Lite märklig rubrik kanske men vet inte riktigt hur jag ska formulera mig.
Vi har iallafall plockat bort dörrkarmarna i vår lägenhet. Nu ska jag egentligen bara få hålen så snygga som möjligt för att kunna sätta foder runt hålen. Väggarna är ca 10cm tjocka och består utav tegel och puts på det. Min tanke är att man skall kunna använda någon form av passbit eller liknande som har rätt bredd och på ett eller annat sätt fästa detta mod putsen,
Någon som har tankar eller funderingar kring bästa sättet att göra detta på ?
Hoppas jag kunnat formulera mig någorlunda iallafall 😉
Vi har iallafall plockat bort dörrkarmarna i vår lägenhet. Nu ska jag egentligen bara få hålen så snygga som möjligt för att kunna sätta foder runt hålen. Väggarna är ca 10cm tjocka och består utav tegel och puts på det. Min tanke är att man skall kunna använda någon form av passbit eller liknande som har rätt bredd och på ett eller annat sätt fästa detta mod putsen,
Någon som har tankar eller funderingar kring bästa sättet att göra detta på ?
Hoppas jag kunnat formulera mig någorlunda iallafall 😉
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Du vill sätta lite trä runt dörrhålet för att få en "snällare" yta på öppningen efter att du tagit bort dörrkarmarna?
Köp planhyvlat virke, t.ex. 22 x 95.
Fäst det med kluttar av sättlim.
Och spackla sedan återstående springor med väggspackel.
PS
Åsas förslag ovan är nog egentligen bättre
Köp planhyvlat virke, t.ex. 22 x 95.
Fäst det med kluttar av sättlim.
Och spackla sedan återstående springor med väggspackel.
PS
Åsas förslag ovan är nog egentligen bättre
Redigerat:
Medlem
· Norrbotten
· 585 inlägg
Vill minnas att jag spacklade själva öppningen och satte ytterhörnlister
Jag är nog mest själv inne på Åsas linje. Frågan är bara vad som är lättaste/bästa sättet att fästa upp den släta brädan med, är det sättlim som gäller och på något sätt försöka spänna det mot putsen?
Om du kan fixa en tillräckligt slät yta för att kunna sättlimma så slipper du ju att spackla skruvhål (den alternativa lösningen). Det är skönt för det spar tid och du riskerar inte att se skruvhålen efter ett tag.
Jag kan rekommendera No More Nails från Pattex som lim, jag satte mina lister med det och det gick sjukt enkelt!
Jag kan rekommendera No More Nails från Pattex som lim, jag satte mina lister med det och det gick sjukt enkelt!
Produkter som diskuteras: "Pattex"
Pattex
Pattex lim erbjuder pålitlig och långvarig vidhäftning för olika material, vilket gör det till det enkla valet när du söker effektiva limlösningar.
Läs mer
Nästa fråga. Jag har nu mätt upp väggtjockleken och den varierar mellan 97-103mm. Dörromfattningarna finns i bredderna 95 eller 105. Är det bättre att välja en lite för smal eller en lite för bred. Jag kommer att sätta dörrfoder runt hålen efteråt.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Lite för smal är nog bättre, det går alltid att fylla ut med något.
Fogmassa eller lister.
Och det finns ju så kallade klackfoder
http://www.beijerbygg.se/store/priv...kfoder-furu-21x56mm-vitmålat-1390200697812-46
Såvida det inte är väldigt lite för bred karm, för då kan man kanske hyvla ned den ett par millimeter.
Fogmassa eller lister.
Och det finns ju så kallade klackfoder
http://www.beijerbygg.se/store/priv...kfoder-furu-21x56mm-vitmålat-1390200697812-46
Såvida det inte är väldigt lite för bred karm, för då kan man kanske hyvla ned den ett par millimeter.
Produkter som diskuteras i tråden