Vi har en förrådsbyggnad som kommer att byggas om till ett gästhus. Frågan är bara vad vi ska satsa på för golv och tillhörande uppvärmning?

Som alltid är det en prisfråga och det billigaste verkar vara att välja en luftvärmepump. Mer om detta nedan, men först några korta förutsättningar.

- Byggnaden är byggd i tegel (två skikt), sannolikt i slutet av 1800-talet. (Vi kommer förstås att lägga till någon form av isolering på insidan.)
- Byggnaden är cirka 60 kvm på markplan och det kommer att vara ett sovloft på övre plan.
- Vi bor i Skåne.

Det nuvarande golvet (tegel) kommer att rivas bort och därefter kommer vi att gräva bort en hel del jord. Senare läggs en markduk och därefter makadam (cirka 100 mm) samt cellplast (cirka 250 mm).

Alternativ A:
Det billigaste alternativet måste rimligen vara att gjuta en vanlig bottenplatta i betong och så värmer vi upp bottenvåningen med en luftvärmepump. (Undantaget blir i så fall badrummet där vi nog till ha elburen golvvärme.)

Alternativ B:
Frågan är vad extrakostnaden egentligen blir om vi istället gjuter in vattenburen golvvärme (där badrummet förstås ingår)? Med denna lösning skulle vi dessutom kunna ha ett snyggt betonggolv istället för ”vanligt golv” på hela nedre plan (utom i badrummet).
 
Det är ju både en prisfråga och en fråga om komplexitet i alla installationer.

Jag skulle gått på alt. A.
Om du väljer golvvärme skall vattnet också värmas på något sätt. Hur?

Jag har själv ett hus på 108 m2 boyta som värms upp endast med minsta sortens luft/luftvärmepump.
Det är visserligen rätt nybyggt och ganska välisolerat.
 
Tack för snabbt svar!

Jo, alt A är ju det jag har sett framför mig hela tiden, men det är ju lockande med golvvärme. Och precis som du säger så måste ju vattnet värmas på något sätt. Sedan så har jag läst en hel del om högljudda luft/luftvärmepumpar, vilket har gjort mig lite konfunderad.
 
Ett par påpekanden till:

Här i södra änden av landet är uppvärmningssäsongen inte mycket mer än oktober - mars.
Om man då har "kalla" stengolv frestas man ändå att värma även under sommarhalvåret, för att golven inte skall kännas kalla att gå på. Detta behövs inte med trägolv och plastmattor.

Moderna L/L-värmepumpar är mycket tysta, om man inte drar på på värstingläget.

Min Mitsubishi går alltid på tystaste läget (symbol en hand bakom örat :) ).
Då är innerdelens ljudnivå 19 dB, och den hörs inte.

Välkommen och provlyssna :)

Och välkommen till Bygga Hus-forumet förresten!
 
Kul forum detta, man tackar.

Jag håller helt med om att alt. A fortfarande är det mest aktuella, särskilt med tanke på att det ska bli ett gästhus, men det vore fortfarande intressant att höra vad det kan skilja i kronor och ören om jag väljer alt. B. Någon som kan bjuda på lite spekulationer?

Intressant att få lite information om din Misubishi. Är det något liknande du har? http://www.polarpumpen.se/luft-luft...-electric/mitsubishi-electric-fh25-vehz-635-?

Funderar också på att lägga upp en projekttråd.
 
Min pump heter MSZ-GE25VA.
Den är från 2013, och det är nog i grunden samma apparat.
Observera att priset i sidan du länkar till är förutom installation, installationen finns på nästa flik.

Ett tips, om du väljer någon liknande, är att ställa utedelen på ett stativ i stället för att hänga den på konsoler på väggen.
Vi har en likadan, fast vägghängd, i sommarstugan, och där får vi ett stomljud in genom väggen.

Om du väljer golvvärme, hurdan värmekälla har du då tänkt dig?
Luft/vatten, jordvärme eller bergvärme blir ju "lite" dyrare.
 
Luft/luft blir ju pump plus installation, vilket i sammanhanget är relativt billigt och enkelt. 15-tusen gissar jag på, efter lite googling.

Vattenburet ger ju en inledande materialkostnad på ca 10-tusen och sedan tillkommer installationskostnad (om man inte gör det själv), provtryckning och så installation av värmekälla - precis som du är inne på. Har t.ex. tittat på jordvärme och då har vi både läggning av slingor samt pump. Nej, hur man än vänder och vrider på det så blir luft/luft både "enkelt" och billigt. Jag har lagt några timmar på att leta olika alternativ men det mesta verkar springa iväg prismässigt.

Tack för tipset med stativ, det ska jag ha i åtanke!
 
Passar på att fråga igen eftersom jag har dig på tråden.

Du skriver att innerdelens ljudnivå ligger på 19 dB men när jag läser testerna så hänvisar de till 32-56 dB eller 26-42 dB, för att ta två exempel (se länk: http://www.bast-i-test.se/tester_pa_basta/luftvarmepumpar.html).

Hur går det här ihop?
 
Jag bara läste i produktspecifikationen (och minns från reklamen då):
19 - 21 - 29 - 36 - 42 dB(A) för inomhusdel,
47 - 48 dB(A) för utomhusdel.

Har naturligtvis inte mätt själv.
Mitsubishi tryckte hårt på att det var marknadens tystaste pump,
och det var naturligtvis en stor anledning till att jag valde den.
Och jag har inte haft anledning till at bli besviken.


Hur är ljudnivån på värmepumpar från Mitsubishi Electric?
Eftersom det är vår starka övertygelse att en tyst inomhusdel är viktigt för att uppnå optimal komfort från din värmepump, så har vi satsat mer tid och pengar än någon annan tillverkare på detta område. Tack vare denna satsning har vi lyckats ta fram marknadens tystaste värmepump på endast 19dB (modell MSZ-GE). Vi anser t.ex. att man måste kunna lyssna på musik, studera, sova, titta på tv mm utan att störas av inomhusdelen och kunna njuta av sin värmepump. Ingen vill väl ha ett jetplan i sovrummet?
Även våra andra modeller har fantastiskt låga ljudnivåer. Kirigamine FH ligger t.ex. på 20dB.
http://www.mitsubishivillavarme.se/sidor/vanliga-fragor-1/

Min modell är alltså MSZ-GE25
 
En tanke slog mig:

Det jag skrev om stomljud i huset från en vägghängd utomhusdel gäller kanske bara för hus med trästomme (vilket jag har).
Det kanske inte blir några märkbara vibrationer i väggen när det är tegel, som i ditt fall.

Någon med tegelhus som vet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.