19 380 läst · 60 svar
19k läst
60 svar
kommunpolitiker kräver ommålning av hus!
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Jag är osäker. Jag citerar från DN: "Anledningen till detta hänvisas till plan- och bygglagen där det står att ”en byggnad ska ha en god färgverkan.”"Anna_H skrev:
Sen är väl frågan vad färgverkan egentligen betyder. En röd stuga i ett skogsbryn kan ju knappast sägas "smälta in". Så det kan ju inte riktigt vara det som färgverkan betyder.
Jag hade överklagat. Känns subjektivt om det inte står något specifikt i detaljplanen.
färgen på det huset verkar ju verkligen ha stor verkan på kommungubben som dragit ärendet så långt så jag skulle nog säga att det har god färgverkan
imponerande att kunna måla en sån färgskiftning så bra, verkar svårt, hade jag aldrig fixat
är generellt lite märkligt hur man i villkvarter har så extremt hårda begränsningar för vad man får bygga i industriområden får företag bygga precis hur coola hus som helst som aldrig blivit godkända i ett villakvarter
imponerande att kunna måla en sån färgskiftning så bra, verkar svårt, hade jag aldrig fixat
är generellt lite märkligt hur man i villkvarter har så extremt hårda begränsningar för vad man får bygga i industriområden får företag bygga precis hur coola hus som helst som aldrig blivit godkända i ett villakvarter
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Tja, det räcker väl att titta på "månadens hus" här på Bygga Hus så ser man att toleransen på utseende/utförande ofta är enormt stor.rickardg skrev:
Men det finns naturligtvis undantag bland kommunerna.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 838 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 838 inlägg
Kommunen borde väl tacka för all gratis marknadsföring som de fått och förstå värdet av ett annorlunda snyggt målat hus. Det skall väl vara mångkulturellt. Förstår inte vad de menar med svenskt, det finns många olika hus och färger beroende var man befinner sig i landet pga gammal sed, förr reste man inte så mycket, varken i Sverige eller utomlands. Idag får vi många olika intryck via resor, media osv. Det är ju klart att seder, tycke och smak fastnar inte på en speciell ort numer. Vad som passar eller inte är ju efter var och ens tycke och smak.
jag är inte förvånad . Det är inte lätt att ha med kommunen här att göra. Har stångat pannan blodig många ggr nöd man äf tvingad att ha med dom att göra.
Personligen rycker jag huset passar bra in där . Kommunens tjänstemän vill nog synad i rikspressen imellan åt. Först bullkrig och nu färgkrig
Personligen rycker jag huset passar bra in där . Kommunens tjänstemän vill nog synad i rikspressen imellan åt. Först bullkrig och nu färgkrig
Det ser väldigt naturligt och snyggt ut. Den speglar solnedgång. Det måste vara en udda fall om politikern har missat solnedgången i Sverige !!
Svensk är det inte o ha amerikansk flagga på sin T-shirt men det har inte politikerna nåt emot. Gilla naturenslagar o inte natrurensfärger. Den svage ska ju lyda den starkare.
Svensk är det inte o ha amerikansk flagga på sin T-shirt men det har inte politikerna nåt emot. Gilla naturenslagar o inte natrurensfärger. Den svage ska ju lyda den starkare.