27 290 läst · 51 svar
27k läst
51 svar
Hur riva gammal oljetank?
Brukar se de annonserna. Får väl kanske höra med någon av dem, men hade en granne som anlitade en sådan. Det blev ett rejält bråk. Visst försvann tanken, men OJ vilket strul. Förutam att tiderna inte hölls så kan jag ur högen nämna att det pga förfarandet stank i källaren i över ett år och att de fick köpa en ny dammsugare eftersom entreprenören tyckte det var lämpligt at med skitig utrustning ge sig ut i huset, söka reda på dammsugare och använda denna för att suga upp den sörja som han kladdat ihop på botten av tanken. Vad han gjorde av rester är det nog ingen som vågat fråga om.
Tack för tipset, men det kostar för mycket för oss att få honom till Umep.
Tigersågen funkar bra. Men köp inga billiga blad. Det går åt flera och tar längre tid. Den som orkar köra så länge med tigern att det börjar brinna ska köpa en trisslott. Det är ett tungt arbete men kul. Värst är att ta ut påfyllningsröret. Inte kul att ha 3 kbm olja på golvet
Det har faktiskt hänt här i Bollnäs att tankbilsgubben försökte fylla olja i ett påfyllningsrör som inte hade någon tank. Jag vill minnas att numreringen på den gatan hade ändrats och att en av två grannar hade rivit ut oljepannan och den andra hade kvar sin. Oljeeldaren beställde olja och den levererades till den som hade rivit ut sin panna.
Lyckligtvis upptäckte oljegubben tidigt att det inte fanns någon tank, men så lite som 20 liter villaolja på golvet i källaren lär nog ha luktat lite... Konstigt nog åkte han bara vidare till nästa hus, utan att tala om att det kan finnas lite olja på golvet i källaren i huset där det levererats fel.
Lyckligtvis upptäckte oljegubben tidigt att det inte fanns någon tank, men så lite som 20 liter villaolja på golvet i källaren lär nog ha luktat lite... Konstigt nog åkte han bara vidare till nästa hus, utan att tala om att det kan finnas lite olja på golvet i källaren i huset där det levererats fel.
Angående påfyllningsröret kan jag berätta att steg ett i mitt tankrivningsprojekt var att ta bort rören, just för att slippa eventuella missöden.
Det går rätt trögt med tigersågen förresten, så det får nog bli vinkelslipen i stället. Nu när tanken är tom, avfettad och har stått med manluckan av i över en månad måste brandrisken vara obefintlig.
Det går rätt trögt med tigersågen förresten, så det får nog bli vinkelslipen i stället. Nu när tanken är tom, avfettad och har stått med manluckan av i över en månad måste brandrisken vara obefintlig.
Pannrummet har betonggolv, putsade väggar och gips i taket. Det är helt tomt förutom tanken och oljepannnan, så det är nog lugnt på den fronten. Nu har jag tagit halva tanken med vinkelslipen och det har inte tagit många timmar (däremot många kapskivor).Hew skrev:
Har själv en gammal oljetank som står inbyggd bakom en vägg i garaget (markplan alltså). Borde man inte kunna montera loss rören samt plombera dessa. Därefter lossa den från marken och till sist hissa upp den med en domkraft så man får in två handtruckar under o rulla ut den o låta nån firma bara hämta den?
Eller är jag ute o cyklar (rookie vet ni)
Eller är jag ute o cyklar (rookie vet ni)
Jo, fast du behöver troligen inte ens handtruckar. Det går bra att lyfta upp den på entumsrör av stål och rulla ut den på dom. Enda orsaken att kapa tanken, som jag ser det, är att den inte går ut genom dörren p g a att den är ihopsvetsad på plats. Hursomhelst är det betydligt smidigare att jobba med tanken utomhus, även om du tänker kapa upp den.