15 929 läst · 57 svar
16k läst
57 svar
Backa ur kontrakt
Kan vara konsumentköplagen eller konsumenttjänstlagen som är tillämplig, beroende på vad det är ni har skrivit på.
Tänk också på att en säljare av en vara på ett företag inte alls behöver vara behörig att godkänna hävning/avbeställning av ett köp. Det är två olika ansvarsområden. Se till att du diskuterar med rätt person.
Tänk också på att en säljare av en vara på ett företag inte alls behöver vara behörig att godkänna hävning/avbeställning av ett köp. Det är två olika ansvarsområden. Se till att du diskuterar med rätt person.
Ursäkta stentrappa, men hur kan man vara så dum eller naiv och skriva under ett avtal/kontrakt och tro att det inte betyder något eller har några konsekvenser? tycker ni får vara glada om ni slipper undan med några tusenlappar för den tid som är nedlagd på ärendet. Tycker också att ni bör läsa på ordentligt vad det innebär att bygga hus på entreprenad innan ni skriver på nästa papper.
Oerhört dumt naivt jag vet. Men vi vart lockade av priserna vi kom överens om. Inget skulle betalas förens nästa steg tolka vi det som. Vi tolka som att vi skrev under för att få priserna. Såg inte detta som något slutgiltigt.Hemmakatten skrev:Ursäkta stentrappa, men hur kan man vara så dum eller naiv och skriva under ett avtal/kontrakt och tro att det inte betyder något eller har några konsekvenser? tycker ni får vara glada om ni slipper undan med några tusenlappar för den tid som är nedlagd på ärendet. Tycker också att ni bör läsa på ordentligt vad det innebär att bygga hus på entreprenad innan ni skriver på nästa papper.
Dessa 25000 är ju en startavgift. Så länge inte den betalas så påbörjas inget arbete från deras sida
Har även ett mail från säljaren där det står att "ignorera fakturan tills ni har bestämt er"
Så vi är kanske inte så naiva ändå? Det är en hel del sagt som inte har framkommit här i texten.
Tiden som är nerlagd på oss är minimal. Vi har enbart haft kontakt med säljaren. Gått igenom lite frågor osv. Som att en bilhandlare skulle ta betalat av kunder som vill titta på en bil
Moderator
· Stockholm
· 52 423 inlägg
Nu har jag för mig att det brukar finnas en standardtext i husavtaloen (läs noga) att firman har rätt att debitera för uppkommna kostnader om man häver. Kostnaderna kan dock innehålla en del oväntade komponenter. Jag tror dock att de flesta som häver på ett tidigt stadie brukar komma undan med en förlust på 10 - 20 000.
MEN, normalt så är ett avtal, oavsett om det gäller ett hus, eller en beg cykel på blocket, en bindande handling. Att häva ett giltigt bindande avtal utan skälig grund, kan vara oerhört dyrt.
I princip så har ett säljande företag rätt att gå skadeslösa ur situationen. Och det innebär att de har rätt att ta ut den vinst de hade för avsikt att tjäna på affären, de har rätt till stilleståndsersättning för sina maskiner, och lite hårddraget även för sin personal, dvs. hela arbetskostnaden för projektet.
Även den förväntade vinsten för säljaren är en kostnad (som de dock inte brukar begära ersättning för). Säljarana jobbar på provision, och normalt så utfaller provisionen i samma ögonblick som du skriver på, när det finns ett bindande avtal så har säljaren gjort sitt, han är klar. Och får därmed sin provision, som nog kan vara typ 100 000. De pengarna har han då rätt till även om du häver avtalet.
MEN, normalt så är ett avtal, oavsett om det gäller ett hus, eller en beg cykel på blocket, en bindande handling. Att häva ett giltigt bindande avtal utan skälig grund, kan vara oerhört dyrt.
I princip så har ett säljande företag rätt att gå skadeslösa ur situationen. Och det innebär att de har rätt att ta ut den vinst de hade för avsikt att tjäna på affären, de har rätt till stilleståndsersättning för sina maskiner, och lite hårddraget även för sin personal, dvs. hela arbetskostnaden för projektet.
Även den förväntade vinsten för säljaren är en kostnad (som de dock inte brukar begära ersättning för). Säljarana jobbar på provision, och normalt så utfaller provisionen i samma ögonblick som du skriver på, när det finns ett bindande avtal så har säljaren gjort sitt, han är klar. Och får därmed sin provision, som nog kan vara typ 100 000. De pengarna har han då rätt till även om du häver avtalet.
Fast nu fanns ju en reträttväg enligt avtalet. Avtalet krävde ju lånelöfte, så det är ju bara för TS att inte få lånelöfte så är de fria.hempularen skrev:Nu har jag för mig att det brukar finnas en standardtext i husavtaloen (läs noga) att firman har rätt att debitera för uppkommna kostnader om man häver. Kostnaderna kan dock innehålla en del oväntade komponenter. Jag tror dock att de flesta som häver på ett tidigt stadie brukar komma undan med en förlust på 10 - 20 000.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Smålandsvillan har bara rätt att ta betalt för utfört arbete, om det gäller en totalentreprenad. Om dom inte har startat att ta fram bygglovshamndlingar, vilket är omöjligt att göra utan att alla tillägg etc har bestämts, så kan dom inte skicka någon faktura. Kräv en kredit faktura omedelbart och vänd er till en seriös hustillverkare istället!
Jag får i alla fall intrycket att säljaren brett på lite för mycket för att få underskrift, och då ser jag inget fel att köra tillbaka med samma mynt. Ifall säljaren som är företagets representant beter sig oseriöst finns väl ingen anledning att betala ett öre i onödan till det bolaget.KnockOnWood skrev:
Tack för alla svar. Uppskattas
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Jag vill ändå flika in att jag in på något sätt vill smutskasta smålandsvillan.
Däremot så kommer nog hela den här historien med fakturan göra att vi backar ur affären med dom. Tänker inte gå in ett sånt här projekt med en klump i magen eller osäkerhet
Däremot så kommer nog hela den här historien med fakturan göra att vi backar ur affären med dom. Tänker inte gå in ett sånt här projekt med en klump i magen eller osäkerhet
Jag tycker nog att du överreagerar. Säljaren har ju skriftligt via mail meddelat att ni kan vänta med fakturan tills ni bestämt er. Gör inget förhastat utan använd denna betänketid väl. Kanske ni kommer fram till att ni vill bygga med Smålandsvillan om ett par veckor och då är det ju bra att ha tillgång till de förmånliga priserna du skrev om. Hoppar ni av nu och hoppar på igen om en månad så gäller nog dyrare priser.
Kan nog bli bättre priser också. Antar att Smålandsvillan vill sälja och ifall en potentiell kund backat ur är väl det troligaste att företaget kommer med ett bättre villkor senare, allt annat verkar ju rent korkat ifall man verkligen vill sälja. Antar att de har lite marginaler att ta på.daddydj skrev: