Våran kvalitetsansvarig kommer alltid och och tittar till tätskikt innan plattsättaren får fortsätta med sitt arbete , och det gör han med andra viktiga saker som tex armering och bärande konstruktioner och då får vi som bygger ett kvitto att vi gjort rätt .
Tex så räknar han alla spick/skruv i alla plåtbläck på takstolarna.
Jag tycker att i ett så viktigt rum som badrummet så ska nogån dokumentera att allt görs rätt. Då får man nog bort en del problem med fusk
 
J
En förklaring till att foliesystemen i SP:s tester inte klarade sig tror jag beror på att spånskivestommarna var för klent byggda när de belastades med fallande sandsäckar. Minst 50 % av alla våtrum har betonggolv isf spånskivor.
 
Nja det vet jag inte om jag kan hålla med om...
Skulle tro att 80% av badrummen jag gör är spångolv / spacklat, men det är såklart olika beroende de på var man gör dom... BRFer där är det nog nästan 100 % betong
 
Man har väl flytspackel med armering i så det blir avsevärt stummare än en spånskivor
 
Joakim N skrev:
En förklaring till att foliesystemen i SP:s tester inte klarade sig tror jag beror på att spånskivestommarna var för klent byggda när de belastades med fallande sandsäckar. Minst 50 % av alla våtrum har betonggolv isf spånskivor.
Fast det där stämmer ju inte, dom gjorde ju om testet för lip och då blev det inga läckor.
- Krister
 
thomasx skrev:
Ja, det testet är så klart lika oberoende som LF's.

Jag noterar dock att de modifierat testmetoden lite. Om ett enda test vore tillräckligt för att dra generella slutsatser om säkerhet/täthet, skulle slutsatsen kunna bli att den svenska branschstandarden i den delen den avviker från ETAG022 är bättre.

Så, nu har vi två oberoende tester av LIP's system, utfört av samma person om jag förstod rätt. Ett läckte, och ett läckte inte.

Vad drar vi för slutsatser av det?
Det blir ju rätt så snurrigt när samma testare får två skilda resultat på samma test.
SP skulle behöva komma med en förklaring i varför testerna kan skilja så mycket, eventuellt så skulle dom ju på eget bevåg göra om testet för att försöka klura ut vad det var som gick fel första gången.
Måste ju ligga i deras intresse för att framstå som oberoende och seriösa testare.

- Krister
 
Det är ju i princip alltid i olika skarvar som det läckt, vilket betyder att det är sammanfogningen som på något sätt inte fungerat lika bra vid det test då det läckte. Och att avgöra hur bra en limning blev är inte särskilt enkelt. Troligen är det så att det inte finns tillräckligt mycket säkerhetsmaginaler då man skarvar tätskikten och att det finns brister i limmets funktion.
 
oceanis skrev:
En viktig slutsats är att man kanske inte skall slå på stora trumman och offentligt hänga ut och kassera flera leverantörers system innan man internt på SP har klarat ut om deras metod verkligen är rätt att använda för att visa om ett system är bra eller dåligt.
Slutsatsen utgår något förhastat ifrån att SP har gjort fel, trots att de följt given standard, tillverkarnas anvisningar, och dessutom bjudit in tillverkarna att medverka för att allt ska bli rätt. Så nej, det är faktiskt en slutsats man inte kan dra.


oceanis skrev:
Detta visar ju också att vi inte kan lita på att tex Kiltos system är bra bara för att dom klarade testet. Ett nytt test kan ju då lika väl ge en bild av att det är dåligt eftersom det uppenbart varierar kraftigt i SP.s resultat vid samma sorts tester utförda vid olika tillfällen.
Detta däremot är helt sant, och det är det som är kruxet med denna typ av tester, ett utfall (dvs läckage) ger en tämligen säker indikation om att något inte är bra eller felaktigt. Avsaknad av utfall (dvs inget läckage) säger inte att systemet är säkert. Den slutsatsen kan man inte dra förrän man får ett statistiskt säkerställt resultat, ex.vis 1000 tester som alla är täta. Ett vanligt om välkänt "fenomen" inom "testbranschen".
Testar men 20 produkter och får 17 utfall, då är det inte lite dåligt, då är det total katastrof.
Fundera på vad som hade hänt om Teknikens Värld skulle testa 20st nya bilar, och 17 av dessa fick motorhaveri under testet. Då skulle det nog inte snackas så mycket om Teknikens Världs testmetoder, även om det i just Tyskland blev en del snack om "Älg-testet" när Mercedes A-klass välte, numera populärt kallad welt-klasse.

oceanis skrev:
Så slutsatsen är att SP får utveckla sin metod och göra om testet för att man ska kunna dra en riktig slutsats.
Och samt kanske men nej. Det är inte SP som kör med "sin metod", de använder en standard för testerna, framtagen av branschen själv. Det är inte budbärarens fel...

Det stora problemet är att om inte ens ett så pass välrenommerat institut som SP kan montera skikten så de håller tätt, hur ska då en konsument kunna göra det.
 
nino skrev:
Thomasx: nej det förstår jag ju att det inte är nån enkel fråga, då vore det ju löst redan förmodligen...

Men jag tänkte att eftersom många här har tätskiktat själv och dessutom tycker att det ska byggas i säkerhet i systemen så borde ni väl ha några idéer?
Ett sätt vore att sätta dubbla eller 3 dubbla tätskikt, men då får plattsättaren problem när plattorna ska upp, det kan vara nog så stora skillnader i tjocklek när det ligger folie och ett hörn om man har tunna plattor (lite fix)

Sen är det ju priset... det är redan idag väldigt dyrt att renovera ett badrum till keramik.
Det är ju tveksamt om FB kommer sänka premierna även om vattenskadekostnaderna halveras (iof så kommer väl att återbäringen från bla LF öka men jag tror gemene man inte kopplar samman det med att grannen fick betala X tusen kronor mer för sitt tätskikt...)

Jäkligt svårt det här... jag som hantverkare vill ju ge kunden det bästa och ett tätt badrum som håller i många år ( nu tror jag iof att badrummen är täta redan, men så man slipper såna här diskussioner)
Ja, du har ju läst om hur jag gjorde, det är en idé. Eller några, egentligen ;)
 
krister ekberg skrev:
Fast det där stämmer ju inte, dom gjorde ju om testet för lip och då blev det inga läckor.
- Krister
Ja, och det som hade varit intressant att få se, är om SP har några kommentarer till skillnaden, att man använt olika brunnar var tydligen en skillnad, fanns det fler, och vilka var dessa? Det stod något om "modifieringar", var det bara brunnarna det gällde då.

Betyder detta att LIP nu kommer att klart och tydligt informera kunderna om att deras system inte får användas med några andra brunnar?

Sedan är nog kruxet att SP i dylika fall inte uttalar sig öppet, tror jag.
 
Redigerat:
krister ekberg skrev:
Det blir ju rätt så snurrigt när samma testare får två skilda resultat på samma test.
SP skulle behöva komma med en förklaring i varför testerna kan skilja så mycket, eventuellt så skulle dom ju på eget bevåg göra om testet för att försöka klura ut vad det var som gick fel första gången.
Måste ju ligga i deras intresse för att framstå som oberoende och seriösa testare.

- Krister
Nej, att tätskikt inte är robusta och ger olika resultat från gång till gång, är inte nödvändigtvis testarens fel, särskilt inte när testerna utförs under så pass kontrollerade former som i fallet med SP, där, som sagt, tillverkarna sjäva blivit inbjudna och varit med i många fall.

SP har, långt mer än de flesta, mer än tillräckligt bakom sig för att framstå som både oberoende och seriösa. Den enda punkt jag sätt där de är värda en hel del kritik är med fallet om enstegstätade fasader, där det tog alldeles för lång tid innan de uttalade sig om att det var en olämplig byggmetod. Men där hade ju deras tester inte påvisat dessa problem på samma sätt som med tätskikten. Och där dyker återigen ett annat, i testbranschen, välkänt fenomen upp, det som funkerar väl i laboratoriet, på testbänken, osv, dvs i miljöer där allt är under noga kontroll, fungerar inte nödvändigtvis för fem öre ute i verkliga livet, där många fler variabler som inte är under denna kontroll påverkar. Därav det ständiga tjatet om att saker och ting, produkter, inte minst tätskikt, måste vara robusta. Dvs, det måste finnas gott om utrymme för variation och systemet ska ändå fungera. Produkter gjorda för en perfekt värld funkar bara in en perfekt värld, och världen är inte perfekt.
 
Jag har funderat på det här med tätskikt och inbyggd säkerhet av å till under några dagar...

En tanke som slog mig är att när allt är monterat i ett badrum så är det väl egentligen inbyggd säkerhet? Keramiken håller undan en mycket stor del av det fria vattnet och tätskiktet håller undan resten (i bästa fall)

Jämför med takpapp tex, inte testar man väl det genom att vräka på vatten, blåsa stormbyar på det och därefter vräka på ännu mera vatten? Det kanske man gör jag vet inte, men jag tror inte det...
Utan tegel eller plåt är ju takpapp eller vad det kallas för ganska värdelös.

Mitt resonemang haltar kanske och är kanske inte alls genomtänkt men det var en fundering jag fick under dagen.
 
thomasx skrev:
Slutsatsen utgår något förhastat ifrån att SP har gjort fel, trots att de följt given standard, tillverkarnas anvisningar, och dessutom bjudit in tillverkarna att medverka för att allt ska bli rätt. Så nej, det är faktiskt en slutsats man inte kan dra.
.
Slutsatsen utgår inte alls ifrån att SP gjort fel det är något du hittar på nu. Utan det utgår från det faktum att det har blivit olika resultat med samma metod och samma material vid två provtillfällen. Och precis som du själv skriver så är det inte statistiskt tillräckligt för att dra en slutsats. Vilket tyvärr både media och försäkringsbolag har gjort i sin information.

thomasx skrev:
Detta däremot är helt sant, och det är det som är kruxet med denna typ av tester, ett utfall (dvs läckage) ger en tämligen säker indikation om att något inte är bra eller felaktigt. Avsaknad av utfall (dvs inget läckage) säger inte att systemet är säkert. Den slutsatsen kan man inte dra förrän man får ett statistiskt säkerställt resultat, ex.vis 1000 tester som alla är täta. Ett vanligt om välkänt "fenomen" inom "testbranschen".
.
Av samma anledning så borde man därför funderat mer än en gång innan man gick ut och publicerade resultatet för som det är just nu framstår tre tillverkares system som om dom var bra och genom den uppmärksamhet dom fått i media så har man skapat
1: en osund konkurrens då dessa tre fabrikat i media sägs klara proven och därmed framstår som bra val.
2: en falsk säkerhet då man faktiskt inte vet om dessa tre fabrikat skulle klara ett nytt andra prov eftersom det har visat sig skilja stort mellan proven i andra fall.

thomasx skrev:
Och samt kanske men nej. Det är inte SP som kör med "sin metod", de använder en standard för testerna, framtagen av branschen själv. Det är inte budbärarens fel....
Dom använder inte en standard utan har använt en modifierad metod baserad på en europeisk standard metod (ETAG 022), så SP har defakto använt en egen framtagen metod. Sen hur det påverkar det hela är kanske inte klarlagt. Vidare har man gjort avsteg från montering av brunnar och tillika använt en icke i Sverige normalt förekommande brunn.

thomasx skrev:
Det stora problemet är att om inte ens ett så pass välrenommerat institut som SP kan montera skikten så de håller tätt, hur ska då en konsument kunna göra det.
Frågan är om det är en normal konsumentprodukt eller inte. Kravet är ju att man skall ha kunskapen och materialet skall monteras på ett fackmässigt sätt om konsument själv gör det. Det innebär ju i princip att konsumenten måste skaffa sig nödvändig kunskap innan montage och då montera enligt leverantörens anvisningar.

Med detta inte sagt att jag har någon preferens till något speciellt tätskikt, metoden som sådan eller SP.s kompetens (använder dom i mitt dagliga jobb ganska ofta och det är både ros och ris över det stället numera)
 
thomasx skrev:
Nej, att tätskikt inte är robusta och ger olika resultat från gång till gång, är inte nödvändigtvis testarens fel, särskilt inte när testerna utförs under så pass kontrollerade former som i fallet med SP, där, som sagt, tillverkarna sjäva blivit inbjudna och varit med i många fall.

SP har, långt mer än de flesta, mer än tillräckligt bakom sig för att framstå som både oberoende och seriösa. Den enda punkt jag sätt där de är värda en hel del kritik är med fallet om enstegstätade fasader, där det tog alldeles för lång tid innan de uttalade sig om att det var en olämplig byggmetod. Men där hade ju deras tester inte påvisat dessa problem på samma sätt som med tätskikten. Och där dyker återigen ett annat, i testbranschen, välkänt fenomen upp, det som funkerar väl i laboratoriet, på testbänken, osv, dvs i miljöer där allt är under noga kontroll, fungerar inte nödvändigtvis för fem öre ute i verkliga livet, där många fler variabler som inte är under denna kontroll påverkar. Därav det ständiga tjatet om att saker och ting, produkter, inte minst tätskikt, måste vara robusta. Dvs, det måste finnas gott om utrymme för variation och systemet ska ändå fungera. Produkter gjorda för en perfekt värld funkar bara in en perfekt värld, och världen är inte perfekt.
Men om du ska testa en produkt då ska du väll testa den som den är i verkligheten , jag skiter i deras standard ett tätskikt i ett badrum är alltid bakom klinker kakel då testar man produkten med klinker eller kakel inte utan . Och sen ska man ha den på godkänt matrial inte en träbaserad skiva hur svårt kan det vara
 
oceanis skrev:
Slutsatsen utgår inte alls ifrån att SP gjort fel det är något du hittar på nu.
" innan man internt på SP har klarat ut om deras metod verkligen är rätt att använda"


oceanis skrev:
Av samma anledning så borde man därför funderat mer än en gång innan man gick ut och publicerade resultatet för som det är just nu framstår tre tillverkares system som om dom var bra och genom den uppmärksamhet dom fått i media så har man skapat
1: en osund konkurrens då dessa tre fabrikat i media sägs klara proven och därmed framstår som bra val.
2: en falsk säkerhet då man faktiskt inte vet om dessa tre fabrikat skulle klara ett nytt andra prov eftersom det har visat sig skilja stort mellan proven i andra fall.
Ja, när det gäller hur man kommunicerar testresultat finns det ofta mycket mer att önska.

oceanis skrev:
Dom använder inte en standard utan har använt en modifierad metod baserad på en europeisk standard metod (ETAG 022), så SP har defakto använt en egen framtagen metod. Sen hur det påverkar det hela är kanske inte klarlagt. Vidare har man gjort avsteg från montering av brunnar och tillika använt en icke i Sverige normalt förekommande brunn.
Vilka var modifieringarna som gjordes i det urspungliga testet?


oceanis skrev:
Frågan är om det är en normal konsumentprodukt eller inte. Kravet är ju att man skall ha kunskapen och materialet skall monteras på ett fackmässigt sätt om konsument själv gör det. Det innebär ju i princip att konsumenten måste skaffa sig nödvändig kunskap innan montage och då montera enligt leverantörens anvisningar.
Samma sak gäller med de legobyggsatser jag köpte till barnen häromdagen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.