Hej,
bytte fasad och passade på att tilläggsisolera huset förra året och klurar nu på hur mycket mer huset är värt, i syfte att förhandla om bolånet.

Det var c:a 250 kvm träfasad (stående panel) som byttes samt isolerades 45mm till en kostnad av c:a 170.000. Huset är byggt 1972 och fasaden var i rätt risigt skick innan renoveringen. Går det att på en höft säga om jag kan räkna hem arbetet?

mvh
Magnus

Det beror på var du bor.

Grovt räknat :)

I Stockholm +1.500.000:-
På landet -50.000:-

Haha, jag missade visst den infon :)

Bor i Härryda kommun utanför Göteborg, så det får väl räknas som storstadsregion. Huset värderades senast 2011 till 2.6mkr.

Alla som bor eller har bott i den Kungliga huvudstaden vet att Göteborg är landet fast lite tätare mellan husen än resten av bonnvischan. Så tyvärr har du nog gjort en förlust enligt huggans oklanderliga resonemang.
:p

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Då får jag tjäna in pengarna på minskad energiförbrukning istället :)

Det är just på den minskade energiförbrukningen du kan hämta hem det....både direkt och indirekt.
Vid en försäljning så kommer driftkosstnaden vara lägre och därmed kommer bankens kalkyl att tillåta ett högre lån till spekulanter.
D.v.s. desto längre norrut desto mer tjänar du, så det blir en hel del för dig ;)

Om inte annat kan man misstänka att ett hus i Göteborgsregionen har ökat ett antal procent sedan 2011. :D Ska du förhandla med banken har du betydligt med kött på benen om du gör en värdering först.
Börja med en "gratis-värdering" och ta det sedan med banken. Får du ner räntan kan man ju betala för att få pappret på värderingen i efterhand..

Har du precis köpt huset? Annars räknar nog banken med att du underhåller ytskikt. Om man inte gör det så skulle det istället finnas skäl för banken att dra ner lånet.

Ok, har någon några tips på tillförlitliga "gratisvärderingar"?

Beroende på vilken bank man har tror jag man kan vara lite begränsad i vem man får anlita. Men ex. fastighetsbyrån erbjuder "kostnadsfri värdering". Det kostar dig ju inte mer än din egen tid, så antingen kan man börja med att ta hem mäklaren, förhoppningsvis nöjer sig banken med den du väljer, eller så kan du ringa banken och höra vilka de godkänner.

Skulle banken inte godkänna din första värdering får du ju bara se till att ordna en gratisvärdering av den de föreslår..

Vi gjorde en värdering med just Swedbank. Den värderingen vi fick i ett "vill bara veta" läge var ganska försiktig. När samma byrå skulle sälja ett halvår senare ökade de värderingen med drygt 10%, vilket var betydligt mer än marknadsvärdet statistiskt hade ökat..

Injonil, jag antar att du bara trollar? Att banken skulle gå in och sänka säkerheten för att man inte spontan-bytt fasad på ett hus som man ägt i 4 år låter minst sagt lustigt..(Den ursprungliga värderingen för 4 år sedan förutsatte knappast en perfekt fasad..)

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.