Har två rökdetektorer som tillhör mitt Verisurelarm i hallen som ligger i anslutning till sovrummen och i hallen i källarplanet. De har aldrig larmat (bortsett från när Verisure-installatörerna testat med röksprej). Har utöver det optiska rökdetektorer från Kidde som sitter i taket i varje sovrum.

I morse så gick larmet strax efter klockan sex och det blev full puls direkt. Ser ingen rök, känner ingen lukt och det är endast detektorn i det stora sovrummet som larmar. Det har hänt en gång tidigare och då misstänkte jag batteriet så då bytte jag detektorn med den i gästrummet. Nu har alltså två detektorer larmat på samma ställe (med lång tid emellan). Nu strax efter lunch var det dags igen. Larmet går i stora sovrummet, alla andra enheter är tysta. Provade nu att åter igen skifta enheter för att se om även den "nya" larmar på samma ställe.

I sovrummet har vi spaltventiler i fönstren och det finns frånluft i badrummet som ligger tvärs över hallen. Detektorn sitter förmodligen rätt bra till i luftströmmen.

Falsklarm är obehagliga, dels kan man ju drista sig till att leta felkällor i stället för att utrymma, larma och släcka.

Inser att man kanske borde göra rent detektorerna då och då, fungerar det med tryckluft på burk och dammsugare eller kan man råka skada något då? (Tänker på kyla och ESD)

Är det kanske så att man även bör gå upp på mer avancerade enheter? Är inte så sugen på att köpa fler från Verisure då vi eventuellt kommer att lämna det systemet och jag är inte säker på att de fungerar om man inte har ett abonnemang.

Grovt räknat så är hälften av alla svensk räddningstjänsts utryckningar är till automatlarm. Flertalet av dessa larm är falska. Oftast kan man hitta en orsak såsom hantverkare som gör något som dammar, matos osv. Men så är det ju de där mycket irriterande larmen där ingen brand kan hittas och ingen annan vettig orsak heller. Och det är inte så ovanligt, mellan tummen och pekfingret 1 på 10 automatlarm som jag åker på tvingas jag skriva av som orsak okänd. Och det är ändå på, får man anta, betydligt bättre deckare än vad som används för hemmabruk. Oftast finns det ett samband mellan dessa larm och äldre anläggningar och det är ofta deckare som sitter i dragiga miljöer som drabbas. Så det är inte otroligt att det är damm ihop med luftrörelser som är orsak, men omöjligt att verifiera.

Den enkla lösningen hemma är att använda dammsugaren och göra rent deckaren. Hjälper inte det, byt deckaren. Hjälper inte det heller så prova en ny plats. I min mening är det bättre med många billiga brandvarnare som man byter om de strular än få dyra, jämför tidigare tråd om brandsläckare.

Sitter deckaren på en plats med stor inströmning av friskluft så kan du ju också fundera på hur mycket nytta den gör vid en brand...

Rökdetektorerna reagerar ju på partiklar som rör sig förbi detektorn, men även ånga och troligen alldeles särskilt ifall det är en snabb ökning av partiklar eller vad den nu reagerar på. Kanske det varit ånga i badrummet, dammigt och så har en fläkt någonstans satt igång suga luft eller vinddrag genom glipor i byggnaden eller via skorstenen eller...

Eftersom det är så pass sällan detta händer så borde ju olyckliga omständigheter vara misstänkt orsak -och då borde det räcka flytta detektorn en liten bit tvärs vinddraget åt det håll dit det är troligast brand kan uppstå.

Men visst är det skillnad på likadana detektorer, någon sorts tillverkningstolerans måste det ju finnas och dessa är ju massproducerade konsumentprodukter. Jag hade en helt vanlig rökdetektor som inte kunde sitta i källartrappen, men sedan jag bytte med den på övervåningen försvann problemet, verkar det som.

På jobbet har vi haft några larm som har berott på små insekter har lyckats komma in i detektorkammaren, som vi har konstaterat genom att öppna detektorn.

Vad säger Verisure och deras installatör?

/Krille

Krille4 skrev:
Vad säger Verisure och deras installatör?

/Krille
Verisure-detektorerna har inte larmat utan det är de "vanliga" som vi har i sovrummen som larmat några gånger.

Ska flytta detektorn i sovrummet till närmare huvudändan på sängen så borde friskluftsproblematiken dämpas.

RilleRock
En vanlig optisk rökdetektor är uppbyggd med en invändig pulserande lysdiod och en fotocell.
I normalläge är lysdioden och fotocellen skärmade från varandra.
När partiklar tränger in i detektorn reflekterar rökpartiklarna ljuset så att fotocellen indikerar brand.

Jag hade delat detektorn, tagit ut kammaren och knackat den lätt mot ett vitt papper för att se vad som finns i den.
Därefter rengjort den med ren tryckluft (på burk om inget annat finns).

Går det hett till i sovrummet kanske?

Mr9 skrev:
Går det hett till i sovrummet kanske?
Du menar att någon lagt av en rökare :p
Eller tagit ett bloss "efteråt" :surprised:
Men den larmade ju mitt på dagen.

Ursäkta tramset!

Mina billiga Clas Olsson brandvarnare (joniserande) har aldrig larmat utom när det verkligen har brunnit,
förutom korta pip när batterierna börjar ta slut.

I sommarstugan, med dålig ventilation, kan det tjuta när ungdomarna gräddar våfflor.

Hur står sig optiska varnare mot joniserande när det gäller pålitlighet och falsklarm?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.