Har kollat runt på marknaden efter skjutdörrar till garderobsväggen i ekfanér med en ram av massiv ek samt frostat glas med ekram (2 + 2 st, 89 cm bredd/ dörr).
Gillar exempelvis Elfas Nordic- serie. Men, priset är inte så roligt... det var närmare 30 lakan för fyra dörrar.

Så min händige maken tänkte själv bygga dörrarna och sedan köpa beslag osv från Lumi eller liknande.

Frågan är därför; kan man få tag i ekfanér och vad kostar det i så fall? Vi har kollat byggvaruhusen men de verkar inte ha något.
Hur går man till väga? Limmar man på en vanlig mdf- skiva och sätter sedan ramen runt? Vi tänkte fräsa i ramen för att spåra in dörrspegeln och sedan limma/ tjepa spröjs på framsidan för att få fler speglar. Kollade lite i Vi i Villa som hade en likande beskrivning, men enbart med frostade dörrar.

Tacksam för alla tips och förslag jag kan få!

PS: Jag vet att det finns fler trådar om ämnet bygga skjutdörrar, men det var ingen som svarade på mitt inlägg där.... DS

Det ska inte va några problem att bygga själv. Får man ju dte precis som man vill ha det plus att man kan glädjas åt att man gjort det själv :)

Faner m.m. finner du säkert på ditt lokala snickeri, de har säkert även färdigfanérade skivor. Är nämligen så att skall du limma fanér själv på större ytor så är dte svårt att få dte bra om man inte har en fanérpress. Mindre ytor kan dock bli bra.

Pondus i Stockholm är bra!
http://www.pondussnickeri.a.se/

Men som jag fattar dte så skall ni endast ha en ram i ek. Då rekomenderar jag att köpa solid ek, kan bli väldigt trixigt att försöka få faner på alla vinklar och vrår, mkt enklare med riktigt trä, blir faktiskt inte dyrare när dte gäller så små kvantiteter

/Lycka till

elof skrev:
Det ska inte va några problem att bygga själv. Får man ju dte precis som man vill ha det plus att man kan glädjas åt att man gjort det själv :)

Faner m.m. finner du säkert på ditt lokala snickeri, de har säkert även färdigfanérade skivor. Är nämligen så att skall du limma fanér själv på större ytor så är dte svårt att få dte bra om man inte har en fanérpress. Mindre ytor kan dock bli bra.

Pondus i Stockholm är bra!
[länk]

Men som jag fattar dte så skall ni endast ha en ram i ek. Då rekomenderar jag att köpa solid ek, kan bli väldigt trixigt att försöka få faner på alla vinklar och vrår, mkt enklare med riktigt trä, blir faktiskt inte dyrare när dte gäller så små kvantiteter

/Lycka till
Vilken suverän link !!!!

Tack för jättebra tips! Visst är det lite extra glädje och stolthet om man gjort nåt själ hemma, håller helt med!
Vi bor i Linköping, så jag ska kolla runt lite här i stan på snickrier och se vad jag hittar.

Två av dörrarna ska vara i frostat glas med massiv ekram. Men de andra två var det vi ville ha ekfanér till speglen och så massiv ekram. Tror också att det kan bli trixit att limma hörn mm om man valde fanérramar, men det borde gå att ta vanliga ekbitar med rätt tjocklek och sedan slipa/ fräsa lite rundning så det blir snyggt och mjukt.

Mvh Anna

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.