Henrietta70 skrev:
Om att binda ihop timmer - kan ju vara intressant (Obs: bilderna börjar från sida 15):
[länk]
Där finns en hel del exempel på knutar, laxknuten jag ska använda finns också med :)
 
Kul projekt !
Byggde ny brygga i somras, med 2 kistor som jag byggde med grova granplank, vilket enligt gammal tradition är det man skall ha. Kådan hjälper tydligen till att rötskydda. Jag gjorde en ram i botten, med 4 vertikala plank som jag laskade ihop med den. Sedan ställde jag ramen i en enkubiks plastank som jag sågat av locket på. Därefter fyllde jag med sten. Hade en kista sedan innan som jag byggt på liknande sätt, och den har stått stabilt i 5 år. image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tjilevippen och 2 till
  • Laddar…
En bild till på färdig brygga image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tjilevippen och 1 till
  • Laddar…
singemoller skrev:
En bild till på färdig brygga[bild]
Fint! Alltid inspirerande att se andras bryggor och höra hur man har byggt dom. Är det en insjö?
Ja gran verkar vara väldigt bra rötskyddad i sig och ska kunna hålla i 50 år i vatten
 
Sådär, här kommer en utlovad bild på mina jiggar/mallar som jag har gjort färdigt nu. Dom är för stockar om 18cm.
Tanken är att trä dom på stocken och rita och såga efter dom. Hoppas bara att dom inte är felgjorda på något sätt, för jag har inte hur mycket timmer som helst:)
Timret ska förövrigt på blocksågning och blir då som det på bilden som mallarna står på.
20150130_132018.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En mall för vänster och en för höger.
 
  • Gilla
tjilevippen och 1 till
  • Laddar…
Jag har tänkt att använda rostfri gängstång genom svärden för att låsa dom liggande stockarna. Tänkte mig låsa dom 2 övre stockarna och dom 2 understa på varje svärd. Som dom har gjort här alltså:
2011_5_spjut-stenkista.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vilken dimension tror ni är lämplig. Jag är inställd på M16 eller M20. Borde väl räcka med att låsa dom 2 övre och dom 2 undre stockarna? Laxknutarna ser ju till att dom inte glider isär ändå.
 
M10 borde väl räcka? Du kan ju lyfta en färja med de där du tänkt använda.
 
När jag har monterat timmerhus så har vi monterat gängstång genom timmret och pressat ihop knutarna.
 
  • Gilla
Hella2
  • Laddar…
Noseone skrev:
M10 borde väl räcka? Du kan ju lyfta en färja med de där du tänkt använda.
Haha du har säkert rätt, men isen är stark. Sen kommer väl inte gängstången till sin fulla rätt när man monterar den sådär. Krafterna är väl starkast längs med den eller tänker jag fel?
 
Vante skrev:
När jag har monterat timmerhus så har vi monterat gängstång genom timmret och pressat ihop knutarna.
Jag tänkte göra så i början men det kändes svårare att borra rätt. Och kistan blir 180cm hög och rostria syrafasta gängstänger finns bara i 50cm längder. Och jag vill inte skarva någon med nåt som inte är rostfritt.

Kanske overkill med rostfritt men varför inte det är inte så mycket dyrare :)
 
holmberg87 skrev:
rostria syrafasta gängstänger finns bara i 50cm längder
Klart att du skall använda syrafasta produkter. När det gäller längden så får du söka upp en annan leverantör. Rostfritt syrafast dvs A4-kvalitet finns som lagerlängd i 2m så det skall gå att få tag på. Se också till att använda rejält stora brickor, så att inte stången "kryper ur" stocken. Skulle vilja påstå att storleken på brickan är viktigare än dimensionen på gängstången.
 
  • Gilla
Micc
  • Laddar…
roli skrev:
Klart att du skall använda syrafasta produkter. När det gäller längden så får du söka upp en annan leverantör. Rostfritt syrafast dvs A4-kvalitet finns som lagerlängd i 2m så det skall gå att få tag på. Se också till att använda rejält stora brickor, så att inte stången "kryper ur" stocken. Skulle vilja påstå att storleken på brickan är viktigare än dimensionen på gängstången.
Vad jag har förstått verkar rostfri A4 bara finnas i 50cm längder. Hittar faktiskt ingen leverantör som säljer den i 2m längder storlek M16.
Ska definitivt satsa på rejäla brickor!
 
Förresten, ska till att skicka in alla ansökningar om tillstånd och dispenser nu och det jag har kvar är kartor att bifoga.

Vart får man tag på ex: Nybyggnadskarta 1:400 och en Översiktskarta?
 
holmberg87 skrev:
Vad jag har förstått verkar rostfri A4 bara finnas i 50cm längder. Hittar faktiskt ingen leverantör som säljer den i 2m längder storlek M16.
Ska definitivt satsa på rejäla brickor!
Om nu det inte finns M16 i længr lænder kør med 5/8 UNC det vet jag finns till 100% i 2m længder.
Men jag ær ganska sæker på att det finns 2m M16 men kanske inte i dom vanliga affærerna.
 
I min värld sätter man svärden på utsidan av knutarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.