Hej!

För att sammanfatta det hela. Vi var lite snabba med att skriva på ett avtal med smålandsvillan. Tolkade inte som att det var bindande på något sätt utan tolka det som att
"skriver ni på det här så har ni dessa priser på tillval och hus som gäller idag"
Vi vart lite ivriga då det var en pågående kampanj som gjorde att vi skulle få trappan, fönster och målarfärg för ynka 12000. Kampanjen skulle avslutas inom ett par dagar

Häromdagen ramlade det in en räkning på 25000. Jag mailade säljaren och fråga vad är detta? Bry dig inte om det, jag fixar det fick jag som svar.
Idag ramlade räkningen in igen i lådan men nu med en påminnelseavgift på 60kr. Jag pratade med säljaren och nu var han inte riktigt lika tillmötesgående.

Visst vi ska bygga ett hus men inte med en sån här press på oss. Som vi tolka det så skulle vi ha 1 år på oss att betala.

Vi har pengarna och så men det är en hel del som vi har kvar innan vi känner att vi vill binda upp oss. Smålandsvillan vi har kollat på är inte inredd på övervåningen så det är väll där skon klämmer. Vill gärna veta vad hela kalaset går på innan vi börjar betala

Oerhört korkat av oss att vara så snabba att skriva på men trodde det var för att få priserna vi pratade om.

Minns att säljaren sa att om vi skulle ändra oss ang husval så var det bara att riva kontraktet. Känns inte lika självklart idag. Dom har alltså inte påbörjat något bygga eller lagt ut en krona på oss. Men känns ju illa om vi ska vara tvungna att betala 25000 för att fakturan inte ska gå vidare till inkasso. Har knappt fått en påminnelseavgift tidigare så detta känns inte bra.

Säljaren sa iallafall att han skulle fixa detta igen men förra gången han sa det hände ju inte så mycket. En sån här grej gör att man vill backa ur alltihop.

Vi ska bygga men inte med press och stress. Överväger nu att välja någon annan hustillverkare

Vad göra?

• Gilla
Kjelleman 71
  • Laddar…
Sitter just nu och läser konsumentköplagen

"Avbeställning
Du har alltid rätt att avbeställa en vara innan den har levererats till dig. Säljaren kan då inte kräva att du ska fullgöra köpet och betala för varan. Säljaren har däremot rätt att kräva ersättning av dig för kostnader säljaren har haft i samband med beställningen, till exempel provision till försäljaren."

Skicka PM så kan jag titta på kontraktet.

Stentrappa skrev:
Sitter just nu och läser konsumentköplagen

"Avbeställning
Du har alltid rätt att avbeställa en vara innan den har levererats till dig. Säljaren kan då inte kräva att du ska fullgöra köpet och betala för varan. Säljaren har däremot rätt att kräva ersättning av dig för kostnader säljaren har haft i samband med beställningen, till exempel provision till försäljaren."

Har ni bara köpt huset som ett paket eller är detta med entreprenaden också? Inte säkert att konsumentköpslagen är tillämpbar i detta fall.

Hoppas det löser sig. Ifall du kommer ur det helskinnad så har du åtminstone lärt dig en läxa och den är att aldrig lita på vad en säljare säger ifall du inte även får det skriftligt. En 'duktig' säljare säger vad han behöver säga för att få kunden att köpa. Behövs en lögn eller två för att få kunden att skriva på så är det värt det. Särskilt i sådana här fall då man bara lär sälja till den kunden en gång.

Vad är det för avtal ni skrivit på? Beställning av materialsatsen? Ritningar? Vad är det för faktura? Det bör ju stå vad den gäller. Är det ett förskott på 25 000 kr ? Eller gäller fakturan köpet av trappan, fönster och färg?

Oavsett vad du gör, gör följande: bestrid fakturan (det gör du skriftligen med hänvisning till fakturanummer och datum, eller skicka tillbaka en kopia med din text på: denna faktura bestrids, ditt namn, namnteckning och datum). Genom detta förhndrar du inkasso. Kräv att få en specificerad faktura, det är din rättighet. Av den ska framgå vad fakturan avser.
Ta kopia på all skriftväxling, med datum.

• Gilla
mniku
  • Laddar…
Ta ingenting via telefon!

• Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
Här var det full fart :)

Ska försöka svara så tydligt som möjligt.

Fakturan på 25000 är själva startavgiften/handpenningen. Om vi inte betalar den så påbörjar dom inget. Det ända vi har kommit överens om är vilket husmodell. Inga tillval eller något annat är bestämt.

Med tanke på detta så kändes det inte så bindande. Tror han kallade det förhandskontrakt. Vi skrev med i kontraktet att det gällde under förutsättningarna till att vi skulle få lånelöfte. Vilket vi fick

Om jag skulle vilja så kan jag nog bli av med lånelöftet lika enkelt som vi fick det. Alltså skulle då kontraktet bli ogiltigt. Men vi vill ju bygga så kanske lite dumt att börja krångla med banken

Och jag tycker/hoppas vi ska kunna lösa detta med säljaren på ett seriöst sätt.

Bestrida fakturan ska jag se till att fixa. Tack för infon. Har som sagt knappt haft en påminnelseavgift innan så detta är lite nytt

Hoppas det vart lite tydligare nu :)

Se inlägg 2 av stentrappa; det är konsumentköplagen som är tillämplig. Du har rätt att avbryta, men om säljaren är jävlig kan du bli tvungen att betala för diverse kostnader. Men jag har svårt att tro att säljaren har haft några större kostnader. Om säljaren är någorlunda kundvänlig kanske han/hon river fakturan i sin helhet.

Vanbeasten skrev:
Se inlägg 2 av stentrappa; det är konsumentköplagen som är tillämplig. Du har rätt att avbryta, men om säljaren är jävlig kan du bli tvungen att betala för diverse kostnader. Men jag har svårt att tro att säljaren har haft några större kostnader. Om säljaren är någorlunda kundvänlig kanske han/hon river fakturan i sin helhet.
Det är inte alls säkert att den är tillämpar, det beror om det bara är byggsats eller om det också är med entreprenaden.

Jag citerar en punkt i kontraktet

"Förbehåll att kund har rätt att bryta kontraktet om dom ej får lånelöfte"

Är ju som sagt ganska lätt att bli av med ett lånelöfte. Vi har bra relation med vår bank. Skulle jag säga till dom att jag köpte en bil så skulle vi ju inte kunna ta ett lån eftersom vi saknar 15% till handpenningen.

Nu vill vi ju inte att det ska gå så långt att vi ska börja med lögner. Utan hoppas vi kan lösa det på ett normalt sätt med säljaren. Han skulle dock resa bort några dagar när jag prata med honom idag.

Inget ont emot säljaren utan jag klandra i största del oss själva att vi var så naiva och tolka saker på vårt egna sätt.

Men ju mer jag tänker på det så vill jag riva kontraktet helt med dom. Jag tål inte stress och press. I en sån här stor affär så ska det ske i mitt tempo

Att bygga hus i sitt eget tempo är inte lätt...kanske om man bygger allt själv i lösvirke.
Men jag hoppas det löser sig till det bästa. :)

Formulerar om mig lite ang tempo.

Jag är villiga att börja betala när alla frågetecken är utredda. Ingen stress/press innan jag har koll på läget.

Som det är idag har vi en övervåning kvar att räkna på. Vi har kommit en bit på vägen men nu dök detta upp och distrahera oss. Min magkänsla jag fick ang detta var inte bra. Jag litar mycket på den känslan. Har räddat mig många gånger förr

• Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Svar till vanbeasten:

Den kostnaden säljaren har haft hittills är att vi fått en pärm

Jag kan betala pärmen om det är så :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.