I samband med att min syster gräver för mur kom den gamla servisledningen fram. Jag hoppade ner i gropen för att kolla skicket på den - den är trots allt rätt gammal! Höljet verkar vara något sorts oljeindränkt papper eller tyg (åtminstone får man något oljigt på fingrarna när man rör vid det).

Nu är det så att höljet ser ut att ha blivit skadat vid grävningen och under finns en metallmantel av... ja vad?

Frågan är om man borde passa på att byta ut den "när man ändå är igång". Å andra sidan drar det väl med sig att flytta ut mätaren till fasadmätarskåp och annat som det inte finns intresse av att göra, vare sig av ekonomiska eller (även om Kraftringen betalar) estetiska skäl så kan det undvikas är det att föredra.

Är det någon expert här på forumet som kan identifiera kabeltyp, ålder och skick? Huset är byggt 1925. Servissäkringslådan på bild är ju betydligt nyare - från efter att ASEA bytt till gröna lådor och tagit bort svastikan från loggan...

2015-03-17 15.33.40.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2015-03-17 15.33.44.jpg
Skapa konto

2015-03-17 15.42.09.jpg
Skapa konto

Det är en sk blypapperskabel, dvs den viktiga mantlingen är bly och isolering kring och mellan ledarna oljeindränkt papper. Det du ser där är blymanteln som verkar frisk och oskadd, bänd och bryt inte i den så är det helt ok. Det som försvunnit runt om med tiden är omspunnet jutegarn, talk, asfalt och stålbandsarmering som vittrat och rostat.

Rubbar eller skadar du den inte mekaniskt mer så är det en riktigt bra kabel. Svagpunkter är dåligt utförda skarvar och ändavslut men de har ju i ditt fall klarat sig länge.

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Och det är troligen nätägarens kabel och om det skulle vara någon skada på den vill dom laga det själv, nätägaren släpper normalt ingen "vanlig" elektriker på sina "grejer".

Låt den vara.

Det bästa du kan göra om den måste gå igenom muren är att Spräcka ett 50mm gul rör och trä på och sen dra lite tejp runt så att du inte evt gjuter in kabel. Utan att den kan röra på sig lite. stick ut röret några dm åt varje sida från muren sett så är allting lungt!

• Gilla
SkaneErik
  • Laddar…
Som lite kuriosa lägger jag in några bilder på en samtida "EKLK" som inte heller på den tiden var avsedd att läggas direkt i mark. Detta fusk är här avslöjat och kollat efter 70 år i backen, helt utmärkta val av material och konstruktion på dessa gamla kablar.

Den kunde lämnat Sieverts på Liljeholmen igår om man ser till åldrandet på ingående material, bly är utmärkt precis som vettig gummiblandning och förtent koppar bara inte luften kommer till att bytas ständigt runtom. Ger en uppfattning om att TS kabel är i fint skick invändigt, dessutom lite självläkande vid små överslag genom flödig oljeimpregnering.

WP_20140418_006.jpg
Skapa konto

WP_20140418_007.jpg
Skapa konto

• Gilla
Fotografen och 5 till
  • Laddar…
Tack för alla utmärkta svar! Kabeln blir alltså kvar, däremot kommer det förberedas med ett extra rör för att förenkla nydragning i framtiden (läggs en hög extra rör av olika dimension för att förbereda för fiber, elektriska portöppnare och annat).

När det gäller ändavslutet så undrar jag om det inte gjordes om för ~15 år sedan. Jag minns att det var en del problem med ljusbågar och att säkringar gick i försäkringslådan och att mycket däri sågs över och pysslades om då.
2015-03-17 18.05.15.jpg
Skapa konto

Av nyfikenhet: Är det någon som vågar sig på en datering av installationen? När installerades denna kabeltyp?

30-40 talet. Kanske ännu senare.

• Gilla
SkaneErik
  • Laddar…
Kanske ända fram till 50 talet.

• Gilla
SkaneErik
  • Laddar…
Kabeltypen användes från allra tidigaste 1900-tal fram till och med 80-talet men då för högre spänningar, för fall som TS bör det upphöra helt början 60-tal när plastjordkablar helt tog över. Och installationen i TS fall skulle jag pga säkringslådan lägga sent 40-tal till tidigt 50-tal.

• Gilla
SkaneErik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.