Anna_H skrev:
Det är ju det saken gäller, inte om det är snyggt eller inte, utan om det är integrerat i omgivningen.
Jag är osäker. Jag citerar från DN: "Anledningen till detta hänvisas till plan- och bygglagen där det står att ”en byggnad ska ha en god färgverkan.”"

Sen är väl frågan vad färgverkan egentligen betyder. En röd stuga i ett skogsbryn kan ju knappast sägas "smälta in". Så det kan ju inte riktigt vara det som färgverkan betyder.

Jag hade överklagat. Känns subjektivt om det inte står något specifikt i detaljplanen.

Begreppet "god färgverkan" är ju bara byråkratord, men ja, det står för en subjektiv bedömning.

PBL är en skam som borde rensas upp. Våra hus är inte militära uniformer. Friggebo och Attefall visar hur sjukt det var. Mer sånt.

• Gilla
jimih
  • Laddar…
färgen på det huset verkar ju verkligen ha stor verkan på kommungubben som dragit ärendet så långt så jag skulle nog säga att det har god färgverkan (y)

imponerande att kunna måla en sån färgskiftning så bra, verkar svårt, hade jag aldrig fixat

är generellt lite märkligt hur man i villkvarter har så extremt hårda begränsningar för vad man får bygga i industriområden får företag bygga precis hur coola hus som helst som aldrig blivit godkända i ett villakvarter

• Gilla
jimih
  • Laddar…
rickardg skrev:
...
är generellt lite märkligt hur man i villkvarter har så extremt hårda begränsningar för vad man får bygga i industriområden får företag bygga precis hur coola hus som helst som aldrig blivit godkända i ett villakvarter
Tja, det räcker väl att titta på "månadens hus" här på Bygga Hus så ser man att toleransen på utseende/utförande ofta är enormt stor.
Men det finns naturligtvis undantag bland kommunerna.

H
Kommunen borde väl tacka för all gratis marknadsföring som de fått och förstå värdet av ett annorlunda snyggt målat hus. Det skall väl vara mångkulturellt. Förstår inte vad de menar med svenskt, det finns många olika hus och färger beroende var man befinner sig i landet pga gammal sed, förr reste man inte så mycket, varken i Sverige eller utomlands. Idag får vi många olika intryck via resor, media osv. Det är ju klart att seder, tycke och smak fastnar inte på en speciell ort numer. Vad som passar eller inte är ju efter var och ens tycke och smak.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
jag är inte förvånad . Det är inte lätt att ha med kommunen här att göra. Har stångat pannan blodig många ggr nöd man äf tvingad att ha med dom att göra.
Personligen rycker jag huset passar bra in där . Kommunens tjänstemän vill nog synad i rikspressen imellan åt. Först bullkrig och nu färgkrig

Gå en runda i närmsta stad, rena lapptäcket. Och det har jag inget emot. Och utsikten sen, bara hög hus. Inget vidare, men svår att lösa det på annat vis.

Jag är inte mycket för "udda" färger på hus, men det där var ju både diskret och riktigt snyggt.

Hoppas han drar fallet vidare om inte kommunen skärper sig efter mediapådraget.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Jag tror inte vite hjälper, när insamlingen startar....

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tycker inte att den politiker som uttalar sig har typiska svenska glasögon på sig, de sticker ut för mycket!!

• Gilla
ichigo och 1 till
  • Laddar…
Det ser väldigt naturligt och snyggt ut. Den speglar solnedgång. Det måste vara en udda fall om politikern har missat solnedgången i Sverige !!
Svensk är det inte o ha amerikansk flagga på sin T-shirt men det har inte politikerna nåt emot. Gilla naturenslagar o inte natrurensfärger. Den svage ska ju lyda den starkare.

Måla inte om det i rött och vitt bara.. för det är ju danskt.

• Gilla
rickardg
  • Laddar…
H
Fredrik86 skrev:
Måla inte om det i rött och vitt bara.. för det är ju danskt.
Eller för svenskt :)

• Gilla
Fredrik86
  • Laddar…
det är ju inte den 1 april än så det måste vara sant ? Eller?
Försökte skriva min mening om kommunens beslut men det kom bara många fula ord så det är bäst jag stoppar här .....
Överklaga!!!!!!!!!!!!!!!
gaia

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.