58 374 läst · 367 svar
58k läst
367 svar
Installera bergvärme själv?
Om acktanken endast ska användas till radiatorvatten samt ev förvärmning av vv kommer den inte läcka mycket värme och det som läcker gör inget för du lär ju behöva värme i pannrummet. Ska du ha vv i den är det ju bra desto bättre isolerad den är.
Du hade ju rejält på toppen det är bra, och sen fyller du bara en mindre andel upptill att använda till VV. Din källa är ju mer kontinuerlig i de flesta driftfall jämfört mot när man vill med små förluster lagra100 gradigt vatten genererat under några få timmar.
Mattiaz, vi har slingor och det har blivit hyfsat bra, TVA kräver väl en extra cirkpump, slingor funkar vid elavbrott..
Returvattnet ifrån VS kan med fördel värma VV, det är inte fel att fundera på detta när man
tillverkar sin tank, som resultat finns möjligheten att solvärmen fungerar senare och tidigare på året.
Jag tror att vedkaminen också gillar kallt vatten, någon som vet?
Edit: Solvärmen blir kanske inte så värst hjälpt vid närmare eftertanke...
Returvattnet ifrån VS kan med fördel värma VV, det är inte fel att fundera på detta när man
tillverkar sin tank, som resultat finns möjligheten att solvärmen fungerar senare och tidigare på året.
Jag tror att vedkaminen också gillar kallt vatten, någon som vet?
Edit: Solvärmen blir kanske inte så värst hjälpt vid närmare eftertanke...
Redigerat:
Kamin vill inte ha kallt vatten anslut en laddomat så späder den ut vattnet så kamin får varmt vatten i retur.znitz skrev:Mattiaz, vi har slingor och det har blivit hyfsat bra, TVA kräver väl en extra cirkpump, slingor funkar vid elavbrott..
Returvattnet ifrån VS kan med fördel värma VV, det är inte fel att fundera på detta när man
tillverkar sin tank, som resultat finns möjligheten att solvärmen fungerar senare och tidigare på året.
Jag tror att vedkaminen också gillar kallt vatten, någon som vet?
Edit: Solvärmen blir kanske inte så värst hjälpt vid närmare eftertanke...
Fick definitivt beslut från skm att det inte blir något rot-avdrag på bergvärmeinstallationen, byter jag vedpannan mot en motsvarande så går det dock bra :banghead:
Hur som helst tänkte jag ta in priser på borrningen. jag har här i tråden fått 200m djup som förslag. Är det tilltaget så det räcker till ordentligt eller är det precis vad som går åt tro?
Hur som helst tänkte jag ta in priser på borrningen. jag har här i tråden fått 200m djup som förslag. Är det tilltaget så det räcker till ordentligt eller är det precis vad som går åt tro?
även jag väntar in en offert på VP med acktank... troligen blir det "för dyrt" och jag kommer nog installera hela klabbet själv.
jag har grävt ned jordvärmeslang ca 2x280 meter
har kollat på en nibe1245-10
och en Strömsnäs KV500 med förvärmning av tappvatten
kommer montera en vattenmantlad kamin med en laddomat 11-30
golvvärmen kommer styras av en EC home shuntautomatik verkar det som.
du verkar vara inne på att löda, jag funderar på klämringskopplingar, det skiljer ju inte så himla mycket i pris jämfört med presskopplingar och gör man arbetet själv så blir det nog billigare än att leja en vvskille (tjej) för att pressa kopplingarna.
men jag ska prova att löda tänkte jag, blir ju i stort sett bara 22mm rör så man kan ju köpa ett gäng rör, böjar etc. och testa... ska man även satsa på ett bockverktyg eller är 22 mm för grovt att bocka?
någon som vet hur anslutningarna ut från VP ser ut? är det bara kopparrör som sticker fram eller är det någon R-gänga?
synd du inte bor i närheten matiaz, annars hade vi kunnat hjälpa varandra med installationen
jag har grävt ned jordvärmeslang ca 2x280 meter
har kollat på en nibe1245-10
och en Strömsnäs KV500 med förvärmning av tappvatten
kommer montera en vattenmantlad kamin med en laddomat 11-30
golvvärmen kommer styras av en EC home shuntautomatik verkar det som.
du verkar vara inne på att löda, jag funderar på klämringskopplingar, det skiljer ju inte så himla mycket i pris jämfört med presskopplingar och gör man arbetet själv så blir det nog billigare än att leja en vvskille (tjej) för att pressa kopplingarna.
men jag ska prova att löda tänkte jag, blir ju i stort sett bara 22mm rör så man kan ju köpa ett gäng rör, böjar etc. och testa... ska man även satsa på ett bockverktyg eller är 22 mm för grovt att bocka?
någon som vet hur anslutningarna ut från VP ser ut? är det bara kopparrör som sticker fram eller är det någon R-gänga?
synd du inte bor i närheten matiaz, annars hade vi kunnat hjälpa varandra med installationen
Skulle vara intressant att vet hur mycket du sparar på att göra det själv om du har möjlighet till rot. Vad är anledningen till att du väljer att sätta in en kamin utöver vp?
Tycker definitivt du ska testa att löda. Mycket billigare, det har en tendens att gå åt mer böjar och skräp än vad man tror:x Skippa bockverktyget och köp böjar ist. Klämringskopplingar är dyyyyyrt!
På din nibe verkar det vara kopparrör 22mm för allt utom anslutningen till kollektorn som har 28mm.
Undrar om jag också skulle ta in offerter, då blir ju anläggningen dimensionerad också går det ju att jämföra om det är värt arbetet.
Tycker definitivt du ska testa att löda. Mycket billigare, det har en tendens att gå åt mer böjar och skräp än vad man tror:x Skippa bockverktyget och köp böjar ist. Klämringskopplingar är dyyyyyrt!
På din nibe verkar det vara kopparrör 22mm för allt utom anslutningen till kollektorn som har 28mm.
Undrar om jag också skulle ta in offerter, då blir ju anläggningen dimensionerad också går det ju att jämföra om det är värt arbetet.
@thestrut: Det går ju även att hyra pressverktyg om man vill, men kopplingarna är som sagt betydligt dyrare än motsvarande för lödning.
Hur blir det att koppla en invertermaskin mot en ack-tank? Hur sätts givare och hur ställer man in maskinen för det?
Hur blir det att koppla en invertermaskin mot en ack-tank? Hur sätts givare och hur ställer man in maskinen för det?