Villa 1977 med kallvind och lösull i kallvind ska få ett varmförråd.
Två byggare har tittat och ger olika besked...
1) låta plast och isolering som idag ligger på undertaket ligga kvar och dra in plast från de nya väggarna ca. 40 cm in under det nya golvet.
2) ta bort isolering och plast under golvet i förrådet och "skarva" ny plast från väggarna ner mot original plasten i undertaket och inte ha isolering i golvet i nya förrådet...
Vilket är rätt (eller mer rätt)?
Två byggare har tittat och ger olika besked...
1) låta plast och isolering som idag ligger på undertaket ligga kvar och dra in plast från de nya väggarna ca. 40 cm in under det nya golvet.
2) ta bort isolering och plast under golvet i förrådet och "skarva" ny plast från väggarna ner mot original plasten i undertaket och inte ha isolering i golvet i nya förrådet...
Vilket är rätt (eller mer rätt)?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rött är förråd och blått är då plast och gula rekatnglar befintlig isolering som ligger på befintligt innertak.
Detta är de två alternativ jag fått av de byggare som varit hit och kollat. Jag har som sagt tänkt mig att hålla runt 8-12 grader någonstans. Jag har läst att runt 10 grader är minimi för att kunna förvara även kläder utan risk för överdriven fukt (och därgenom mögel).
Så det finns inte risk för fukt/kondens då vid väderomslag eller stora plötsliga temperaturväxlingar?Matti_75 skrev:
Min tanke är att ha en liten el-radiator med termostat på 10 grader. Hade tänt lägga 200 mm isolering i både tak och vägg och vindskiva ytterst...
Risken du får är att med ditt alternativ 2 är att varm fuktig luft från huset stiger upp och kondenserar i det kallare förrådet. Problemet du har är den stora temperatur skillnaden mellan bostad och förråd, om du kan utjämnA den så blir allt mycket lättare. Jag förvarar kläder i ett kallt utrymme med bra ventilation året om utan problem.
Så då är det alternativ 2 eller att skippa plasten som är gångbara alternativ...
Förrådet kommer att bli ca. 30 kvm till ytan så jag vill inte värma det så mycket. Känns inte heller helt bra att ta bort så mycket isolering "inåt" mot innertak tycker jag...
Frågan är då om det är bättre att skippa plasten och köra med lite mekanisk frånluft istället?
Är det då dumt eller smart att ta uppvärmd tilluft inifrån?
Förrådet kommer att bli ca. 30 kvm till ytan så jag vill inte värma det så mycket. Känns inte heller helt bra att ta bort så mycket isolering "inåt" mot innertak tycker jag...
Frågan är då om det är bättre att skippa plasten och köra med lite mekanisk frånluft istället?
Är det då dumt eller smart att ta uppvärmd tilluft inifrån?
Dumt. Då suger du upp varm och fuktig luft från bostaden och blåser in den i ett utrymme som håller (i ditt exempel) 10 grader. Det kommer ge kondens. Ska du ventilera så bör du göra det med samma temperatur. Ett litet Mini-FTX-aggregat kanske? Alt uteluft.
Ok, I hear ya!
Just nu går tankarna till att skippa plasten helt i förrådet, försöka isolera 250 mm i tak och 300 mm vägg, en liten el-radiator och sen köra med ett sånt här: http://www.polarpumpen.se/ventilation/varmevaxlare/mitsubishi-electric-vl100
Verkar det vettigt?
Just nu går tankarna till att skippa plasten helt i förrådet, försöka isolera 250 mm i tak och 300 mm vägg, en liten el-radiator och sen köra med ett sånt här: http://www.polarpumpen.se/ventilation/varmevaxlare/mitsubishi-electric-vl100
Verkar det vettigt?
Liknande trådar
-
Ska lägga golv i oisolerat utrymme. Plast eller inte?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Plast eller inte?
Byggmaterial & Byggteknik -
Plast eller inte timmerhus
Lösvirke & Timmerhus -
Plast i golv eller inte?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Plast eller inte plast, ouppvärmt hönshus
Byggmaterial & Byggteknik