3 390 läst · 18 svar
3k läst
18 svar
Förstora dörrhål i tegelvägg mot färdigt badrum
Sida 1 av 2
Hejsan!
Vi tittar just nu på en lägenhet (20-tal) där badrummet är nyrenoverat i slutet på 2014. Dörren in till badrummet sitter i en tegelvägg (troligtvis ej bärande då det är ½-stens. Dörren in till badrummet är endast ca 180 cm hög och det är kaklat mot originalfodren på insidan. Hur går man till väga om man vill sätta in en högre dörr, men inte förstöra badrummet mer än nödvändigt. Det är folietätskikt.
Vi tittar just nu på en lägenhet (20-tal) där badrummet är nyrenoverat i slutet på 2014. Dörren in till badrummet sitter i en tegelvägg (troligtvis ej bärande då det är ½-stens. Dörren in till badrummet är endast ca 180 cm hög och det är kaklat mot originalfodren på insidan. Hur går man till väga om man vill sätta in en högre dörr, men inte förstöra badrummet mer än nödvändigt. Det är folietätskikt.
Redigerat:
Om det inte är någon bärighet att ta hänsyn till så är det lätt, men ganska dammigt, jobb.
Såga med diamantklinga, ev från bägge sidor. Det finns ganska enkla billiga klingor som passar till vinkelslipar som duger utmärkt till detta jobb.
Såga med diamantklinga, ev från bägge sidor. Det finns ganska enkla billiga klingor som passar till vinkelslipar som duger utmärkt till detta jobb.
Kan inte hålla med Mikael L tyvärr.
Eftersom ni vill göra hålet större uppåt så kommer ni att tvingas kapa i någon form av bärande funktion för den del av väggen som finns över hålet. Teglet (väggbiten) som blir kvar ovanför hålet hänger inte kvar av sig själv utan måste stödjas neråt av något.
Om det är en orginalvägg och orginal dörrhål från 20-talet så har man antagligen ett murat valv som håller upp väggen ovanför dagens dörr. Det kan också vara en järnbalk men mindre troligt då det var både enkelt och billigare att slå ett valv på den tiden.
Att ta upp och antingen mura ett valv alternativt lägga en balk går inte att göra utan att förstöra folien runt dörren. Sen beror det helt på var dörren finns om det överhuvudtaget är en risk för skador pågrund av lagad folie i det området. Men man får nog räkna med att folie och plattor från dörrens ovankant upp till taket kommer att behövas bytas och antagligen en del åt sidorna också.
Eftersom ni vill göra hålet större uppåt så kommer ni att tvingas kapa i någon form av bärande funktion för den del av väggen som finns över hålet. Teglet (väggbiten) som blir kvar ovanför hålet hänger inte kvar av sig själv utan måste stödjas neråt av något.
Om det är en orginalvägg och orginal dörrhål från 20-talet så har man antagligen ett murat valv som håller upp väggen ovanför dagens dörr. Det kan också vara en järnbalk men mindre troligt då det var både enkelt och billigare att slå ett valv på den tiden.
Att ta upp och antingen mura ett valv alternativt lägga en balk går inte att göra utan att förstöra folien runt dörren. Sen beror det helt på var dörren finns om det överhuvudtaget är en risk för skador pågrund av lagad folie i det området. Men man får nog räkna med att folie och plattor från dörrens ovankant upp till taket kommer att behövas bytas och antagligen en del åt sidorna också.
Det är en murad vägg och hur tror du att tegelstenen ovanför ska hänga kvar om man tar bort befintligt upplag?smurfen72 skrev:
Jag har varken sett eller hört något fall där man murat en dörröppning eller en öppning för ett fönster utan att ha en tegelbalk (nymodighet som inte fanns 1920), stålbalk eller ett murat valv som håller upp stenarna ovanför. Dom hänger inte i luften av sig själv utan är murade på ett upplag.
Ännu tidigare hade man iofs träbalk, typ i korsvirkeshus men det är ju inte det vi talar om här.
Edit: Du kan alltid ta upp hålet neråt men inte uppåt utan att lägga in ett nytt upplag för teglet ovanför öppningen.
Redigerat:
Nej, det är den biten jag också har funderat över. Skall man då fälla in en ny balk som ska bära stenarna över så känns det svårt att inte skada för mycket av badrummet. Dörren är på motsatt vägg från duschhörnan så det är ingen fara avseende på tätskiktet på väggarna enligt min bedömning.
Om du läste vad jag skrev så är det inte så ovanligt att tex dörröppningar tas upp i efterhand vid ombyggnationer utan ytterligare förstärkning.oceanis skrev:Det är en murad vägg och hur tror du att tegelstenen ovanför ska hänga kvar om man tar bort befintligt upplag?
Jag har varken sett eller hört något fall där man murat en dörröppning eller en öppning för ett fönster utan att ha en tegelbalk (nymodighet som inte fanns 1920), stålbalk eller ett murat valv som håller upp stenarna ovanför. Dom hänger inte i luften av sig själv utan är murade på ett upplag.
Ännu tidigare hade man iofs träbalk, typ i korsvirkeshus men det är ju inte det vi talar om här.
Edit: Du kan alltid ta upp hålet neråt men inte uppåt utan att lägga in ett nytt upplag för teglet ovanför öppningen.
Jo jag läste.smurfen72 skrev:
Och naturligtvis tar man upp dörröppningar varje dag på byggarbetsplatser men det innebär inte att man avstår ifrån att göra ett upplag för tegelstenarna ovanför öppningen. Det är ingen som murar stenar hängande fritt i luften utan man måste göra ett upplag av någon form för att kunna mura upp ovanför öppningen. Mura göra man nerifrån och uppåt inte uppifrån och ner.
Om du river bort upplaget kommer stenarna ovanför att rasa ner och du kommer helt säkert att få en triangelformat öppning ovanför oavsett hur modernt huset är eller vilket bruk man använt. Och speciellt i ett hus från 20-talet med kalkbruk så kommer inga stenar sitta mer än ett par minuter innan dom kommer ner rasande.
Man murar nerifrån och upp och ibland bygger man bara en form man börjar mura från men nu är det väl ingen som ska mura ? Jag har jobbat för länge på byggen så jag vet att det tas upp öppningar utan förstärkning men om det går i det här fallet kan man inte svara 100 % säkert på utan att se det på platsen.
Om du har jobbat länge på byggen så förvånar det mig att du påstår att man i en tegelvägg med dörröppning bara tar bort upplaget i öppningen ovansida och tror att stenarna ovanför hänger kvar i luften.smurfen72 skrev:Man murar nerifrån och upp och ibland bygger man bara en form man börjar mura från men nu är det väl ingen som ska mura ? Jag har jobbat för länge på byggen så jag vet att det tas upp öppningar utan förstärkning men om det går i det här fallet kan man inte svara 100 % säkert på utan att se det på platsen.
Visa gärna med ett exempel där man gjort på detta sätt, det finns inte!!! Utan då har man säkrat med tex en stålbalk, eller annan balk typ murmas balkar eller helt enkelt murat ett nytt valv.
Att man murar på en form är just det man gör när man slår ett valv men valvet muras då på så sätt att det blir bärande för teglet som sen ska komma ovanpå och inte bara som en vanlig väggbit.
Och man behöver inte se något på platsen om det nu är en tegelvägg från 20 talet som TS har för det är helt säkert så att det måste till ett nytt upplag.
Påstår inte att man tar bort upplaget i befintlig dörröppning men vet att man tar upp nya hål i tegel väggar utan att förstärka vid mindre öppningar är det större öppningar brukar man fälla in tex L-järn. Dom jag sett som murat på form har murat som vanligt med ev armering mellan varje rad och inte som annars tex vid var tredje och hur som helst nedre stenen hänger i luften ev stöttad av dörrkarmen senare. Vet inte årgång på huset jag varit på men dom är i alla fall nyare ca -50 gissar jag på.
Inte mycket för oss att tjafsa om egentligen men kolla med dina murar kompisar nästa gång så får vi se vad dom säger
För TS så naturligtvis så går det mesta men räkna med att du har kakel för minst en rad på ömse sidor om dörren och hela vägen upp ovanför dörren innan du börjar för det kommer säkert att behövas. Det brukar ju vara svårt att hitta samma kakel så kolla detta. Sen finns det bra balkar att använda om du inte använder vanliga vinkeljärn. Kolla lite på Murmas hemsida dom har en del rep balkar som går att använda.
För TS så naturligtvis så går det mesta men räkna med att du har kakel för minst en rad på ömse sidor om dörren och hela vägen upp ovanför dörren innan du börjar för det kommer säkert att behövas. Det brukar ju vara svårt att hitta samma kakel så kolla detta. Sen finns det bra balkar att använda om du inte använder vanliga vinkeljärn. Kolla lite på Murmas hemsida dom har en del rep balkar som går att använda.