Några funderingar:

För sex år sedan lät jag installera en täljstenskamin.
En kamin som nu ska plockas ner och bytas ut.
Innan nedplockning och installation av ny kamin försöker jag reda ut några saker:

Kommer ej ihåg om väggen bakom kaminen fanns redan eller om man skapade denna i samband med installationen av kaminen. Hörnet låter lite "ihåligt" då man knackar på det, inte lika dovt/stumt ljud som om man knackar på min ordinarie gamla murstock.

Försöker lista ut om hörnet är nytt eller gammalt.
Respektive sida är ca 52 cm bred, med kaminen centrerad i mitten.
Uppe mot taklist ser det ut som aktuell murning eller skivor är "skurna" mot taklisten, dvs man kan se taklisten bakom. Ser ut som putsad yta, gråaktig till färgen, kornig.
Känner man på kanten högst upp mot tak, som är omålad, känns det som puts på ytan, men en mer "slät" snittyta längre in. Djup på höger/vänster sida är mellan 6-7 cm, skiljer sig lite åt.

Vad tror ni? Nyskapat eller gammalt "hörn" bakom kamin?
Skulle det kunna vara nyuppsatta eldfasta skivor, som man sedan putsat ytan på?
Och att det är därför det skiljer sig åt mellan 6-7 cm på höger respektive vänster sida?
Dvs olika tjock puts på någon form av skiva.

Skulle det kunna vara ny ytong eller hur ser en sån skiva ut? Känns den slät på snittytan?
Brukar man putsa på ytong? Har ytong några standardmått?
Mitt hörn, vänster respektive höger sida, är alltså ca 52 cm bred och 6-7 cm djup.
Är det vanligt att använda ytong bakom täljstenskamin nu för tiden?
Vad skulle det annars kunna vara för skiva?

Där röret från kaminen går in i väggen ser det ut som något svart trådigt material.
Förmodligen någon slags tätning. Vad?
Är det bara att dra loss kaminen här, när den ska monteras ned, dvs i anslutningen mellan rör från kamin och rör/slang in i murstock?

Eftersom kaminen sitter så fint centrerat i detta hörn får jag för mig att hörnet (skivorna) borde vara nyuppsatta i samband med installationen. Känns osannolikt att kaminen skulle passa så perfekt i ett hörn som redan var murat eller skivor, från förr. Nu sitter den i mitten med samma mått åt båda hållen.
Vad tror ni?

Om det är eldfast skiva, ex ytong, som satts upp för sex år sedan, tror ni den är fastskruvad, fastmurad, limmad, eller vad?

Tack på förhand!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

Pizzaputs? Gjorde man sånt 2008? Eller menar du att det är gammalt?
Och vad är det som får dig att tro att det är just det?
Och vad är det egentligen?
På bild två ser du det som jag menar med "puts", där det gått sönder och färgen släppt.

När jag känner på snittytan högst upp mot taklist känner jag ingen skarv, typ att det skulle vara dubbla gipsskivor.
Borde jag inte ha gjort det om det är gips? Och tjockleken är ju ca 6-7 cm, är inte det väl tjockt om det skulle vara gips, även om det är två skivor?
Och satte man upp gips bakom täljstenskamin 2008?
Kan det inte vara någon form av brandsäker skiva, typ ytong?
Har hört att det också kan låta lite "ihåligt".
Har jag fel?

Eller, menar du att det är ett gammalt hörn?

På andra sidan väggen har du också murstock, men den som är original, dvs tegelstenar, murbruk, putsbruk.
Hårdare, mer dovt/stumt när man knackar.

Borde och borde...

När jag en gång installerade en kamin bytte jag träväggen mot gips på stålreglar.
Det är nog det vanligaste sättet att ordna svårantändliga ytor på gamla väggar.
Om det var ditt hus när kaminen installerades för 6 år sedan har jag lite svårt att förstå att du inte minns alls vad som gjordes.

Du har fått mina gissningar, inget annat, de skriv jag tydligt, eller hur?
Det du visar på bild två tycker jag faktiskt mest liknar sandspackel.

Och jag kan faktiskt bjuda på en gissning till:
Att väggen bakom kaminen ser så tjock ut, 6 - 7 cm som du skriver kan bero på att man satte 45 mm stålreglar med gips på som brandskydd utanpå den gamla väggen.
45 + 13 + 13 = 71 mm.

Men återigen, det är mina gissningar.

Haha, jag vet att det är konstigt att jag inte kommer ihåg. Får skylla på att det var min fd sambo som beställde detta jobb, inte jag. Jag var vare sig hemma eller inkopplad.
Och han, han kommer inte ihåg han heller. Det är märkligt..
Tycker dessutom att det är märkligt att företaget som gjorde jobbet inte kommer ihåg eller har några dokument där det går att utläsa vad som faktiskt gjordes.

Vad är sandspackel?
Kan det ha smetats på utanpå en gipsskiva, för att få en putsliknande struktur, och sen målat?

På taklist tycker jag mig se rester efter något grått som "stänkt" på den vita listen och väggen bakom.
Därför jag också tänker att det kanske putsat på en yta innan det vitmålades.
Kan självklart ha fel.
Är sandspackel grått förresten?

Ja, du är tydlig med att det är gissningar! :)
Tack för dina gissningar förresten!

Stina71 skrev:
...
Där röret från kaminen går in i väggen ser det ut som något svart trådigt material.
Förmodligen någon slags tätning. Vad?
Är det bara att dra loss kaminen här, när den ska monteras ned, dvs i anslutningen mellan rör från kamin och rör/slang in i murstock?
...
a) Varför inte knacka bort lite av väggskivan nere i ett hörn så ser du vad det är för material.
b) Det trådiga materialet borde vara glasfibersnöre. Det tätar man rökrör med.
c) Det borde inte vara något problem att dra ut kaminen från murstocken.

Varför skall du byta förresten, är inte kaminen bra?

Förresten kollade jag på min täljstenskamin.
Den är helt rund, cylinderformad, och står med baksidan 17 cm från väggen. Och väggen är träpanel.
Så där var det tydligen inga problem med brandsäkerheten.
Men din kamin kanske har plåt/järn, som blir hetare, på baksidan?

Jag ska byta ut kaminen i samband med att den ändå måste plockas ner. Ska nämligen byta golvet den står på.
Vill ha en kamin som passar huset bättre, lite mer gammaldags stil. Eventuellt en i gjutjärn.
Täljstenskaminen är det inga som helst fel på! Har funkat jättebra!

Jag tror min har plåt på baksidan..

Ja, kanske blir till att knacka bort en bit av skivan helt enkelt.
Frågan är isåfall hur, så jag inte spräcker sönder för mycket..

Men du, ytong eller liknande, är det alltså uteslutet, 2008?
Ytong med någon form av putsbruk eller sandspackel utanpå?

Jag ser det i alla fall som osannolikt att det skulle vara lättbetong.

Vågar du verkligen inte peta bort lite puts/spackel nere i ett hörn för att se vad som är bakom.
Det är ju bara att spackla igen sen.
För övrigt ser du ju det om du drar undan kaminen och kikar i hålet in till skorstenen.

Vad spelar det förresten för roll vad som är bakom den "putsade" ytan?

Ok, jag trodde nämligen att man ibland nuförtiden, och förr, satte upp någon form av eldfasta/brandtåliga skivor bakom kaminer. Därför jag svamlar om ytong.

Eftersom det är draget en slang genom rököppningen och hela vägen upp till skorstenen kan jag tyvärr inte kika in för att se vad väggen är gjord av.

Visst, jag får helt enkelt försöka skära loss en bit, längst ner till exempel. Anledningen till att jag vill veta är för att ta beslut om det är något "gammalt skit" som jag bör passa på att nya ut när jag ändå monterar ned nuvarande kamin och innan jag monterar dit en ny. Vill försäkra mig om att det verkligen är brandsäkert och ett lämpligt material i sammanhanget.

Sandspackel, det som jag ser som puts på bild två alltså?! Ser det ut som puts? Tror ni det är kaminfirman eller är det målarna som i nästa led smetat hit detta? Eller ingår det i att skapa en brandsäker vägg, dvs förmodligen gjort av de som installerade kaminen? Använder man sandspackel för att få en yta som liknar en murad vägg, eller varför?!

Firman som gjorde installationen kommer inte ihåg till hundra procent, men då jag ringde dem nu säger de att "vi satte nog dit ytong och putsade upp ytan". Ytong som tydligen är i småblock, som man murar upp.

Stina71 skrev:
Ok, jag trodde nämligen att man ibland nuförtiden, och förr, satte upp någon form av eldfasta/brandtåliga skivor bakom kaminer.
För satte man ibland ditt "älsklingsmaterial" (eternit), idag används andra typer av fibercementplattor.

Jag har inte sett några sådana skivor/block som är så tjocka som det ser ut att vara hos dig.

Demmpa, vad heter de skivor/block som du tänker på?
Hur tjocka är de?

Vad heter de fibercementplattor som du menar, som numera används istället för eternit?
Hur tjocka är de? Vad är de gjorda av? Och brukar man skapa en putsad yta på dessa?

Vet någon hur tjocka ytongblock kan vara? Vilka olika dimensioner finns? Som man kan mura upp bakom kaminer.
Tänker att det kanske kan vara sådana och att man sedan lagt någon form av puts utanpå.

Dom nyare fibercementskivorna (tex Minerit) är lika tjocka som eternitskivorna var, alltså ca 5 mm, finns även tjockare.
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Fibercementskiva
http://www.fibab.se/fibercement_fasad_Equitone_natura.html

Man kan köra dom naturella eller så belägger man dom som vanliga gipsskivor, vid målning kan man rolla dom så att det ser ut som putsad yta.

Ytong, efter sökning på nätet:
http://www.xella.se/se/docs/flash/102137_2_YTONG_MASSIVELEMENT_DATABLAD_SE.pdf
http://www.xella.se/se/docs/102328_PROJEKTERINGSHANDBOK_SE_WEB.pdf
http://www.byggbasen.com/prod/ytong_plattan/2267.html

Eftersom det går utanpå taklisten borde du kunna vara i princip säker på att det är "nytt". Fanns det ingen eldstad där innan ni satte in kaminen så är det säkert gjort för att brandsäkra väggen. Finns ingen anledning att göra något som ser ut på detta vis annars. Behöver du veta exakt vilket material?
http://www.brandskyddsforeningen.se/i-hemmet/sotning/brandsakert_placering
Låter det ihåligt så tror jag mer på "strålningsskydd" än "brandsäker vägg".

Om du behöver veta för att avgöra vad som kan installeras på platsen är det inte enklare att fråga den sotare som sedan ska godkänna om hur han bedömer saken. Speciellt om det är en äldre kamin utan typgodkännande som ska in. Eller utgå från 25 cm baserat på info i länken ovan, så borde det gå bra, förutsatt att du inte stöter på någon kinkig typ med egna tolkningar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.