hahalj
Har fått några rostgenomslag i min favorit-skottkärra som jag tänkte åtgärda med slipning och nån rostskyddsprimer. Men den stora frågan är vad jag ska måla skottkärran med för ytlack som tål hårt slitage från grus, sand och jord samt väder och vind?

Skulle Hammerite hammarlack eller slätlack kunna vara ett tillräckligt bra alternativ? Andra förslag?

Hammerites "raggarfärger" är ju lätta att underhålla i alla fall. Finns liknande grund & färg i 1 lösningar hos de flesta. Se bara till att få bort rosten helt innan du målar, annars blir du inte av med problemet.

Skulle inte tro det finns en lack i världen som tål det, vill du inte ha en vackert patinerad skottkärra som vittnar om ägarens kärlek till trädgården och dess sysslor så får du nog leta efter en rostfri balja till skottkärran. ;)

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
hahalj
Nja, rostfritt var väl att ta i. Det får nog bli ett försök med hammerite-färg ändå, det går ju planera in som årligt redskapsunderhåll. Jag tillhör inte de som tycker rostpatinerade trädgårdsredskap är särskilt vackert även om det oundvikligen blir så med tiden... skottkärran är en flitigt använd trädgårdskompis och man ska ju vårda vänskapen...

hahalj skrev:
Har fått några rostgenomslag i min favorit-skottkärra som jag tänkte åtgärda med slipning och nån rostskyddsprimer.
Låt den vara säger jag. Rosten slipar du bort när du kör grus och sand och spolar du rent den och låter den torka (i solen) efter användning dröjer det många år innan rosten har annan än kosmetisk påverkan.

Vill du riktigt skämma bort den kan du alltid duscha på lite 5-56 eller liknande då den torkat och är ren.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
hahalj
Tack quattro1, såg ju ut som ett ännu bättre alternativ.

Tack Alfredo för feedback, vi tänker olika men det är helt ok :)

Jag brukar stryka min skottkärra med halvolja på hösten. Räcker gott och väl, alltså hälften terpentin, hälften linolja.

nikasp
Håller med hahalj att jag föredrar att vårda grejerna. Den här var helt rostig i baljan men efter *lite* slipning så fick den Hammerite rostskyddsprimer först och sedan RAL 6005 grön. Ska renovera skalmarna också i vinter. Sånt trevligt miniprojekt som inte tar så lång tid heller.

• Renoverad skottkärra målad i RAL 6005 grön med rostskyddsprimer, pensel och burk i baljan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
stefanliljedahl och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.