Hej.

I mina renoveringsplaner ligger fasaden ganska högt på priolistan. På baksidan tänker jag försöka åstadkomma en resess/baldakin eller vad det på fackspråk kallas (helt enkelt att det ser ut som att man tryckt in fasaden delvis)

På gaveln på Götenehus nya serie förstår ni vad jag menar.

Min fråga är om man kan stoppa järnvitrolens process när man är nöjd med resultatet genom att exempelvis olja in panelen? Eller finns något annat sätt?

Jag vill åt järnvitrolens levande struktur då det beroende på träets beskaffenhet blir olika brun/grå beroende på fibrerna i träet. Lasyr upplever jag lägger en mer jämn "film" över träet.

Är ni med på vad jag menar? Är lite svårt att förklara..

Nepp, du kan inte "stoppa" järnvitriol, såvida du inte skrapar ner de döda ytfibrerna och målar, laserar eller startar en ny vitriolbehandling. Poängen är ju att du får en yta som skiftar [vackert] med årstiderna.

Lasering ger en homogen infärgning kulörtonsmässigt, men det är ju fortfarande mycket liv i ytan eftersom lasyren är transparent och i princip påverkas av minsta lilla skiftning i underlaget. Obs! Skillnad på lasyr och täcklasyr.

Ok. Kanske en pigmenterad olja kan vara en framkomlig väg, eller skaffar man sig årligt arbete då? Finns väl också olika typer av lasyr, wax, olja, lack osv. vilka är gångbara på en fasad?

Mvh

Ett alternativ är att låta bli att behandla och låta det gråna naturligt. Det blir inte lika mörkt då utan mer silvergrått. Det tar ett eller två år men det börjar ju gråna ganska fort ändå.

• Gilla
nemlan
  • Laddar…
Sophie skrev:
Ett alternativ är att låta bli att behandla och låta det gråna naturligt. Det blir inte lika mörkt då utan mer silvergrått. Det tar ett eller två år men det börjar ju gråna ganska fort ändå.
Kolla in träfasaden på götenehus nya sublime serie som jag länkar till i mitt första inlägg. Det är mer den färgen, kanske med lite mer grå/silver i. Men det där är ju en illustration och inget riktigt hus dock.

Med vänlig hälsning,

Men den panelen ser inte ut att vara behandlad med järnvitriol, möjligtvis kan fasaden se ut så när den är precis nybehandlad. Järnvitriolad fasad blir till slut väldigt mörkt grå, obrhandlad blir något mindre grå och ojämnare.

På fotot nedan är hitersta halvan behandlad med järnvitriol och den bortre obehandlad. Som du ser skiljer det inte så mycket på dem och de är inte brunaktiga.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sophie skrev:
Men den panelen ser inte ut att vara behandlad med järnvitriol, möjligtvis kan fasaden se ut så när den är precis nybehandlad. Järnvitriolad fasad blir till slut väldigt mörkt grå, obrhandlad blir något mindre grå och ojämnare.
Nej precis. Bilden hos götenehus är bara en dataanimation.

Men jag vill uppnå något liknande nedan, men när det ser ut sådär vill jag stoppa processen..

DSC_1534-540x357.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har fått för mig att det ser mer levande ut med järnvitrol, men jag vill inte ha det silvergrå, bara kanske lite. Men sen stopp! =)

Får väl kanske bli en lasyr i alla fall då..

Kan man blanda i järnvitrol i lasyren?, eller sabbar man laserns egenskaper då?

Det går inte att stoppa effekten hos järnvitriol för det är ju egentligen panelen som mörknar. Jätnvitriol är ingen yta utan det går in i virket och snabbar på gråningen. Den där brungrå du vill ha kan du inte få med järnvitriol utan då är det nog lasyr. Problemet är väl att virket ändå kommer grån och bli mörkare under lasyren.

kulle
Sophie skrev:

På fotot nedan är hitersta halvan behandlad med järnvitriol och den bortre obehandlad. Som du ser skiljer det inte så mycket på dem och de är inte brunaktiga.
[bild]
Fint hus :)

Ja det är det men det är inte mitt utan ett visningshus på Gysinge Centrum för Byggnadsvård. Jag som tagit fotot dock.

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Thiger skrev:
Kan man blanda i järnvitrol i lasyren?, eller sabbar man laserns egenskaper då?
Du får skilja mellan behandlingarna - lasyr är bara pigment som skyddar träet (lite) från att åldras. Vitriol, som Sophie skrev, är en kemikalie som påskyndar träets naturliga åldrande. Att blanda de två är alltså bara kontraproduktivt, typ som att måla med en färg som *ska* mögla ;)

Köp lasyr i ett par trevliga grå nyanser och prova dig fram. För att få till en viss flammighet kan du lägga en halvbruten lasyr i botten och ytterligare en halvbruten i annan ton ovanpå det. Dock är ska ju lasyren läggas så tunt att det kanske blir för mycket med 2 lager.

Hehe, jo det låter lite kontraproduktivt. Men jag läste om någon annan som blandat i lite pigment i järnvitrolen vid behandlingen bara för att tona fasaden lite.. det kanske är konstgjord andning då det bara ger effekt i början, vad vet jag.

Skulle nästan behöva köpa lite järnvitrol och experimentera lite.. Sen får det ligga några månader i solen och se vad som händer..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.