12 628 läst · 43 svar
13k läst
43 svar
Hjälp med inkoppling
Appropå syrventil om man kopplar en vattenmantlad eldstad till en ack med beredare/slingor - jag antar att man då ansluter syrventilen på acken så att det vid för hög värme spolas in kallt vatten i beredare/slingan och att varmt vatten från beredare/slingan slopas ut i en spillledning? Eller hur gör man när man inte kan ansluta syrventilen direkt på själva pannan/eldstaden?
När jag mäter på ritningen får jag fram ett ungefärligt mått mellan tanken och kaminen på strax under 6 meter.
Apropå det apersson säger om tre säkerhetssystem.
Kaminen har en termostat som styr lufttillförseln till eldstaden baserat på vattentemperaturen i vattenmanteln. Räknas det som ett säkerhetssystem?
Och om man har en sån där syrventil kopplad som Synpunkter skriver, då blir det väl två?
Vad är då det tredje säkerhetssystemet?
Apropå det apersson säger om tre säkerhetssystem.
Kaminen har en termostat som styr lufttillförseln till eldstaden baserat på vattentemperaturen i vattenmanteln. Räknas det som ett säkerhetssystem?
Och om man har en sån där syrventil kopplad som Synpunkter skriver, då blir det väl två?
Vad är då det tredje säkerhetssystemet?
En fråga till när jag ändå håller på...
Jag har alltså en Laddomat 21 typ som sköter allt...ser till att returvattnet till kaminen inte är för kallt... Men, jag behöver alltså en rökrörstermostat också. Som sätter igång cirkulationspumpen när jag börjar elda. Frågan är ju hur jag ska dra den. Måste jag dra ett platsrör i plattan också, ett rör som jag drar termostakabeln i? Så det blir tre rör i plattan sammanlagt: två isolerade vattenrör och ett platsrör för elkablar?
Jag har alltså en Laddomat 21 typ som sköter allt...ser till att returvattnet till kaminen inte är för kallt... Men, jag behöver alltså en rökrörstermostat också. Som sätter igång cirkulationspumpen när jag börjar elda. Frågan är ju hur jag ska dra den. Måste jag dra ett platsrör i plattan också, ett rör som jag drar termostakabeln i? Så det blir tre rör i plattan sammanlagt: två isolerade vattenrör och ett platsrör för elkablar?
Den tredje skulle kunna vara säkerhetsventilen (övertrycks-).
Man Måste nog inte ha en rökrörstermostat, men har man det inte kommer laddningspumpen gå jämt. Man skulle väl kunna slå på den själv med strömbrytare, men det är nog lätta att glömma ibland.
Tänker du koppla in grejjerna själv?
I så fall är det nog dax att vi gnuggar geniknölarna.
Om inte så kan det kanske vara bra att prata med rörisen i ett tidigt skede, för att lösa alla detaljer. Även om vi kanske har kommit fram till de grova dragen här.
Man Måste nog inte ha en rökrörstermostat, men har man det inte kommer laddningspumpen gå jämt. Man skulle väl kunna slå på den själv med strömbrytare, men det är nog lätta att glömma ibland.
Tänker du koppla in grejjerna själv?
I så fall är det nog dax att vi gnuggar geniknölarna.
Om inte så kan det kanske vara bra att prata med rörisen i ett tidigt skede, för att lösa alla detaljer. Även om vi kanske har kommit fram till de grova dragen här.
Jag hittade i alla fall termostaten.. http://www.termoventiler.se/upload/dokument_PDF/rrtermostat_s_w.pdf
360:- hos Rinkaby
360:- hos Rinkaby
Jag ska inte koppla in grejerna själv. Men, jag litar inte på att hantverkarna vet vad de gör (dåliga erfarenheter) och så har jag kontrollbehov. Sen tror jag att man måste förstå hur ett sånt här system är uppbyggt för att man ska kunna använda det på ett bra sätt.
Jag har sett bilder på internet på anläggningar som folk eldat i utan att veta hur de ska skötas. En bild var från ett hus med en kökspanna där de som flyttat ut hade stängt all cirkulation manuellt och de som flyttade in eldade på utan att känna till att man skulle skruva på cirkulationen igen. Där fanns inte några säkerhetssystem och resultatet blev en rätt så otrevlig detonation.
Jag har sett bilder på internet på anläggningar som folk eldat i utan att veta hur de ska skötas. En bild var från ett hus med en kökspanna där de som flyttat ut hade stängt all cirkulation manuellt och de som flyttade in eldade på utan att känna till att man skulle skruva på cirkulationen igen. Där fanns inte några säkerhetssystem och resultatet blev en rätt så otrevlig detonation.
Nej, termostaten räknas inte som säkerhetssystem. Du måste ha en med den seriekopplad termostat, som inte går att ändra, och som måste återställas manuellt när den väl slagit från. Brukar kallas överhettningsskydd.
SYR-ventilen är ett säkerhetssystem, det är riktigt.
Som skrevs under din fråga är säkerhetsventilen det tredje. Den ska sitta nära pannan, inkopplad på utgående rör nära pannans topp. Detta för att den ska kunna blåsa ut trycket kvickt, om det skulle bli an allvarligt menad ångmaskin av din panna. Mellan panna och säkerhetsventil får inte finnas några avstängningar. Detta gäller även mellan säkerhetsventilen och andra anordningar, där vatten kan värmas upp. En ackumulatortank med en elpatron i, exempelvis. Däremot är det OK att kunna stänga till en tank som man inte kan värma på annat sätt än genom att skicka in varmt vatten i den då stängda ventilen.
Ett alternativ till rökgastermostat är en termostat som känner av vattentemperaturen i pannan. Denna kompletteras vanligen med en startknapp, så när du börjar elda startas laddpumpen manuellt. Sen stannar den när pannan kommit upp i temperatur och därefter svalnat under någon lämplig temperaturnivå igen.
Men rökgastermostat är bättre.
SYR-ventilen är ett säkerhetssystem, det är riktigt.
Som skrevs under din fråga är säkerhetsventilen det tredje. Den ska sitta nära pannan, inkopplad på utgående rör nära pannans topp. Detta för att den ska kunna blåsa ut trycket kvickt, om det skulle bli an allvarligt menad ångmaskin av din panna. Mellan panna och säkerhetsventil får inte finnas några avstängningar. Detta gäller även mellan säkerhetsventilen och andra anordningar, där vatten kan värmas upp. En ackumulatortank med en elpatron i, exempelvis. Däremot är det OK att kunna stänga till en tank som man inte kan värma på annat sätt än genom att skicka in varmt vatten i den då stängda ventilen.
Ett alternativ till rökgastermostat är en termostat som känner av vattentemperaturen i pannan. Denna kompletteras vanligen med en startknapp, så när du börjar elda startas laddpumpen manuellt. Sen stannar den när pannan kommit upp i temperatur och därefter svalnat under någon lämplig temperaturnivå igen.
Men rökgastermostat är bättre.
Termostaten skrev jag om bara för att jag hade nämt den i samband med laddomaten längre upp ;-)
Men säkerhetsventilen kanske kan bli ett problem?
Jag förmodar att kaminen kommer att stå i vardagsrum eller liknande, och acc.tanken "någon helt annanstans". Men där man har säkerhetsventilen kan det kanske vara bra att ha en golvbrunn. Man vill knappast ha hetvatten på parketten.... Och man vill inte ha en golvbrunn där heller
Men är det någon som säkert vet om man behöver samma säkerhetsåtgårder på vattenmantlade kaminer som på vedpannor?? :-?
Jag vet inte, jag ser det bara som en möjlighet. Om inte kanske det är något som sotaren kan svara på.
Men säkerhetsventilen kanske kan bli ett problem?
Jag förmodar att kaminen kommer att stå i vardagsrum eller liknande, och acc.tanken "någon helt annanstans". Men där man har säkerhetsventilen kan det kanske vara bra att ha en golvbrunn. Man vill knappast ha hetvatten på parketten.... Och man vill inte ha en golvbrunn där heller
Men är det någon som säkert vet om man behöver samma säkerhetsåtgårder på vattenmantlade kaminer som på vedpannor?? :-?
Jag vet inte, jag ser det bara som en möjlighet. Om inte kanske det är något som sotaren kan svara på.
Jo, kokande vatten på parketten känns lite trist måste jag säga....
NU hittade jag det jag har sökt efter http://www.kakelugnspannan.com/inkoppling.html
Inkopplingsskisser för vattenmantlad kakelugnspanna.
De har säkerhetsventilen på acken. Så det kanske är godkänt.
Jag har för mig att det är någon på forumet som har installerat en sådan, kanske är läge att söka rätt på vem det var för ett litet "husförhör"
Inkopplingsskisser för vattenmantlad kakelugnspanna.
De har säkerhetsventilen på acken. Så det kanske är godkänt.
Jag har för mig att det är någon på forumet som har installerat en sådan, kanske är läge att söka rätt på vem det var för ett litet "husförhör"
Det är säkert mig du menar!
Jag har kopplat ihop kakelugnspannan med en 300 literstank jag har i Garaget.
Det är samma vatten i kakelugnen som i acctanken i garaget. Säkerhetsventil har jag både på toppen av kakelugnen och till expansionskärlet i garaget. (Dubbel säkerhet)
I Tanken har jag 2 slingor, den ena för golv värmen och den andra för förvärmning av varmvattnet i huset.
Till golvvärmen har jag även en blandningsventil så det inte blir för varmt vatten.
Jag använder mig inte av någon laddomat.
/Olof
Jag har kopplat ihop kakelugnspannan med en 300 literstank jag har i Garaget.
Det är samma vatten i kakelugnen som i acctanken i garaget. Säkerhetsventil har jag både på toppen av kakelugnen och till expansionskärlet i garaget. (Dubbel säkerhet)
I Tanken har jag 2 slingor, den ena för golv värmen och den andra för förvärmning av varmvattnet i huset.
Till golvvärmen har jag även en blandningsventil så det inte blir för varmt vatten.
Jag använder mig inte av någon laddomat.
/Olof
Hej, Olof!
Men du har väl en cirkulationspump? Är den i sådana fall termostatstyrd?
Men du har väl en cirkulationspump? Är den i sådana fall termostatstyrd?
Hur har du gjort för att slippa hetvatten på golvet där du har kakelugnen?
NickeNyfiken
NickeNyfiken
Systemet som visas på bilden är ett hetvattensystem som vi i Sverige byggde på 30-40 talet med beredare och radiator på expansionsledningen-returledning, cirkulationspump på radiatorsidan som inkopplas på tillopp-returledning.
Har man ingen cirkulationspump på radiatorsidan får man bygga ett överfallssystem, då klarar man sig utan pumpar även på radiatorsidan, Sverige 30-40 tal.
Denna sorts inkoppling som visas på skissen är fullt fungerande men "vi" är rädda om vår energi i Sverige och har shuntar och lågtempsystem etc. för att spara på energin.
Ett säkerhetssystem som engelsmännen har i denna skiss är "coldwatertank" som innehåller en viss mängd kallvatten som kan kyla ner vid kokning eller när vattentillförslen är avstängd. Detta gäller även i Sverige när man har enskilt vatten, då ska kallvattnet gå genom en tank som sitter högre än pannan och kunna kyla pannan även om strömmen stängs.
Engelsmännens krysskoppling är inget vi i Sverige ägnar oss åt eftersom här är skiktning och energibesparing viktigt. De krysskopplar för att få jämn värme både till radkrets och varmvatten/hetvattenkrets.
Du kan med gott samvete göra en vanlig "svensk" ack-koppling med laddomat etc och shunta ut vattnet till radkretsen och ha 750 acken med vvb eller vv-slinga. Men det har du väl redan räknat ut genom svaren ovan.
rogge
Har man ingen cirkulationspump på radiatorsidan får man bygga ett överfallssystem, då klarar man sig utan pumpar även på radiatorsidan, Sverige 30-40 tal.
Denna sorts inkoppling som visas på skissen är fullt fungerande men "vi" är rädda om vår energi i Sverige och har shuntar och lågtempsystem etc. för att spara på energin.
Ett säkerhetssystem som engelsmännen har i denna skiss är "coldwatertank" som innehåller en viss mängd kallvatten som kan kyla ner vid kokning eller när vattentillförslen är avstängd. Detta gäller även i Sverige när man har enskilt vatten, då ska kallvattnet gå genom en tank som sitter högre än pannan och kunna kyla pannan även om strömmen stängs.
Engelsmännens krysskoppling är inget vi i Sverige ägnar oss åt eftersom här är skiktning och energibesparing viktigt. De krysskopplar för att få jämn värme både till radkrets och varmvatten/hetvattenkrets.
Du kan med gott samvete göra en vanlig "svensk" ack-koppling med laddomat etc och shunta ut vattnet till radkretsen och ha 750 acken med vvb eller vv-slinga. Men det har du väl redan räknat ut genom svaren ovan.
rogge