6 735 läst · 19 svar
7k läst
19 svar
Tvål!
Sida 1 av 2
Om ansvarig inte tycker att följande hör hemma här så får ni flytta/ta bort mitt inlägg. Men jag och min käre make har lite olika uppfattning om vad man ska tvätta sig med. Han totalvägrar att använda något annat i duschen än gammal vanlig hårdtvål, alltså ingen form av flytande tvål. Av dessa j...a tvålar blir det ju en massa kalkavlagringar som är jobbiga att få bort. Finns det någon fast tvål som det inte blir en massa skit kvar av, eller måste jag byta make? allvarligt så önskar jag verkligen att nån har något bra förslag.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Nej det finns inget bättre än riktig tvål.
(eller LL som vi skriver på inköpslistan utläses som "två L")
Själv använder jag Barnängens Barntvål sedan 100 år tillbaka.
Flytande tvål känns som "waste of money".
Men ditt val av livsledsagare kan väl inte bero av detta?
Jag anar att detta bara är toppen på ett isberg.
Gillar ni samma TV-program? Samma sorts chips? Samma vänner? Samma bilmärken?
Ja, du förstår, jag anar en gravad hund
PS
Nej, jag är inte allvarlig
(eller LL som vi skriver på inköpslistan utläses som "två L")
Själv använder jag Barnängens Barntvål sedan 100 år tillbaka.
Flytande tvål känns som "waste of money".
Men ditt val av livsledsagare kan väl inte bero av detta?
Jag anar att detta bara är toppen på ett isberg.
Gillar ni samma TV-program? Samma sorts chips? Samma vänner? Samma bilmärken?
Ja, du förstår, jag anar en gravad hund
PS
Nej, jag är inte allvarlig
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Men blir det KALKavlagring av hårdtvål? Kalken kommer väl med vattnet?
Jag använder hårdtvål och det blir inte eländigt i vår dusch.........
Protte
Jag använder hårdtvål och det blir inte eländigt i vår dusch.........
Protte
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Så länge folk är skötsamma i duschen och hårdtvålen inte ser ut som en ryamatta/hårboll tycker jag den är bättre.
Är det inte dessutom som att köpa färdigblandad saft dvs en flytande tvål är en hårdtvål blandad med vatten (?) så man belastar miljön med en massa onödiga transporter av vatten + mer onödiga förpackningar?
Tänker mig dessutom att en hårdtvål innehåller mindre/färre kemikalier som kan lämna diverse avlagringar (med undantag för i själva tvålkoppen då).
Har dock egentligen noll koll.... men intressant diskussion! inte helt omöjlig att den skulle kunna hända här hemma.
Är det inte dessutom som att köpa färdigblandad saft dvs en flytande tvål är en hårdtvål blandad med vatten (?) så man belastar miljön med en massa onödiga transporter av vatten + mer onödiga förpackningar?
Tänker mig dessutom att en hårdtvål innehåller mindre/färre kemikalier som kan lämna diverse avlagringar (med undantag för i själva tvålkoppen då).
Har dock egentligen noll koll.... men intressant diskussion! inte helt omöjlig att den skulle kunna hända här hemma.
Håller med maken. Vägrar att använda något annat än överfettad hårdtvål. Helst sur och oparfymerad sådan. Barnängens går bort .
Äkta tjärtvål .
Insmugglad olivtvål av billigaste modell, avsedd till att tvätta mattor... mums.
Konstiga öststatstvålar.
Det är sådant jag letar efter.
Har inte märkt att de missfärgar. En flugsvamp (säljes på bensinstationer avsedda för insekter på bilar) samt ev lite ättika tar bort alla normala beläggningar utan att lämna ett spår på kakel, glas eller armaturer.
Lätt som en plätt
Äkta tjärtvål .
Insmugglad olivtvål av billigaste modell, avsedd till att tvätta mattor... mums.
Konstiga öststatstvålar.
Det är sådant jag letar efter.
Har inte märkt att de missfärgar. En flugsvamp (säljes på bensinstationer avsedda för insekter på bilar) samt ev lite ättika tar bort alla normala beläggningar utan att lämna ett spår på kakel, glas eller armaturer.
Lätt som en plätt
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Du menar förstås 1890-talet?SueCia skrev:
Det var under det århundradet järnvägarna byggdes och vi gjorde oss kvitt vägglöss och tuberkulos.
Nu står tågen mest stilla, och ohyran är på väg tillbaka, troligen pga den flytande tvålen.
Frågor på det
De hamnar på både kakel och duschväggarna och klinkersen på golvet. Det blir en slags gråvit hinna, äckligt 😝 och att det är tvålen är ingen tvekan för jag har lyckats få bort hårdtvålen vid handfaten i badrummen och där skiner det och är så fint.hsd skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Ja, det första man packar när man skall till Nord- eller Sydamerika är väl en bra tvål
En liten lektion om tvålens betydelse
[video=youtube;GRcYa_XOMWM]https://www.youtube.com/watch?v=GRcYa_XOMWM[/video]
En liten lektion om tvålens betydelse
[video=youtube;GRcYa_XOMWM]https://www.youtube.com/watch?v=GRcYa_XOMWM[/video]
Även jag gillar hårdtvål bäst, flytande tvål brukar gillar jag inte alls, men en tvålkopp rekommenderas.
Flytande tvål kan även ge allergier och är betydligt sämre ur miljösynpunkt.
Flytande tvål är väl endast något som används på offentliga toaletter
Flytande tvål kan även ge allergier och är betydligt sämre ur miljösynpunkt.
Flytande tvål är väl endast något som används på offentliga toaletter
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 091 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 091 inlägg
Och hemma hos mig tydligen123abc skrev:
Förstår inte hur man kan föredra hårdtvålen när det är så praktiskt med den flytande.
Men hårdtvål är betydligt mer ohygienisk än flytande tvål, ni ska bara veta vad som gillar att växa på den...och dess tvålkopp och avlagringar. Finns skäl till varför dessa aldrig ska komma innanför dörren på offentliga toaletter, sjukhus etc...123abc skrev:
Dessutom slipper man rensa avloppen lika ofta om man låter bli den.
Gissar att hårdtvåldiggarna är samma kategori som fortfarande köper pulvertvättmedel Till dem kan jag upplysa att det är något som till huvudsak innehåller cellulosa som bindemedel, ja just det vanligt papper. Blir också göttigt i avloppen..,