2 447 läst · 6 svar
2k läst
6 svar
Vid fel på renoverat badrum.....?
Hej, undrar när det gäller följande:
Vi renoverade vårt badrum i oktober 2009. Vi påpekade att det blivit s.k bom under flera plattor, dvs inget/dåligt med fix där.
De svarade att det inte behövdes göras om, utan OM det skulle hända något så fanns ju företaget kvar, de försvann ju inte, för att citera ägaren av företaget.
Nu har alltså två plattor spruckit, bakom var det inget fix och fogen har lossnat på flera runtom dessa.
Jag har försökt kontakta ägaren via telefon och mail men han återkommer inte. Hur ska vi då göra??
Vi renoverade vårt badrum i oktober 2009. Vi påpekade att det blivit s.k bom under flera plattor, dvs inget/dåligt med fix där.
De svarade att det inte behövdes göras om, utan OM det skulle hända något så fanns ju företaget kvar, de försvann ju inte, för att citera ägaren av företaget.
Nu har alltså två plattor spruckit, bakom var det inget fix och fogen har lossnat på flera runtom dessa.
Jag har försökt kontakta ägaren via telefon och mail men han återkommer inte. Hur ska vi då göra??
Moderator
· Stockholm
· 52 451 inlägg
Skicka en skriftlig reklammation, telefon duger inte. Det kan vara en fördel att skicka reklammationen dels med vanlig post (ha vittne på att du postar), dels som rek. Vanlig post anses som läst inom viss tid efter att den postats. Ett rek. brev hämtas ofta inte ut om mottagaren håller sig undan ansvar.
Rek är bra genom att man får ett kvitto så att man kan bevisa att mottagaren läst kravet. Men OM det inte hämtas ut så finns det bevis (returen) att mottagaren INTE har läst kravet. Så om man misstänker att någon håller sig undan så kan ett vanligt brev vara bättre än rek.
Rek är bra genom att man får ett kvitto så att man kan bevisa att mottagaren läst kravet. Men OM det inte hämtas ut så finns det bevis (returen) att mottagaren INTE har läst kravet. Så om man misstänker att någon håller sig undan så kan ett vanligt brev vara bättre än rek.
1. Skicka en skriftlig reklamation till leverantören med begäran om svar inom ett visst angivet datum.
2. Vid uteblivet svar, skicka ett nytt brev med information om att eftersom leverantören inte har hörts av kommer du att anlita en annan leverantör för att åtgärda felet och att detta kommer att ske på den ursprungliga leverantörens bekostnad.
3. När fakturan från leverantör 2 kommer betalar du den och skickar ett lika stort betalningskrav till leverantör 1.
4. Vid utebliven betalning skickar du kravet till KFM för indrivning.
2. Vid uteblivet svar, skicka ett nytt brev med information om att eftersom leverantören inte har hörts av kommer du att anlita en annan leverantör för att åtgärda felet och att detta kommer att ske på den ursprungliga leverantörens bekostnad.
3. När fakturan från leverantör 2 kommer betalar du den och skickar ett lika stort betalningskrav till leverantör 1.
4. Vid utebliven betalning skickar du kravet till KFM för indrivning.