8 935 läst · 5 svar
9k läst
5 svar
Måste man sanda enskild väg?
Vid två tillfällen i rad struntade sophämtningen i att tömma kärlen. Det innebar strax över 4 veckor utan hämtning.
Enligt kommunen var det inte sandat på områdets väg, därför ville de inte åka in. Jag begärde såklart avdrag på fakturan, men de hänvisar till att det måste sandas enligt lag.
Jag har försökt hitta något i lagen om att det måste sandas, men hittar bara att det ska underhållas tillfredställande: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19710948.htm#R16
Har kommunen rätt att vägra köra in på vägen och ändå kräva fullt betalt?
Enligt kommunen var det inte sandat på områdets väg, därför ville de inte åka in. Jag begärde såklart avdrag på fakturan, men de hänvisar till att det måste sandas enligt lag.
Jag har försökt hitta något i lagen om att det måste sandas, men hittar bara att det ska underhållas tillfredställande: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19710948.htm#R16
Givetvis har vägen plogats varje dag det snöat, men vi sandar inte alltid. Det har alltid gått bra att köra med bil för oss som bor här ute.Drift av väg
26 § Väg ska hållas i ett för samfärdseln tillfredsställande skick genom underhåll, reparation och andra åtgärder.
Genom renhållning ska vägområdet hållas i ett sådant skick att olägenheter för människors hälsa förebyggs eller avhjälps och så att skäliga trevnadshänsyn blir tillgodosedda.
Har kommunen rätt att vägra köra in på vägen och ändå kräva fullt betalt?
Du får nog titta i de lokala föreskrifterna för din kommun. I min kommun i Skåne står det ordagrant i reglerna vad gäller kommunal sophämtning att "transportvägen för hämtningsfordon skall vintertid hållas snöröjda och halkfria".
Så om det står lika i din kommuns beslutade regler så gäller nog detta helt riktigt enligt kommunallagen. Sen kan naturligtvis halkfria vara en definitionsfråga men det är nog ganska misslyckat att ta en strid om detta.
Så om det står lika i din kommuns beslutade regler så gäller nog detta helt riktigt enligt kommunallagen. Sen kan naturligtvis halkfria vara en definitionsfråga men det är nog ganska misslyckat att ta en strid om detta.
Det är nog riktigt men sopgubbarna har åtminstone en tendens i min kommun att vara kinkiga och otroligt gnälliga om bara tunnan står lite snett så att dom gnällt över halt väglag förvånar mig inte och formellt har dom säkert reglerna på sin sida tyvärr.lbgu skrev:
Precis, stora vägen utanför området har inte sandats en enda gång i vinter, trots att det varit halt. Vi har iaf haft packad snö som underlag jämfört med blankisen på stora vägen.lbgu skrev:
Jag ska hänvisa till det vid nästa samtal. Om kommunen kräver sandat på enskillda vägar får de nog sanda sina egna vägar som leder fram till vårt område.
Liknande trådar
-
Vi måste reparera garagets ytterdörr, byta ut de tunna faner-skivorna
Byggmaterial & Byggteknik -
Småsten i matjord
Gräsmatta -
Måste (eller bör) vägg ha gipsskiva för våtrum bakom våtrumsmatta?
Byggmaterial & Byggteknik -
Kan någon förklara varför jag måste montera vissa hammarband?
Stenhus -
Salta/sanda enskild väg
Tomter