Hej,

Jag skall få draget en fiberkabel för data/tv tvärs över min gräsmatta. Den grävs ner ca ett spadtag. Den kommer att passera under min slingkabel på tre ställen inkl guidkabeln.

Någon som vet om det finns risk att det kan störa min robotklippare? Jag har en Automover 305.

Fibern är väl bara en glasfiber för ljus, så någon påverkan på slingkabeln har jag svårt att hitta anledning till. Skulle vara möjligen om den var armerad med metall, men sådan kabel för enskilt bruk har jag aldrig sett. Bedömer risken till 0%.

HasseTeknik skrev:
Fibern är väl bara en glasfiber för ljus, så någon påverkan på slingkabeln har jag svårt att hitta anledning till. Skulle vara möjligen om den var armerad med metall, men sådan kabel för enskilt bruk har jag aldrig sett. Bedömer risken till 0%.
Tack för ditt svar Hasse! Kabeln skall dragas genom ett rör. Troligen är röret av någon slags plast eller liknande. Men jag har hört att det skall klistras en remsa av metall på ovansidan så att det skall gå att lokalisera röret i efterhand med metallsökare. Gör det någon skillnad månntro?

Då ökar risken något. Se till att fibern då går vinkelrät mot slingkabeln, så minskar du risken för induktion (och signalförlust i slingan) , men eftersom fiberkabelns märkremsa inte har någon signal i sig, bör det gå bra tror jag.

• Gilla
Thordh
  • Laddar…
Tack igen Hasse,

Ja, fibern kommer att gå vinkelrätt under alle tre ställena. Så nu vågar jag tacka ja till installation enligt plan...

Ska inte fibern läggas på ett djup där det inte finns risk för tjäle? Ett spaddjup låter riskabelt, lätt hänt att man kapar den om man gräver eller nåt. Personligen hade jag velat ha den på minst 40 cm..

Ingen fara med roboten dock, men se till att den som gräver ner fibern inte får för sig att "laga" robotslingan med typ sockerbit och eltejp..

Hej Nonkan,

Dom sa att den inte behöver ligga tjälfritt. Den kommer att gå under gräsmatta hela vägen utom sista halvmetern intill väggen där det är en rabatt. Så man ser tydligt var den går upp på väggen så i mitt fall är nog risken att man gräver sönder den inte så stor. Och den skall ju ligga inuti ett hårt rör.

Om slingan går sönder så kommer jag att laga den själv med rekommenderade skarvdon (dom blåvita). Eftersom fibern passerar min slinga på tre ställen så blir det upp till sex nya skarvar...

Förläggningsdjup enligt min fiberleverantör : " På allmän mark = min 60 cm. På kundens tomtmark = minimum 20 cm".

Gräv ner den med en korphacka, då får du lätt ner kabeln 40 cm utan jättemycket jobb.

Håller med pelpet! 40 cm och att riktiga verktyg gör jobbet roligare och lättare.
Om fibern, som ju dessutom ligger i plaströr, trots allt skulle utsättas för en spade, så vill det mycket till innan den är skadad.

Det är kabelbolaget som skall gräva även på tomterna.

Thordh skrev:
Hej,

Jag skall få draget en fiberkabel för data/tv tvärs över min gräsmatta. Den grävs ner ca ett spadtag. Den kommer att passera under min slingkabel på tre ställen inkl guidkabeln.

Någon som vet om det finns risk att det kan störa min robotklippare? Jag har en Automover 305.
Nej, det är helt riskfritt.
Den kommer inte störa klipparen.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.