Hej alla,

Har en källardörr som tyvärr inte är så rolig, läcker som ett såll och är ful som skam. Problemet är dock att den, till skillnad från huvudentréns dörr som bara var att plocka ur, sitter fast och har en ståltröskel.

Vad för dörr ska jag byta denna mot?
Hur gör jag med tröskeln? Det kommer vatten mot där när det regnar.

Tack på förhand för all hjälp!

/ekblom
 
  • IMG_9028.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_9029.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Antagligen har man vid byggandet av källaren murat fast dörrkarmen i väggen genom att slå i spikar mellan varven av polsten/betongblock, spikskallen är alltså inne i väggen.

Försök att gräva ut utanför och få till så att regnvattnet som kommer ner försvinner.

Eventuellt sätta en lite lägre dörr så att du kan gjuta upp en bra tröskel/väggbit.
 
Ta mått på karmen. Höjd och bredd. Sen är det att köpa en ytterdörr med något mindre höjd.Montera så högt det går. Fyll under den nya tröskel med fogskum. Släta till med utefog på utsidan och akryl på insidan.

Så skulle jag göra. Skulle försöka göra allt för att stoppa vattnet från att komma in.

Edit, en kofot, tigersåg och vinkelslip är allt du behöver.
 
Var nog lite otydlig, det kommer inte in vatten som tur är, det som läcker är luft. Den är omöjlig att täta. :)

Men att sätta en lägre dörr är ju en ganska logisk idé, det ska jag nog göra, och gjuta upp under. I dagsläget så går dörren för lågt mot marken så att stenar konstant fastnar under när man öppnar/stänger, och det löser ju en lägre dörr. (y)
 
Eller så sätter du en inåtgående dörr om den nuvarande tar i marken när du öppnar den
 
En ytterdörr bör aldrig vara inåtgående.
Dels är det enklare att slå in en inåtgående dörr ä en utåtgående.
Dels är det sämre ur utrymningshänseende, en inåtgående dörr måste man "greppa" handtaget för att få upp, en utåtgående räcker att man "slår till" handtaget snett uppifrån.

Ja, jag vet att dörren har lås och att man måste greppa om nyckel/vred för att låsa upp.
 
  • Gilla
ekblom och 1 till
  • Laddar…
Så här gjorde jag...

Knackade bort putsen på insidan:

CIMG7702.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tröskeln kändes bra MEN det fanns inte mycket kvar av den:

CIMG7704.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Gjorde rent och gjorde en enkel gjutform för att få dörren så högt som möjligt för att slippa ev. problem med fukt:

CIMG7712.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sen var det in med dörren och montera med karmskruv.
Täta med fogskum MEN var försiktig med fogskummet, blev lite mycket för mig och tryckte ut karmen.
Nu är detta dock fixat...

CIMG7725.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Efter detta var det till att putsa runt dörren och i botten satte jag en rostfri bockat plåt för att skydda tröskeln som sitter ca 5cm ovanför botten av trappen.

CIMG8930.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Som glad amatör kan jag inte svara för om allt är rätt gjort men dörren sitter fint på plats i alla fall...
 
  • Gilla
naikon och 8 till
  • Laddar…
Prima!
 
Tack för bra beskrivning och bilder. Ser exakt ut som projektet jag har framför mig (y)
 
Ser jättefint ut.
Bra jobbat
 
Ser grymt ut 👍 fin dörr! Vad är det för någon och vad fick du betala?
 
Det är en Safco Doors modell Visby från Bauhaus...
Blev så nöjd så jag beställde en till garaget också.
Kostade/kostar 3995:- och andra gången jag beställde så var det även fraktfritt! :)

Finns fler bilder också om nån undrar något...
 
Var i alla fall väldigt fin. Skall göra samma Sak som dig, fast jag har 90/190 dörr å det verkar ganska knivigt å hitta i lågprisvariant
 
Stort tack P-plats! (y)
 
Se till att täcka dörr och karm innan fogskum och puts, är ju ett elände att få bort det sen. Använd inte papperstejp.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.