Vi behöver hjälp. Bygget går av väldans fart. Vi har sett bygglovsansökan m ritning. Vi tyckte det såg bra ut m om o tillbyggnad. Nu när vi kom hem från semestern var huset rivet. Olycksfall i arbetet sa kommun. Fel rubrik. Nu ser vi att dem inte bygger enligt ritning. Åkte ner till kommunen o vi grannar har en gammal ritning. Även där olycksfall i arbetet säger dem. Vad o hur gör vi? Dem bygger inte enplans m källare som detaljplan säger. Deras källarplan är som vårat enplanshus. Snälla kan nån ledsaga oss !

Hej,
Välkommen till forumet!

Vilka är ni? de som bygger eller är du granne?

Om jag förstår dig rätt så har altså kommunen skickat fel ritningar till dig som granne? Jag vet inte om det finns någon möjlighet att formellt klaga efter att tiden för överklagande gått ut. Din granne har altså fått ett bygglov som strider mot detaljplanen, det händer hela tiden.

Vad är "problemet" med huset som ni ser det nu? döljer den er havsutsikt, eller är det helt plödsligt ett 10 våningshus?

Om bygget strider mot DP och ni fått fel underlag då kan ni överklaga till Länsstyrelsen och de kommer troligen häva bygglovet.

Nu när vi kom hem från semestern var huset rivet.
Hoppas att semestern var bra i alla fall. Thailand eller Västindien?

Vilket hus var rivet?

På situationsplanen i bygglovet så ska höjd över mark anges tillsammans med ritningarna, så att flytta upp källaren och lägga ovan mark borde inte gå att få igenom som mindre avvikelse/byggfel och då borde slutbesked på bygget vara omöjligt att få.
Om bygget däremot följer bygglovet och ni inte tolkat det rätt så lär det inte finnas mycket att protestera mot i efterhand med tanke på det vunnit laga kraft osv.

Vårt grannhus var rivet och bygger nu ett enplans med källare. Det är vad som får byggas här. Det dem bygger nu är mer likt ett två plans hus. Kommunen har en ytterligare ritning men den har dem inte skickat ut till oss grannar. Olycksfall i arbetet säger dem på kommunen. Dels passar inte huset in på området, vi o en annan granne får sämre läge. Hur går man vidare med länsstyrelsen ? Måste gå snabbt nu. Hörde takstolarna kommer i morgon. Kommunen var här o kontrollmätte idag o det stämmer inte enligt ritningarna heller.

Jobbigt läge! Är det så pass mycket huset inte passar in att det är värt att bli osams med grannarna?
Otroligt dåligt av kommunen.
När jag var hos bygglovsansvarig i startskede kollade hon att situationsplanen var från 1951 och då grävdes det en ny, och de kom och mätte om omgående.
Kan det vara så att de har någon vän eller släkting på kommunen? isåfall så borde man kolla med länsstyrelsen tror jag.

Nu är fallet så att detta ska säljas vidare, enbart köpt på spekulation. Så det är absolut värt. Det blir ett riktigt höghus så vårt läge blir betydligt sämre nu o i framtiden om det ska säljas.

Urs! Du skall definitivt kontakta länsstyrelsen imorgon. Låter som de gör något fult här, för det kan knappast vara så många "misstag".

Lycka till!

Hur och varför blir ert "läge" sämre?

O
Så länge de följer detaljplanen så kan ni inte göra någonting.
Jag hänger inte med alls på vad som händer...

Carege skrev:
Dels passar inte huset in på området, vi o en annan granne får sämre läge.
Vadå passar inte in? vem tycker det?
Hur kan ni och grannen få sämre läge?

Nu är ni lite löjliga tycker jag, även om TS skriver lite svårbegripligt.

För att exemplifiera:

Ett hus som ligger inklämt mellan ett antal höghus anses normalt sett ha ett dåligt läge.

Ett hus som har fin utsikt över en trevlig nejd har ett bra läge enligt de flesta.

Börja att ring Länsstyrelsen och förklara läget, men de kan endast göra något om bygget ej följer detaljplanen, om bygget inte följer bygglovet då kan inte Länsstyrelsen göra något, då ligger det på kommunen att agera mot byggaren.

fast om nu kommunen har skickat ut fel ritningar när de informerat om det givna bygglovet. Då är väl frågan om inte bygglovet per definittion är ogiltigt. Om alltså kommunens tillkännagivna beslut är fattat på en uppsättning ritningar, och sedan har man i efterhand valt att låta dem bygga efter en annan version av ritningen. Nu är informationen alltför knapphändig för att vi skall kunna veta om det är så det gått till, men det låter som ngt. sådant.

Det borde i så fall vara länstyrelsen som kan riva upp bygglovet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.