skruffse skrev:
Om nu det inte finns M16 i længr lænder kør med 5/8 UNC det vet jag finns till 100% i 2m længder.
Men jag ær ganska sæker på att det finns 2m M16 men kanske inte i dom vanliga affærerna.
Säger du det! Det måste jag kolla upp imorgon. Jag har använt mig av en lokal järnhandel för allt sådant men jag måste kolla igen, kanske blev missförstånd sist. Dom hade dock varmförzinkad i 2m.
Tack för tipset!
 
Redigerat:
RoBo skrev:
I min värld sätter man svärden på utsidan av knutarna.
På utsidan knutarna? Hur menar du nu, svärden ska väl sitta i innerhörnen och även klämmas fast med tvärgående stockar enligt traditionen. man brukar ju dymla utifrån och in i svärden.

Om jag förstår dig rätt om utsidan, så blir väl inte kistan slät? Och hur ska man fästa svärden?:)
 
Men nu har jag skrivit lite fel ser jag....
A4 gängstång fanns i 1m längder. Inte 50cm som jag skrev tidigare...
Ska ner imorgon och ta reda på mer. Dock har jag inte hittat någon handlare på internet som säljer längre heller.

Tips på var man kan beställa eller någon butik?
 
T
holmberg87 skrev:
Förresten, ska till att skicka in alla ansökningar om tillstånd och dispenser nu och det jag har kvar är kartor att bifoga.

Vart får man tag på ex: Nybyggnadskarta 1:400 och en Översiktskarta?
Det borde kommunen kunna skicka till dig, kolla med byggnadsnämnden. En översiktskarta är rimligen något du får utan kostnad, en nybyggnadskarta är troligen något de tar ut en(rejäl) avgift för.

Ska du verkligen ha en nybyggnadskarta? Det brukar vara något man ska ha för ett nybygge av hus för att visa hur huset ska placeras på tomten, hur anslutningar till vatten och avlopp etc ska placeras. Om jag inte missminner mig så är den i större skala än 1:400, snarare 1:100, men jag kan ha fel på den punkten.
 
Hej!

Jag har förbrukat en hel del syrafast gängstång. Lägsta pris som jag hittat är Verktygsboden http://www.verktygsboden.se/gaengstaenger/gaengstang-mhgs-a4

De tar visserligen ut en fraktavgift, men skall Du ha en del så blir det ändå billigast. Annars har Clas Ohlson till klart bättre pris än Jula o Biltema. Och hos dem (Jula o B-T) försökte jag få bekräftelse på att det verkligen är syrafast stål, men det vågade de inte lova... Kan ev. alltså vara kvalitet A2 (rostfritt men ej syrafast).

OBS. Syrafast stål A4, kallas också 316-L, och om jag inte minns fel är även SS2346 en syrafast beteckning (SS2343 är vad jag minns rostfritt men inte syrafast). Vet att det finns ännu bättre varianter för saltvatten, men är det en insjö så är garanterat A4 och motsvarande kvaliteter fullt tillräckligt. Det är en hel vetenskap som allt annat i världen...
/Micc
 
Testarn skrev:
Det borde kommunen kunna skicka till dig, kolla med byggnadsnämnden. En översiktskarta är rimligen något du får utan kostnad, en nybyggnadskarta är troligen något de tar ut en(rejäl) avgift för.

Ska du verkligen ha en nybyggnadskarta? Det brukar vara något man ska ha för ett nybygge av hus för att visa hur huset ska placeras på tomten, hur anslutningar till vatten och avlopp etc ska placeras. Om jag inte missminner mig så är den i större skala än 1:400, snarare 1:100, men jag kan ha fel på den punkten.
Jag fick kartor idag av kommunen. översiktskarta och en situationsplan. Jag tänkte mig en nybyggnadskarta för att den kunde vara bra att ha till annat också, men nu löste det sig utan kostnad!
 
Micc skrev:
Hej!

Jag har förbrukat en hel del syrafast gängstång. Lägsta pris som jag hittat är Verktygsboden [länk]

De tar visserligen ut en fraktavgift, men skall Du ha en del så blir det ändå billigast. Annars har Clas Ohlson till klart bättre pris än Jula o Biltema. Och hos dem (Jula o B-T) försökte jag få bekräftelse på att det verkligen är syrafast stål, men det vågade de inte lova... Kan ev. alltså vara kvalitet A2 (rostfritt men ej syrafast).

OBS. Syrafast stål A4, kallas också 316-L, och om jag inte minns fel är även SS2346 en syrafast beteckning (SS2343 är vad jag minns rostfritt men inte syrafast). Vet att det finns ännu bättre varianter för saltvatten, men är det en insjö så är garanterat A4 och motsvarande kvaliteter fullt tillräckligt. Det är en hel vetenskap som allt annat i världen...
/Micc
Tack, dom hade verkligen grymt bra priser!
Hos mig är det saltvatten, men det är ju bräckt vatten här så det är inte så salt egentligen. Jag har också hört tveksamheter om ex Biltemas är syrafast eller inte. Vill inte chansa direkt..
 
Chansa är dumt. Det är jobbigt att byta ut dem ;)
 
  • Gilla
Tommy Larsson1 och 1 till
  • Laddar…
Här på ostkusten brukar vi göra så här med stenkistor. Håller bra för havsisar och såklart i skyddade lägen. Virket är furustockar, helst senvuxna, dvs. årsringstäta, tagna nära kusten. Annars går nästan allt annat bra, t o m asp. En aspkista som legat i vatten 70 år togs upp för en tid sedan här och virket var hårt som stål och rötfritt. Stockar som får behålla sin yttre form oskadade eller osågade är starkast. All sågning försvagar timmer. Barkning behövs inte, det sköter vattnet om så småningom. De understa stockarnai kistan skall skjuta ut en halvmeter åt båda sidor, så blir det stadigare mot kantring. Isens lyftkraft upp och ner är det stora problemet, inte sidkrafterna och tätheten. Därför byggs sidorna som en kon inåt, ca en kvarts stockbredds förskjutning på varje varv. Man kan göra spår i understockarna uppåt och lägga nästa lager som i en korsande vagga. Det är inte så kinkigt, men något slags fördjupning underlättar så att stockarna inte rullar när man bygger. Den viktiga grejen för våra stenkistor är svärdet. Det är en fyrkantsstolpe, helst tryckt, i kanske 10x10 cm eller 12x12 cm. Den fälls in ytterst, på utsidan av knutarna, i samtliga lager, ca 2, cm vinkelrätt, stock efter stock uppåt. Svärden passas in lättast med motorsågade urtag efter hand som man bygger upp stocklagren. Det är lätt och rätt kul. Bra om man minns lite trigonometri från plugget. Använd svärdet som mall efter hand och rita på stocken, så att allt lutar lite inåt som det skall. Borra hål i svärd och stock med en ganska grov och lång borr, gärna under lite ojämna vinklar så du slipper skjuvning. Rostfri eller syrafast gängstång med brickor och muttrar skaffar man på Biltema eller så, kapar till och drar åt i båda ändar. Om du har en svets,så han du fästa en stadig bricka i ena änden, så blir det billigare. Om du råkar få slut på muttrar kan du kröka ena änden med en tung hammare. Krångla inte till det! Svärdet kan gärna få skjuta ner lite i dyn under kistbotten för att minska onödig hasning på botten. Låt de fyra svärden skjuta upp en dryg meter ovanför bryggkistans topp. Vid sjösättning och stenfyllning är de bra att hålla sig i under det fortsatta bygget, att senare fästa gångbräderna vågrätt i och att ha som förtöjning. Kapa dem ett år senare när kistan har satt sig. Snyggt timrade knutar är mest till för täta byggen ovan mark, stugor osv. I en stenkista i sjön gör de ingen särskild nytta, Stockarna och svärden håller stenen fastlåst på plats i alla fall. Bottenlagret skall ha tunnare stammar tätt inskjutna innan man lägger ner en blandning av små och stora stenar. Skjut in en stock någonstans mitt på medan du fyller sten och en som korsar den i nästa lager, som ett slags stort plustecken. Det håller ner stenarna stadigt. Byggbeskrivningar av stenkistor saknas nästan helt på nätet och i litteratur. Hur man bär sig åt är en skärgårdshemlighet för snickare som tjänar en slant på vinterbyggen. Jag byggde 2 kistor för tre år sedan och de ligger stadigt. Den första var ett första försöksbygge och tog flera veckor under mycket svärande och ständiga isärtagningar. Nummer två tog två dagar, inklusive timmerfällning, så det är egentligen inte krångligt alls, bara ovant.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hella2 och 11 till
  • Laddar…
Puide:
Är tryck fyrkantsstolp att föredra som svärd framför en timmerstock? Jag är inte helt med på hur ni fäster svärdet eller hur det fälls in i knutarna.
Har du bilder på något? Gängar ni ihop kistan utan timmerknutar?

Ang sågning av stockar, det måste underlätta oerhört att ha dom blocksågade om man göra laxknutar. Annars tar dom väl i om man inte sågar dom där knuten sitter.
 
  • Gilla
Karlbo
  • Laddar…
Här undviker vi blocksågat av kostnadsskäl och för att rundtimmer är starkare och enklare. En timmerstock på svärdets plats innebär att enbart rundade ytor ligger mot varandra och de glider. De låser inte vid varandra. Allt kommer att hänga på hur kraftiga bultar man har att låsa det hela med. En fyrkantsstolpe är mycket lätt att fälla in i en stock. De raka sidorna på en fyrkantsstolpe passar direkt mot det raka urtaget du sågar med motorsåg. Du kan använda kedjesågen som fräs om du är försiktig, annars ta stämjärn efter att ha sågat parallella spår till rätt djup i stocken. Bara att bräcka loss och putsa lite med stämjärnet. Knutarna fixerar man med gängstång och med muttrar på enklaste sätt genom svärd och stock. Det som häller knuten samman är att svärdet ligger tätt infällt i timret. Knuten skjuvar inte åt något håll. Här har jag bara sett ett fåtal kistor med laxknutar oftast på gården hos en större snickerifirma. Snyggt, men dyrt. Skärkarlarna själva gör det aldrig.
 
  • Gilla
Hella2 och 1 till
  • Laddar…
Väldigt intressant input måste jag säga!
Ska nog se till att använda fyrkantiga svärd. Frågan om jag ska köpa tryckta stolpar eller såga egna i gran eller fura. Kan inte tänka mig att trycka stolpar håller särskilt god kvalité.

Jag är fortfarande lite osäker på om jag förstår rätt, är det inte knuten som håller samman timret i första hand?
Låter du svärdet fällas in i både långsida och kortsida på kistan eller?
Bifogar en snabb paintritad bild:)
11.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En firma som bygger kistor där jag bor gör inte laxknutar heller utan använder rundtimmer och sågar stockarna plan i ändarna och drar ihop allt med gängstång.
Laxknutar är visserligen dyrt, snyggt och överlägset starkast ihop med gängstänger i svärden:)
 
Om ni laxknutar att bäst varför gör man inte det då? Det kanske är starkast men håller inte i längden. Mycket bart trä som exponeras.
 
Jag har ritat en bild. Det är väl så här du menar? I så fall verkar det ganska lätt att bygga ihop stenkistan om man börjar med svärden och bygger uppåt, och är lite händig med motorsågen. Man borde kunna bygga den hemma på gården, markera delarna med sprayfärg, plocka isär, och sedan plocka ihop efter transport. Låser man svärdet med gängstång genom understa och översta lagren, eller genom varje stock?

Jag är gärna med att bygga en i sommar, så att jag får lära mig. Mitt förra försök vet vi ju båda hur det slutade. Det var nog tur att det rasade ihop redan på traktorgafflarna. Tänk om vi hade sjösatt en så ranglig konstruktion...
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Simon Ö
  • Laddar…
Noseone skrev:
Om ni laxknutar att bäst varför gör man inte det då? Det kanske är starkast men håller inte i längden. Mycket bart trä som exponeras.
Laxning har man gjort i alla tider och det håller i längden. varför skulle det inte hålla i längden? Knuten kan aldrig glida åt något håll och exponerat trä är det oavsett hur man bygger.
Dock är det mycket svårare med knutar än att göra på annat vis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.