Woody och Optimera), som dessutom skickade dit en kille från Finja som inte kunde ge mig något svar på vad det var för bruk som använts.

Min fråga nu är till er alla kunniga, hur identifierar man vad för bruk huset är putsat i? Jag vill inte fortsätta prova mig fram då det uppenbarligen bara blir värre om det blir fel.

Jag är ytterst tacksam för all hjälp jag kan få i ämnet!!

a.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

b.jpg
Skapa konto

c.jpg
Skapa konto

S
hur länge lät du det torka/bränna/härda innan du målade ytan?
hur är dränering runt huset? även vatten från stuprör

H
Stuprör och hängrännor fungerar fint, men dräneringen är inte den bästa. Dock så finns det inga större problem på insidan där jag putsat samtliga väggar och målat med silikat färg för ca 7 år sedan. Jag är faktiskt osäker på hur snabbt efter jag målade utsidan, men jag är medveten om vikten att vänta så jag vill minnas att jag väntade minst 1 månad.

S
minst två månader tycker jag.
jag skulle ha rättat till dräneringen även om det är helt okej inne.
även om inomhus är helt torrt så kan ju vara värre i skiktet utåt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.