Hej!
Vi ska ta lite långledigt och resa bort i drygt 2.5mån och under den här tiden så antar jag att vattnet i vattenlåsen kommer att dunsta bort.
Kan man fylla vattenlås/toalett med t.ex. matolja motsv. som inte kan dunsta bort under tiden man är bortrest? Vill helst inte att huset ska lukta avlopp när man kommer hem...
Vi ska ta lite långledigt och resa bort i drygt 2.5mån och under den här tiden så antar jag att vattnet i vattenlåsen kommer att dunsta bort.
Kan man fylla vattenlås/toalett med t.ex. matolja motsv. som inte kan dunsta bort under tiden man är bortrest? Vill helst inte att huset ska lukta avlopp när man kommer hem...
Moderator
· Stockholm
· 52 354 inlägg
Det är inte säkert att det dunstar på den tiden. Matolja låter som intressant lösning, ingen aning om det funkar.
Men behöver du inte ha någon som tittar till huset under såpass lång tid? Som kan fylla på lite vid behov.
Men behöver du inte ha någon som tittar till huset under såpass lång tid? Som kan fylla på lite vid behov.
Vi var nyss bortresta i knappt två veckor. När vi kom hem var det.en lätt avloppslukt i huset.
Fick spola i alla kranar o hälla vatten i alla golvbrunnar. Vi var mycket förvånade över att
avloppslukt kommer så fort. Vi har också planerat för en längre bortavaro men nu vete katten.
Fick spola i alla kranar o hälla vatten i alla golvbrunnar. Vi var mycket förvånade över att
avloppslukt kommer så fort. Vi har också planerat för en längre bortavaro men nu vete katten.
Jag har några vattenlås där avloppen inte används. De håller definitivt mer än 2,5 månader, skulle gissa på minst 4 månader innan det börjar lukta.
Sen kan det ju bero på ifall man har golvvärme vid vattenlåset, då avdunstar det säkert fortare, men den kan man ju stänga av ifall man reser bort.
Sen kan det ju bero på ifall man har golvvärme vid vattenlåset, då avdunstar det säkert fortare, men den kan man ju stänga av ifall man reser bort.
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
Beror även på låsets vattendjup
Stoppa i proppen på diskbänk och handfat och klä locken till golvbrunnarna i platsfolie/påsar och sätt tillbaka, då borde det inte börja lukta på bra lång tid.
Annars borde olja fungera, jag har för mig att spolfria urinaler som finns på vissa offentliga platser prepareras med någon sorts olja.
Annars borde olja fungera, jag har för mig att spolfria urinaler som finns på vissa offentliga platser prepareras med någon sorts olja.
Å andra sidan, doften försvinner fort när man fyllt upp vattenlåsen igen.
Jag är mer orolig för inbrott, brustna rör, möss, strömavbrott och haverier på värmesystemet när jag är borta.
Jag är mer orolig för inbrott, brustna rör, möss, strömavbrott och haverier på värmesystemet när jag är borta.
Vatten kan tömmas ur vattenlås även på andra sätt än att de dunstar. Det kan bli tryckfluktuationer i huset när det blåser ute till exempel. Då hjälper det inte med olja. Sedan är olja inte det bästa att hälla i avloppet. Jag tror mer på gladpack.
Antidunst är ju bara vanlig paraffin olja dvs barnolja a.k.a mineralolja. Men nog funkar det alltid, även om det som sagt inte är så kul med fett i avloppet i onödan.
OT: Man kan ju känna att det är rätt ofräscht med en petroleum produkt på bäbisar, även om väldigt många hudvårds produkter innehåller det.
Kanske köpa änglamarks barnolja då den iaf är vegetabilisk
OT: Man kan ju känna att det är rätt ofräscht med en petroleum produkt på bäbisar, även om väldigt många hudvårds produkter innehåller det.
Kanske köpa änglamarks barnolja då den iaf är vegetabilisk
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 444 inlägg
Varför så krångligt? Matolja går finfint, är också vegetabilist om det ska vara en fördel. Romarna hade en hinna matolja på vinet i sina vinkrus så att vinet skulle överleva långa sjöresor och annan lagning. Perfekt.