9 417 läst · 6 svar
9k läst
6 svar
Ej vatten i kranen efter strömavbrott, egen brunn
Tja,
Behöver lite assistans då jag är ganska ny på egen brunn och dess eventuella problem. Vi har ett fritidshus med egen brunn, vinterbonat och värme längs vattenledningar. Allt har fungerat fint, tills igår då strömmen gick. Visade sig att en huvudsäkring gått, men upptäckte det förat efter ca 10h. Nu kommer det inget vatten i kranarna...
- Brukar pump (vet ej typ) starta om automatiskt när strömmen är åter? Det jag vet är att pumpen är relativt ny (mindre än 3 år)
- Har alla pumpsystem en hydrofor? Isåfall, hur lång tid tar det att fylla den?
- Var bör jag fortsätta min felsökning?
Tacksam för alla inputs!!
Behöver lite assistans då jag är ganska ny på egen brunn och dess eventuella problem. Vi har ett fritidshus med egen brunn, vinterbonat och värme längs vattenledningar. Allt har fungerat fint, tills igår då strömmen gick. Visade sig att en huvudsäkring gått, men upptäckte det förat efter ca 10h. Nu kommer det inget vatten i kranarna...
- Brukar pump (vet ej typ) starta om automatiskt när strömmen är åter? Det jag vet är att pumpen är relativt ny (mindre än 3 år)
- Har alla pumpsystem en hydrofor? Isåfall, hur lång tid tar det att fylla den?
- Var bör jag fortsätta min felsökning?
Tacksam för alla inputs!!
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Har du kollat motorskyddet, är det en trefaspump så har den ju tappat en fas och då ska motorskyddet lösa ut.
Är det en enfaspump då får vi gissa på något annat.
Protte
Är det en enfaspump då får vi gissa på något annat.
Protte
Spot on, efter lite krypande under huset är motorskyddet hittat, återställt och pumpen är igång igen. Då blir det morgonkaffe trots allt, var orolig ett tag...
Tack för snabb hjälp vänliga forumsmedlemmar!
Tack för snabb hjälp vänliga forumsmedlemmar!
Tips: Se till att få skyddet flyttat in i huset. Det är inte ovanligt att det löser ut emellanåt. Lite jobbigt att krypa under huset varje gång. Mitt skydd till vattenpumpen sitter i tvättstugan där även pumpen är.