Hallå och glad påsk!
Vi har en fast installerad ugn och jag vet att man som privatperson inte får hålla på med fasta installationer. Jag ska ta hjälp av elektriker för att koppla in de nya grejerna. Frågan är om jag får plocka bort nuvarande installation? Jag vill ju riva köket och sätta lite nya väggar. Känns onödigt att vänta på en elektriker 2 gånger om jag inte behöver.
Vi har en fast installerad ugn och jag vet att man som privatperson inte får hålla på med fasta installationer. Jag ska ta hjälp av elektriker för att koppla in de nya grejerna. Frågan är om jag får plocka bort nuvarande installation? Jag vill ju riva köket och sätta lite nya väggar. Känns onödigt att vänta på en elektriker 2 gånger om jag inte behöver.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Nej det får du säkert inte.
Men jag tror inte jag vet någon (inklusive snickaren) som inte hade gjort det ändå.
Det handlar om att slå av elen vid elcentralen, skruva av locket på kopplingsdosan och lossa tre eller fyra ledare,
sätta tillbaka locket och sedan slå på strömmen igen.
Men jag tror inte jag vet någon (inklusive snickaren) som inte hade gjort det ändå.
Det handlar om att slå av elen vid elcentralen, skruva av locket på kopplingsdosan och lossa tre eller fyra ledare,
sätta tillbaka locket och sedan slå på strömmen igen.
Jo jag vet att det inte är svårare än så. Eller ja, jag behöver ta bort hela dosan så att jag får på en gipsskiva. Men jag tänkte inte koppla på något på tåtarna sen. Jag tolkar det som att "alla" hade gjort det.
Moderator
· Stockholm
· 52 334 inlägg
Tänk på att det kan vara mer än en fas i matningen. Kan vara mer än en säkring som måste brytas.
Medlem
· Blekinge
· 207 inlägg
Om man har båda spis och ugn som delar 3 fas kan det vara bra att ha koll / notera / kommer ihåg vilken fas gör vad innan man koppla bort den. T. ex. fas 1 (brun) och fas 2 (svart) till spisen och fas 3 (grå) till ugnen.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Det är därför jag som amatör föredrar att "slå av" elen helt vid centralen.hempularen skrev:
Då behöver man inte fundera på vilka faser och säkringar som är inblandade.
[video=youtube;pko11uAW5Jc]https://www.youtube.com/watch?v=pko11uAW5Jc&feature=player_detailpage#t=29[/video]
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 401 inlägg
Vad är du rädd för ska hända? Att polisen tar dig, att elsäkerhetsverket tar dig, eller att du skickar ström genom någon familjemedlem?eppeee skrev:
Syftet med lagen om att man inte får är dels
- att staten anser att detta jobb kräver mer kunskaper än vad allmänheten normalt har, och dels
- att felaktigheter och misstag kan leda till farliga situationer som brand och elchock.
En lysarmatur får man koppla i ett torrt rum utan behörighet, men inte en ugn. Där finns en skillnad i t.ex effekt (dvs effekter som brand ifrån dåliga anslutningar) och komplexitet (flera faser) men jag tror också att det finns praktiska skäl - att byta en fast ansluten armatur är (var) så vanligt att det vore orimligt att kräva behörighet för det. Man har nog blundat lite för kunskapen där med tanke på att riskerna är förhållandevis låga.
Så den första frågan jag tycker du ska ställa dig är om du kan kopplas loss ugnen, dvs att du är 100% säker på att du bryter rätt grupp, även med tanke på ev trefasgrupp, att du förhindrar att någon slår på strömmen igen, att du hanterar eventuell vidarekoppling i dosan rätt och att du kan hantera en skruvmejsel... Utifrån det får du sedan avgöra om samvetet medger ett lagbrott. Gör du ett bra jobb kommer ingen att jaga dig.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 401 inlägg
Det räcker inte i detta fall då TS ska plocka bort hela dosan, dvs ledningarna som kommer ut från väggen måste göras strömlösa, och hållas strömlösa under renoveringen.KnockOnWood skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Jag kan tänka mig att ta bort kopplingsdosan, sätta dit den nya väggskivan med hål för elröret, och sedan direkt sätta tillbaka kopplingsdosan igen. Därefter slå på elen.Bo.Siltberg skrev:
Men det finns ju många sätt. Du brukar föreslå det bästa
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 919 inlägg
Sedan skall man ju inte glömma att lagstiftaren tycker att gemene man har eller borde kunna ha, kunskap att koppla in ledningar. Det är ju tillåtet att byta ut vägguttag och brytare t ex. Så själva inopplingsmomentet är ju det samma. Sedan så förväntas inte lekmannen ha kunskap om hur systemet skall dimensioneras, så ändra användningen (brytare mot dimmer) är verboten. Riskerna med att byta en belysningsarmatur är ju som sagt i det senare fallet hanterbara. Finns inte mycket kunskap att ha om man inte skruvar upp något väldigt exotiskt hemma i köket. (Industriarmatur för hög effekt eller liknande. Händer nog inte ofta... )Bo.Siltberg skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 919 inlägg
Precis. Ingen har sagt det än, så jag gör det MÄT. Kolla att instrumentet fungerar, bryt, mät att det verkligen är brutet, (och för extra superbonuspoäng, kolla att mätinstrumentet fortfarande fungerar).Alfredo skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Kanske en dum fråga, men om man slår av med huvudbrytaren, och allt i hela huset slocknar.Alfredo skrev:
Då är man väl ganska säker på att den fungerar?
Om man sedan har ena handen i fickan, och kortsluter mellan ledarna man lossar med skruvmejseln och inget gnistrar, så...
Jag är lite osäker när det gäller att bara slå av några berörda säkringar, för jordfelsbrytaren kan visst lösa ut ändå om man "kortsluter". Om man har en modern anläggning med jordfelsbrytare alltså.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 919 inlägg
Man är ganska, men inte helt säker. Och eftersom det inte kostar mycket att mäta och bli "helt" säker, så skall man alltid göra det också.KnockOnWood skrev:
Det är ju inte omöjligt att huvudbrytaren gått sönder så att en fas ligger kvar, det är tom inte ovanligt, så då kan större delen av huset bli svart. MEN enligt lagen om alltings inneboende djävlighet så försörjer just den obrutna fasen belysningen i köket (men inget annat) och eftersom ljuset är av så märker du inte det, förrän någon/du pillar på knappen.
Mät först. Sedan kan man kortsluta med skruvmejsel om man vill, och alltid beröra ledarna först med yttersidan av fingrarna på ena handen (så drar man bort handen om man skulle få sig en sketen). Att bara kortsluta utan att ha mätt är ingen bra ide eftersom det kan bli en djävla smäll, och speciellt om det är en grupp till spisen, då man kan få ljusbågsskador (den här killen mår inte så bra https://www.youtube.com/watch?v=rdQR7-Ap6YQ din matning till huset och större grupper står inte långt efter i möjlighet till skada)KnockOnWood skrev:
Så det är lika bra att inte lägga sig till med vanan att kortsluta ledningar till höger och vänster. Förr eller senare smäller det.
Ja, om du kortsluter jord och nolla och det flyter ström (med åtföljande spänningsfall) i någon annan del av anläggningen så är risken stor att JFBn löser ut. Det talar emot att kortsluta med vett och vilja, det är lika bra eller bättre att mäta. MEN om alternativet är att bryta strömmen till hela huset så får man ju samma effekt, dvs strömlöst överallt, så om man bara bryter en grupp så blir i värsta fall hela huset svart när JFBn löser ut. Om man bryter hela huset så vet man att hela huset blir svart.KnockOnWood skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Nu menade jag inte att kortsluta till höger och vänster,lars_stefan_axelsson skrev:
utan bara att göra det som en sista koll.
Better safe then sorry
På jobbet hade vi oftast samma elektriker.
Ja han kom från en stor bra elfirma, och kunde sitt jobb.
Så skulle han fixa ett uttag eller något i närheten av min kontorsskrubb.
Vilken säkring det var? Det kollade han genom att kortsluta.
Så där satt jag vid datorn och eftermiddagens arbete försvann