Står i begrepp att konvertera från mekanisk frånluft till FTX och behöver därför dra en hel del nya kanaler i en trång kallvind. Uponors ventilationsdelar av plast verkar enkla att jobba med men frågan är vad det finns för nackdelar? Kan kan blanda/koppla ihop vanliga spirokanaler/spjäll/don med Uponors plastkanaler tro?

Drog uponorkanal som tilluft till kaminen. Enkelt att jobba med och inte lika ömtåligt som spiror. Inget skruva och tejpa i skarvarna utan bara att trycka ihop. Nackdel är väl priset som är uppåt det dubbla.

Ja enkelheten lockar eftersom det är en ganska trång vind jag ska krypa runt i. Priset är lite högre men kan nog vägas upp av smidigare installation tycker jag. Den stora frågan är ifall uponors system är kompatibelt med don/spjäll/ljuddämpare som man behöver och som är anpassade för spirorör? Har mejlat Uponor men det kanske finns någon som vet och hinner svara före dem?

A _AG_ skrev:
Ja enkelheten lockar eftersom det är en ganska trång vind jag ska krypa runt i. Priset är lite högre men kan nog vägas upp av smidigare installation tycker jag. Den stora frågan är ifall uponors system är kompatibelt med don/spjäll/ljuddämpare som man behöver och som är anpassade för spirorör? Har mejlat Uponor men det kanske finns någon som vet och hinner svara före dem?
Fick du något svar?
Har det hänt något med produkterna på drygt 3,5 år?

Har samma behov: Dra kanaler på kall/katt-vind.
Ser att Uponor nu har färdigisolerade rör. 15 mm isolering runt. Det känns som i det klenaste laget?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.