15 975 läst · 35 svar
16k läst
35 svar
Vad måste vara rakt och i vinkel för att sätta upp nytt kök?
Vad är det som måste vara rakt och i vinkel för att det ska gå att sätta upp ett nytt kök, och då menar jag golv, tak och väggar?
Huset är gammalt och vint och snett så man ser det med blotta ögat, så att räta upp hela köket är nog otänkbart. Dessutom följer ju fönstren denna skevhet så riktar man upp allt ser det nog konstigt ut om fönstern fortfarande är sneda.
Köket ska bli ett L-format kök så jag antar att vinkeln i hörnet är viktig?
Då jag ska sänka taket lite för att dra ny el så tänkte jag försöka att räta upp det så mycket det går, då jag antar att det blir väldigt synligt uppe vid taket om taket är snett och köksskåpen är i våg?
Golvet tänkte jag låta vara då det är ställbara ben på skåpen och att det inte blir lika synligt där om det det är snett. Tänker jag fel?
Huset är gammalt och vint och snett så man ser det med blotta ögat, så att räta upp hela köket är nog otänkbart. Dessutom följer ju fönstren denna skevhet så riktar man upp allt ser det nog konstigt ut om fönstern fortfarande är sneda.
Köket ska bli ett L-format kök så jag antar att vinkeln i hörnet är viktig?
Då jag ska sänka taket lite för att dra ny el så tänkte jag försöka att räta upp det så mycket det går, då jag antar att det blir väldigt synligt uppe vid taket om taket är snett och köksskåpen är i våg?
Golvet tänkte jag låta vara då det är ställbara ben på skåpen och att det inte blir lika synligt där om det det är snett. Tänker jag fel?
Moderator
· Stockholm
· 52 434 inlägg
Helst skall ju alla väggar vara lodräta, och absolut plana. Väggvinklar exakt 90 grader osv.
Så ser verkligheten aldrig ut, inte ens i helt nybyggda hus. Det viktiga är att man mäter upp noggrant så man har klart för sig vilka brister som finns. Om ex. ett hörn är lite mer än 90 grader, så kanske man i värsta fall måste sätta en passbit, för det går inte att få skåpsstommarna att ligga ihop helt. Då kanske det blir bättre med en rejält avbrott mellan skåpen, än om där blir en 10mm glipa som måste fyllas igen. På samma sätt måste man kanske bygga ut lite i underkant om väggen lutar kraftigt innåt, så man inte får en känsla av att glasen kommer att ramla av hyllan.
Så ser verkligheten aldrig ut, inte ens i helt nybyggda hus. Det viktiga är att man mäter upp noggrant så man har klart för sig vilka brister som finns. Om ex. ett hörn är lite mer än 90 grader, så kanske man i värsta fall måste sätta en passbit, för det går inte att få skåpsstommarna att ligga ihop helt. Då kanske det blir bättre med en rejält avbrott mellan skåpen, än om där blir en 10mm glipa som måste fyllas igen. På samma sätt måste man kanske bygga ut lite i underkant om väggen lutar kraftigt innåt, så man inte får en känsla av att glasen kommer att ramla av hyllan.
Det är framför allt bänkskivorna som är problematiska.
Akta dig för IKEA om du ska köpa långa bänkskivor i ett L-format kök! De har bara möjligheten att räkna på ett exakt 90-graders hörn och detta stämmer som sagt sällan. Är bänkskivorna långa kan det bli stora differanser. En firma som är specialiserad på att mäta och producera bänkskivor kan anpassa skivorna efter den aktuella vinkeln i köket.
Akta dig för IKEA om du ska köpa långa bänkskivor i ett L-format kök! De har bara möjligheten att räkna på ett exakt 90-graders hörn och detta stämmer som sagt sällan. Är bänkskivorna långa kan det bli stora differanser. En firma som är specialiserad på att mäta och producera bänkskivor kan anpassa skivorna efter den aktuella vinkeln i köket.
Ok, jag vet ännu inte hur snett och vint allt är då jag inte plockat ut det gamla köket ännu, men det kändes skönt att svaret inte var att "ALLT MÅSTE vara kulrakt och i exakt 90gr".hempularen skrev:Helst skall ju alla väggar vara lodräta, och absolut plana. Väggvinklar exakt 90 grader osv.
Så ser verkligheten aldrig ut, inte ens i helt nybyggda hus. Det viktiga är att man mäter upp noggrant så man har klart för sig vilka brister som finns. Om ex. ett hörn är lite mer än 90 grader, så kanske man i värsta fall måste sätta en passbit, för det går inte att få skåpsstommarna att ligga ihop helt. Då kanske det blir bättre med en rejält avbrott mellan skåpen, än om där blir en 10mm glipa som måste fyllas igen. På samma sätt måste man kanske bygga ut lite i underkant om väggen lutar kraftigt innåt, så man inte får en känsla av att glasen kommer att ramla av hyllan.
Jag har tänkt köpa från Ikea, stenskiva dessutom! Nu är den så dyr att vi bestämt oss för att besälla köket först (Ikea) , och sen bestäla bänkskiva när vi ser att alla stommar får plats och att vi mätt rätt. Då har vi också mer koll på vad övrigt kommer kosta och om vi har råd med stenskiva, det är svårt att förutse allt med nytt golv, nya vattendrragningar, och ny el.injonil skrev:Det är framför allt bänkskivorna som är problematiska.
Akta dig för IKEA om du ska köpa långa bänkskivor i ett L-format kök! De har bara möjligheten att räkna på ett exakt 90-graders hörn och detta stämmer som sagt sällan. Är bänkskivorna långa kan det bli stora differanser. En firma som är specialiserad på att mäta och producera bänkskivor kan anpassa skivorna efter den aktuella vinkeln i köket.
Jag har faktiskt också börjat kika på firmor som gör precis som du säger, kommer och mäter upp på plats och även monterar men har inte kommit så långt i mitt sökande.
Längden på mitt L är för övrigt 2300*4000mm
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 863 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 863 inlägg
Ett tips om du är osäker och vill kolla med något som är billigare är att få tillsågat 22 mm spånskiva i samma storlek som bänkskivorna. Då har du ju något att lägga på stommarna också om det är bråttom att få ett någorlunda fungerande kök. Så gjorde vi i vårt förra hus när vi skulle ha marmor skivor.
Ett mycket bra tips.
Om man ska kakla mellan bänkskiva och överskåp, nog gör man väl det normalt efter att man lagt dit bänkskivan?
Men i mitt fall, skulle det vara några problem att kakla först? Ett problem jag ser själv är att jag inte vet vilken skiva det blir och därför heller inte vet exakt tjocklek.
Om man ska kakla mellan bänkskiva och överskåp, nog gör man väl det normalt efter att man lagt dit bänkskivan?
Men i mitt fall, skulle det vara några problem att kakla först? Ett problem jag ser själv är att jag inte vet vilken skiva det blir och därför heller inte vet exakt tjocklek.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 863 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 863 inlägg
Jag skulle nog vänta. Blir ju mycket lättare att kakla när skivan är på plats. Bara att lägga tex. en 3 mm hardboardskiva på bänkskivan och sen kakla så får du första raden i våg och en lagom glipa mellan kakel bänkskiva.
Har man dessutom en tung stenskiva så är det nog lätt att skada kaklet när man ska ha den på plats.
Har man dessutom en tung stenskiva så är det nog lätt att skada kaklet när man ska ha den på plats.
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Jag håller just nu på att bygga ett kök i vinkel i en lägenhet som tydligen byggdes innan någon uppfann vinkelhaken. Jag skulle bestämt avråda från att kakla innan du monterar bänkskivorna. Kaklet är nämligen din bästa vän när det gäller att gömma den sneda vinkeln.
Om det är extremt viktigt att det blir klart fort är det isf bättre att köpa bänkskivor i typ massiv trä som finns på lager överallt och sen såga till bitarna på plats i köket.
Eftersom jag själv alltid vill få allt perfekt och inte vill ha bänkskivor i massivt trä har jag fått gå den långa vägen istället. I veckan får jag min rostfria diskbänk som kommer läggas från hörnan och ut på andra benet och först när den ligger på plats vet jag de exakta måtten för den andra bänkskivan i laminat med träkant som jag då kan beställa (alltså exakta mått på millimetern, hyfsat duger inte för mig ). Leveranstid på den lär vara runt 3 veckor, men jag har ju varit utan kök sen i julas så det är bara att tugga i sig.
Om det är extremt viktigt att det blir klart fort är det isf bättre att köpa bänkskivor i typ massiv trä som finns på lager överallt och sen såga till bitarna på plats i köket.
Eftersom jag själv alltid vill få allt perfekt och inte vill ha bänkskivor i massivt trä har jag fått gå den långa vägen istället. I veckan får jag min rostfria diskbänk som kommer läggas från hörnan och ut på andra benet och först när den ligger på plats vet jag de exakta måtten för den andra bänkskivan i laminat med träkant som jag då kan beställa (alltså exakta mått på millimetern, hyfsat duger inte för mig ). Leveranstid på den lär vara runt 3 veckor, men jag har ju varit utan kök sen i julas så det är bara att tugga i sig.
Man klarar sig alldeles utmärkt utan kakel, jag skulle hellre köra utan kakel än riktig bänkskiva om man säger så.. visst, du kommer inte kunna få bort fläckar men vad gör det när du ändå ska kakla i framtidenTomas J skrev:
Taket är viktigt att det blir i våg för annars ser det inte bra ut.
Väggen som skåpen sätt på behöver inte vara riktigt i lod.
Däremot skall ni räkna ut hur högt ovanskåpen skall sitta, där sätter ni en RAK list.
På denna list sätter ni ovanskåpen.
Sätt fast skåpen i väggen enligt bifogad monteringsanvisning.
Därefter sätter ni underskåpen på plats i lod med ovanskåpen enligt er monterings lista hur placeringen skall vara.
LEnnart
Väggen som skåpen sätt på behöver inte vara riktigt i lod.
Däremot skall ni räkna ut hur högt ovanskåpen skall sitta, där sätter ni en RAK list.
På denna list sätter ni ovanskåpen.
Sätt fast skåpen i väggen enligt bifogad monteringsanvisning.
Därefter sätter ni underskåpen på plats i lod med ovanskåpen enligt er monterings lista hur placeringen skall vara.
LEnnart
Svar: Jag har en idé, om du kan sätta olika distanser mellan skåpstommarna och vägg för att göra dessa raka och att du får köksluckorna raka. När det gäller bänkskivan så ha några millimeter ut ifrån vägg så att framkant blir rak gentemot skåpstommarna. Därefter kan du sätt dit en bak-kantslist mot väggen och en silikonfog. Så hade jag försökt med. Fönstren skulle man kunna leva med för att bevara det gamla.Tomas J skrev:Vad är det som måste vara rakt och i vinkel för att det ska gå att sätta upp ett nytt kök, och då menar jag golv, tak och väggar?
Huset är gammalt och vint och snett så man ser det med blotta ögat, så att räta upp hela köket är nog otänkbart. Dessutom följer ju fönstren denna skevhet så riktar man upp allt ser det nog konstigt ut om fönstern fortfarande är sneda.
Köket ska bli ett L-format kök så jag antar att vinkeln i hörnet är viktig?
Då jag ska sänka taket lite för att dra ny el så tänkte jag försöka att räta upp det så mycket det går, då jag antar att det blir väldigt synligt uppe vid taket om taket är snett och köksskåpen är i våg?
Golvet tänkte jag låta vara då det är ställbara ben på skåpen och att det inte blir lika synligt där om det det är snett. Tänker jag fel?
Tack så mycket för alla svar, vilket forum detta är, helt fantastiskt!
Jag vet ju inte riktigt hur snett mitt kök är ännu då jag inte tagit ut det gamla än så, det är svårt att mäta. Men snart åker det ut och då ska här mätas med min nyinköpta 360 laser
Jag vet ju inte riktigt hur snett mitt kök är ännu då jag inte tagit ut det gamla än så, det är svårt att mäta. Men snart åker det ut och då ska här mätas med min nyinköpta 360 laser