Hur funkar detta med lysrör , är på jakt efter armaturer till och driva upp växter med sen o kollade ja lite lysrör kan man använda båda t5 o t8 eller vad är skillnaden på dom? Och kan man ha alla rör till alla armaturer bara det är rätt längd lr hur funkar det?
T5 är en nyare standard än T8. De är inte sinsemellan utbytbara. Det bästa till växter lär vara lysrör med den färgtemperatur som kallas dagsljus. Jag har använt en begagnad industriarmatur med tre 58W T8-rör till mina tomatplantor. Färgtemperaturen på dem är kallvit, vilket sägs inte vara lika bra som dagsljus, men ändå bättre än varmvit. Om växterna står i ett fönster så kommer det en del äkta dagsljus också.
Medlem
· Blekinge
· 10 424 inlägg
Vill du odla cannabis kan du inte räkna med äkta solljus.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 584 inlägg
Det finns speciella ljusfärger för olika växttyper. Osram har en modell som heter Floura som verkar täcka in de flesta sorter.
http://www.osram.se/osram_se/produk...ioner/fluora-t8/index.jsp?productId=ZMP_60391
Skall man ha experttips är det väl som vanligt hydropon- och (tyvärr) cannabisodlarna som har bäst koll på läget.
http://www.osram.se/osram_se/produk...ioner/fluora-t8/index.jsp?productId=ZMP_60391
Skall man ha experttips är det väl som vanligt hydropon- och (tyvärr) cannabisodlarna som har bäst koll på läget.
Dåliga kommentarer undanbes
Jag var på väg att föreslå ett typ dagsljusrör, ett 865, dvs väldigt vit/blått med 6500K färgtemp.Johan Gunverth skrev:
Det finns ju även ännu lite högre färgtemp förstås.
Men jag kollade lite snabbt på spektraldiagram för floura och vanliga rör:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Floura och 865 har inte alltför väsensskild spektralfördelning.
Floura är märkligt jämt för att vara lysrör, brukar vara mer toppar. Jag antar att floura är bra mycket dyrare än standardrör.
Men den spektrala energin ligger i båda rören koncentrerade i två ungefär lika placerade regioner. Och växter behöver UV-ljus (=kortare våglängder, man brukar säga att UV börjar vid 400nm) så området runt i kring 400nm torde vara det som är viktigast för växternas välbefinnande.
Dessa spektraldiagram kan jämföras med ett "gult" lysrör, 827. En ganska glödlampslik färgtemperatur på 2700K.
Logga in
Skapa konto
Standardrör för 35:- är inte på något vis anmärkningsvärt billigt. Ofta hittar man inte Osram, Philips eller någon annan av de dyrare märkena för det priset.mrkjellman skrev:
Men ibland händer det. Själv köpte jag 10 st Osram 840 på mediamarkt av alla ställen för mindre än 40:-/st.
Det ligger nog rätt många kronor inbakade i marginaler i hela återförsäljarledet för dessa rör. Det skiljer troligen inte många ören i produktionskostnad för ett Osramrör jämfört med vilket okänt märke som helst.
Så lyckas någon handla in dom från rätt källa och/eller sänker sina marginaler så finns det ingen anledning till att det inte ska gå att köpa bra lysrör för max 35:-
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 584 inlägg
Med tanke på spektralfördelningen på Fluora borde det var de rören med rosa ljus jag har sätt på en del ställen.
En snabb googling ger också stadigt mycket träffar där cannabisodlarna rekommenderar dem för övervintring, men inte för uppdrivning. TS får ursäkta, men dessa odlare har örnkoll på effektiva odlingsmetod för perenner.
Hydropon-odlarna likaså. De som odlar på Antarktis använder dessa tillsammans med Son-T Agro.
http://www.ecat.lighting.philips.se...-horticulture/horti/61452/cat/?t1=ProductList
Osram Fluora 36W kostar 80:- på Bauhaus.
En snabb googling ger också stadigt mycket träffar där cannabisodlarna rekommenderar dem för övervintring, men inte för uppdrivning. TS får ursäkta, men dessa odlare har örnkoll på effektiva odlingsmetod för perenner.
Hydropon-odlarna likaså. De som odlar på Antarktis använder dessa tillsammans med Son-T Agro.
http://www.ecat.lighting.philips.se...-horticulture/horti/61452/cat/?t1=ProductList
Osram Fluora 36W kostar 80:- på Bauhaus.
Medlem
· Blekinge
· 10 424 inlägg
Kolla med närmaste tomatodling, dom borde ju veta. Hur viktigt är priset om du slår ut det över hela den tilltänkta livslängden?