Hej,

Vi tittar just nu på ett hus från 1987, i stora delar ett fint hus men plåttaket får det att se och kännas lite "billigt". Jag har efter lite forskande kommit fram till att det är ett Älvsbyhus och att det är vanligt med plåt på dessa...

Taket är ju snart 30 år så det kan ju vara lägligt att snofsa till det lite med ett snyggt tegeltak, är det bara att byta eller är det något i konstruktionen som gör att tegel blir för tungt?

Bild på huset:

http://farm3.pics.objektdata.se/pic...4B8724D6C84FC7B9FF3D909D9D6C88.jpg&sizex=1024

Eller så lägger ni ett riktigt dubbelfalsad bandtäckning det snyggaste taket som finns enligt mej.

• Gilla
Semiproffset och 1 till
  • Laddar…
johan ivarsson skrev:
Eller så lägger ni ett riktigt dubbelfalsad bandtäckning det snyggaste taket som finns enligt mej.
Jag håller med, det är riktigt snyggt, men det lägger man inte själv som amatör och det kostar därefter.

johan ivarsson skrev:
Men är det verkligen snyggt på en 80-talsvilla?

Smaken är ju som baken.

Det finns ju som sagt plåttak som efterliknar tegel, tex. Plannja Royal. Dessa kan jag tycka är riktigt snygga.

plannja-royal-PL01-PL42-product01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bandtäckning kan absolut se bra ut på det huset, däremot alla varianter av plåten ovan skulle jag absolut inte vilja ha.

Hej.Bor själv i ett Älvsbyhus fr. -88.Tänk på att reglarna plåten är spikad i har ett avstånd på ca.60 cm,så ska du ha nåt annat tak än plåt så måste det göras om en hel del under plåttaket då det inte finns nåt att fästa taket i.
Taket saknar nämligen råspont.
Micke

Älvsbyhus har historiskt sett rekommenderat plåt/betong-tak beroende på var i landet man bor, dvs vilken snözon som man tillhör (Norrland = oftast plåttak). Här i Stockholmsområdet bygger Älvsbyhus numera med betongpannor.

Enklast är om du slår en signal upp till Älvsbyn och kollar om dom kör med olika takstolsdimensioner när de tillverkar hus med plåt- respektive betongpanne-tak.

Om det inte är någon skillnad kan du göra precis som Älvsbyhus gör när de bygger nya hus med betongpannor.
1. Dvs riv bort ytter + underlagstak.
2. På med nytt underlagstak (dvs Bison-duken, http://www.vison.se/produkterutak.html)
3. Regla upp bärläkt anpassad för lätta undertak (läs genom http://www.benders.se/globalassets/c4-assets/document/laggningbetong2014_lu.pdf , sök efter begreppet "LÄTT UNDERTAK").
4. Lägg ut betongpannorna

Vill du se bilder finns många bloggar etc på internet som visar resningar av Älvsbyhus, exempelvis http://www.byggahus.se/forum/hustillverkare/209883-alvsbyhus-honer-lamna-erfarenheter-har.html

Är det så att du vill ha råspont som underlagstak får man ta en funderare kring vad takstolarna tycker om den extravikten som det innebär. Enklast är att ringa upp till Älvsbyn och be att få prata med någon på konstruktionsavdelningen. Dom brukar vara hjälpsamma att svara på frågor.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
byggsson skrev:
Älvsbyhus har historiskt sett rekommenderat plåt/betong-tak beroende på var i landet man bor, dvs vilken snözon som man tillhör (Norrland = oftast plåttak). Här i Stockholmsområdet bygger Älvsbyhus numera med betongpannor.

Enklast är om du slår en signal upp till Älvsbyn och kollar om dom kör med olika takstolsdimensioner när de tillverkar hus med plåt- respektive betongpanne-tak.

Om det inte är någon skillnad kan du göra precis som Älvsbyhus gör när de bygger nya hus med betongpannor.
1. Dvs riv bort ytter + underlagstak.
2. På med nytt underlagstak (dvs Bison-duken, [länk])
3. Regla upp bärläkt anpassad för lätta undertak (läs genom [länk] , sök efter begreppet "LÄTT UNDERTAK").
4. Lägg ut betongpannorna

Vill du se bilder finns många bloggar etc på internet som visar resningar av Älvsbyhus, exempelvis [länk]

Är det så att du vill ha råspont som underlagstak får man ta en funderare kring vad takstolarna tycker om den extravikten som det innebär. Enklast är att ringa upp till Älvsbyn och be att få prata med någon på konstruktionsavdelningen. Dom brukar vara hjälpsamma att svara på frågor.
Tack för ett bra svar!

Sällar mig till skaran som förespråkar bandad dubbelfalsat plåt. Ex, vitt hus, med ett grått bandat plåttak är bland det snyggaste som finns, allra helst om det är pulpettak. Däremot den där tunna plåtimitationen ser förskräcklig ut. Dessutom lär det låta som 194st viveltrummor på taket när det regnar...

Nu är inte detta ett älvsbyhus, men för att illustrera tanken.

Falsat_PRO_overhornas02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Thiger skrev:
Sällar mig till skaran som förespråkar bandad dubbelfalsat plåt.

Nu är inte detta ett älvsbyhus, men för att illustrera tanken.

[bild]
Nu är ju det på bilden inte bandad dubbelfalsat plåt utan ett klick tak.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Thiger skrev:
...Dessutom lär det låta som 194st viveltrummor på taket när det regnar...
...
Är inte det där med ljud från plåttak en myt?
Kanske skapad av tegeltaksvurmare.

Jag bodde i 24 år i ett gammalt hus som de första åtta åren hade tegeltak, i bedrövligt skick.
Och därefter byttes allt mer till plåttak i tegel-imitation. Vi hörde aldrig något ljud från taket.

Kan det tänkas att någon, någonstans, någon gång, har fått en hagelskur med hagel stora som tennisbollar och upplevt lite buller.
Men hur ofta och hur länge får vi sådana hagelskurar?

Och om det verkligen vore ett problem, så vore det ju lika stort med bandad plåt, eller hur?
Vilket finns över allt, med synbarligen nöjda ägare.

Nej, det där med ljud från tegelimitationer i plåt är nog bara ett sätt att nedvärdera fattiglapparna som inte har råd med de "fina" taken.

johan ivarsson skrev:
Nu är ju det på bilden inte bandad dubbelfalsat plåt utan ett klick tak.
Stämmer bra, det är det. Men som jag skrev är bilden mer illustrativ för syftet. Jag hittade ingen bra bild på ett "äkta" dubbelfalsat tak som samtidigt illustrerade de båda förutsättningarna jag var ute efter.

Man kan ju alltid nypa ihop och banka ner ändarna på "klickfalsen" för att få det att efterlikna originalet mer..

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.