Det är endast kondenskraftverk och rena gasturbiner som har höga marginalkostnader, och dessa ligger i princip uteslutande i effektreserven, dvs används endast i akuta situationer vilka inträffar ytterst sällan.

Övrig användning av kol, olja och gas sker i kraftvärmeverk där marginalkostnaderna för en timmes extra elproduktion är synnerligen låg.
 
A
mycke_nu skrev:
Det är endast kondenskraftverk och rena gasturbiner som har höga marginalkostnader, och dessa ligger i princip uteslutande i effektreserven, dvs används endast i akuta situationer vilka inträffar ytterst sällan.

Övrig användning av kol, olja och gas sker i kraftvärmeverk där marginalkostnaderna för en timmes extra elproduktion är synnerligen låg.
Om priset är högt så har vi troligen import från Danmark, Tyskland eller Polen.
 
Danmark och Tyskland exporterar i princip endast under perioder de har överskott på vindkraft.

De situationer då Sverige har akut effektbrist och måste importera riktigt dyr kondenskraft är så lätt räknade att problemet är helt försumbart.

I skrivande stund ligger priset i SE4 på ca 57 öre och vi har ändå en nettoexport till både Danmark och Tyskland vilket visar att det skall bra mycket till för att Sverige ska importera från utländska kolkraftverk.

Screen Shot 2014-12-29 at 18.06.22.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G
Detta känns som en dyr kopia av Ngenic Tune, eller har jag fel? Den kan ju mäta solljus och är otroligt lättanvänd nu när jag fick appen till mig iphone.
 
A
Snarare en bättre och billigare, med BehovsBoBoxen styr du varje rum separat och du kan även kommunicera direkt med värmepumpen, skall du få en optimal kostnadsbesparing måste du se till helheten. Dessutom är all hårdvara och mjukvara öppen och byggs med standardkomponenter som du kan köpa i vilken elektronikbutik som helst, skicka ett mejl till anders@electrotest.se så skickar jag över kod och materiallista. Kommer finnas på github om några veckor.
 
Precis det gäller att se till helheten att styra varje rum separat utan att ha tank (vilket de flesta inte har) till vp brukar inte bli så bra men har man tank kan det ju kanske bli bra beroende på hur mycket cop påverkas.
 
G
Vi i villa har auktioner på sin sida, auktion.viivilla.se, och där kan man nu köpa en Tune för 1011 kr istället för 4995. Känns intressant till det priset och med deras app.
 
A
BehovsBoBoxen styr varje rum för sig och kan byggas av en normalhändig person med komponenter för ca 1500kr. Dessutom är kod och komponenter helt öppen och kan ändras och förbättras av alla. För närvarande ingår den i två doktorsavhandlingar.
 
1500 kr är det inklusive termostater då ?
 
A
Ja, snarare temperaturgivare, dallas givare, Ds18b20 70kr på Kjell o co
 
Då tillkommer en hel del kostnader alltså innan systemet är klart.
 
A
I mitt hus kommer det aldrig bli klart!
 
Och hos mig är det klart styren följde med vp och håller jämn innetemp.
 
L
Själv styr jag temperaturen med Huskoll WiFi ( http://huskoll.se ), funkar dock bara till Luft/luftpump. Perfekt att ha koll på läget och samtidigt spara en lant när man är bortrest. http://huskoll.se
 
G
Var kan man få tag på koden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.