Hej!
Går i renoveringsplaner, och tanken för golvet är ett rustikt lite grövre golv, som ska målas heltäckande vitt.
Tanken har väl varit att köpa ett billigt parkettgolv, som jag sedan slipar ner för att kunna måla. Jag snubblade dock över byggmax massiva furugolv om 15mm, och insåg att det var precis det jag hade letat efter. Lite grövre, men perfekt känsla.
Har inte hittat några parkettgolv som har de lite smalare plankorna nämligen.
Detta gäller alltså en lägenhet med öppen planlösning i kök/vardagsrum, så rummet blir ganska stort.
Mina frågor är nu:
1. Är det något som hindrar mig att lägga det massiva golvet flytande på ett betonggolv?
2. Skulle det hjälpa ev. rörelse om jag limmade i spontarna innan jag satt ihop dem?
3. Vad är det värsta som skulle kunna hända?
4. Är jag dum som planerar att måla det täckande EFTER läggning?
Smakråd gällande det vita golvet undanbedes
Stort tack på förhand!
Går i renoveringsplaner, och tanken för golvet är ett rustikt lite grövre golv, som ska målas heltäckande vitt.
Tanken har väl varit att köpa ett billigt parkettgolv, som jag sedan slipar ner för att kunna måla. Jag snubblade dock över byggmax massiva furugolv om 15mm, och insåg att det var precis det jag hade letat efter. Lite grövre, men perfekt känsla.
Har inte hittat några parkettgolv som har de lite smalare plankorna nämligen.
Detta gäller alltså en lägenhet med öppen planlösning i kök/vardagsrum, så rummet blir ganska stort.
Mina frågor är nu:
1. Är det något som hindrar mig att lägga det massiva golvet flytande på ett betonggolv?
2. Skulle det hjälpa ev. rörelse om jag limmade i spontarna innan jag satt ihop dem?
3. Vad är det värsta som skulle kunna hända?
4. Är jag dum som planerar att måla det täckande EFTER läggning?
Smakråd gällande det vita golvet undanbedes
Stort tack på förhand!
Hittade även detta:
http://www.bjoorn.se/p/Woodfiber/239154/Bjoorn-WoodFiber-Smalplank-7mm-Obehandlat
Kanske är ett rimligare alternativ om det flytande massiva inte är en möjlighet?
Är dock rädd för att det ska kännas som ett laminatgolv istället för trä?
http://www.bjoorn.se/p/Woodfiber/239154/Bjoorn-WoodFiber-Smalplank-7mm-Obehandlat
Kanske är ett rimligare alternativ om det flytande massiva inte är en möjlighet?
Är dock rädd för att det ska kännas som ett laminatgolv istället för trä?
Hej
Jag la in sådant golv i sommarstugan för 2 år sedan. Betonggolv. La golvet flytande och limmade spontarna. Använde spännband tills limmet torkat, lade då ca 5-6 rader åt gången.
När golv väl på plats, grundmålade jag och därefter målade med golvfärg. Blev kanonbra, är fortfarande fint!
Jag la in sådant golv i sommarstugan för 2 år sedan. Betonggolv. La golvet flytande och limmade spontarna. Använde spännband tills limmet torkat, lade då ca 5-6 rader åt gången.
När golv väl på plats, grundmålade jag och därefter målade med golvfärg. Blev kanonbra, är fortfarande fint!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Vi har precis gjort den lösningen i köket. Värsta som kan hända är väl att det antingen glipar mellan bräderna eller att de faktiskt spricker om limmet som håller ihop dem är tillräckligt starkt när ändringarna i luftfuktighet orsakar rörelser med årstiderna. Denna risk ökar för oss är pga att vi har ställt köksskåp på golvet vilket gör att det inte kan röra sig lika fritt... Inte SÅ orolig dock
Intressant!osiris skrev:Vi har precis gjort den lösningen i köket. Värsta som kan hända är väl att det antingen glipar mellan bräderna eller att de faktiskt spricker om limmet som håller ihop dem är tillräckligt starkt när ändringarna i luftfuktighet orsakar rörelser med årstiderna. Denna risk ökar för oss är pga att vi har ställt köksskåp på golvet vilket gör att det inte kan röra sig lika fritt... Inte SÅ orolig dock
Hur stort är köket?
Har öppen planlösning, så rummet skulle bli ganska stort. Med tunga möbler på..
Det som talar emot mest antar jag, då det får mer yta att röra sig över, om jag fattat rätt?
Detta är i ett hus inte en lägenhet, men jag har svårt att se varför det skulle göra någon skillnad. Och ja, det är tunga möbler på som hindrar rörelser som kan orsaka att skarvarna eller själva golvbräderna spricker istället för att hela golvet rör sig. Finns det någon möjlighet att lägga en rörelsefog någonstans naturligt mellan delar av den öppna planlösningen?
Mitt kök består av två rum som sitter ihop, vardera 15 m2 med en större dörröppning mellan. Inte riktigt färdigt än som synes.
Mitt kök består av två rum som sitter ihop, vardera 15 m2 med en större dörröppning mellan. Inte riktigt färdigt än som synes.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Till din fråga om det är möjligt att lägga trä på betong, ja det är fullt möjligt, kommer att "kupa" sig lite med tiden om det är 15 mm golv och den ena sidan är målad, det går att måla golvet färdigt innan det lägges ihop, men det tar tid. Fördelen är att det inte uppstår sprickor mellan brädorna, färgen spricker inte. Spännbanden använder man tillsammans ed reglar på ett bord eller plan yta, ta 4-6 brädor och sätt ihop, reglar på ovansida och undersida som är kortare än bredden på det som limmas. Ta en kort bit av golvbräda och dela den på längden, sätt halvorna i spont och not vid reglarna och spänn fast med spännband! Beroende på hur långa golvbrädor som används så bör det anpassas med X antal spännband, dock minst tre. Spänn inte hårdare i någon ände utan mät att det blir samma bredd på "flaket" som limmas. Det kommer att spricka lite med tiden!
Annars blir det snyggt med vitt golv, tycker jag iaf!
Annars blir det snyggt med vitt golv, tycker jag iaf!
Ah,
Låter vettigt.
Skulle jag underlätta för mig själv om jag lade en tunn Mdf eller något under golvet och drog en sträng limm i mitten av varje planka när jag lade den?
Men inget limm i spontarna, för att ge lite utrymme att röra sig?
Låter vettigt.
Skulle jag underlätta för mig själv om jag lade en tunn Mdf eller något under golvet och drog en sträng limm i mitten av varje planka när jag lade den?
Men inget limm i spontarna, för att ge lite utrymme att röra sig?
Lite kaka på kaka! Men om du vill/känner för att lägga ut lite pengar halvt i onödan så är det en bra lösning, Mdf skivorna får då inte fästas i golvet under utan måste ligga lösa. Du kommer att gå miste om ett "varmt" golv när det målas, personligen så väljer jag att inte måla massiva golv, nu kan detta vara en estetisk fråga för dig så jag utgår från att du inte vill ha målade "klick golv". Du kommer inte undan med springbildning mellan golvbrädorna även om du limmar dem i Mdf. Golvet kommer att röra sig mellan befintligt golv och Mdfskivan men det kommer att bli rörelser i varje enskild golvbräda. Om du väljer skiva under så bör du med fördel måla varje bit separat innan de limmas fast, sätt golvet med rätt sida upp! Vissa golvbrädor kan vara sågade lite diagonalt och då finns det ingen rätt sida upp eller ner!
Egentligen vill jag åt träkänslan, fast med täckande vitt. Därav det massiva. Men som sagt i tråden knepigare att lägga när rummet är typ 40kvm.Pagno skrev:
Har kollat på vanliga klickgolv, men har svårt att hitta vettig parkett för det, för att få den lite mer rustika "plankor". Då klickgolv inte riktigt har samma plankfeeling. Med de synliga skarvarna osv. Om du hänger med?
Iof måste man ju också slipa ett vanligt parkett för att täckmåla, men det är inte hela världen. Dock därför jag tänkt på det andra golvet jag länkade tidigare i tråden, men lite orolig för hur känslan att gå på dem är. Något ni sett?
Stort tack för bra feedback! uppskattas
/ Ludvig
Ett konkurrerande företag till det jag arbetar vid har grymt snygga golv! Kolla sidan som Sveden trä har, Dalafloda golven är grymt snygga, enligt min mening bland de bästa som man kan köpa, lite dyra.... Själv har jag använt golv från Moelven, har för mig att det är samma som levererar till Byggmax, har nästan bara positiva erfarenheter av dessa. Om man läser på info så har de olika byggvaruhandlarna samma leverantör över Sverige men olika kvaliteér... såg att de har ett golv på byggmax 20*137 för 95:- kvm, billigare än så kan det inte bli, utgående förvisso.....Kan kapa bort mycket defekter för de pengarna men ändock komma billigt undan! Du kan köpa dubbelt upp mot vad som behövs, går alltid att hitta andra användningsområden för bitar som är lite defekta, själv använder jag mig av överblivet golv till smygar, fönsterbrädor, byggde ett "torn" till diskmaskin/ugn/micro i nya köket. Perfekt underlag till tunna väggar med krav för hög hållfastighet/bärighet.
Lycka till med byggandet! Blir det inte som man tänkt så kan man alltid göra om det! ^^
Lycka till med byggandet! Blir det inte som man tänkt så kan man alltid göra om det! ^^
Fusk att använda sten som tyngd! Liten nyfiken fråga, har du klarat dig ifrån att golvet vågar sig? Kommer ihåg att jag klämde ner socklarna för hårt första gången jag limmade golv, blev tvungen att lyfta dem 5 mm så att de inte pressade i ytterkanterna...... Det kändes som luft under, mitt på golvet. Det var i en sommarstuga som var oeldad på vintrarna...Men vädret kanske är bättre i södra delarna!
Det ser snyggt ut iaf, ditt jobb alltså!
Det ser snyggt ut iaf, ditt jobb alltså!