Hej,

Jag har fjärrvärme och får lite spillvatten ifrån ett skvallerrör vilket jag tycker nog är normalt.
Dock glömmer jag ibland att tömma flaskan ibland som samlar upp vattnet och då rinner den över på golvet.
Vet att jag sett små vattenbehållare med en liten pump som man kan ansluta en slang till för att sedan låta den slangen gå till avloppet en lång bit därifrån.

Har ni några förslag eller tips, gärna länkar!

Tack.

Varför inte koppla på ett rör på skvallerröret, så att det leds till avloppet?

Precis, själv har jag satt dit en bit trädgårdsslang som leder vidare till avloppet.

lbgu skrev:
Precis, själv har jag satt dit en bit trädgårdsslang som leder vidare till avloppet.
Tack för idéerna men avloppet ligger högre upp än svallerröret.

Så jag behöver en liten pump.

Med en tät anslutning mellan skvallerröret och slangen så kommer säkert vattnet att kunna tryckas upp till avloppet.

Protte

kulle
prototypen skrev:
Med en tät anslutning mellan skvallerröret och slangen så kommer säkert vattnet att kunna tryckas upp till avloppet.

Protte
Är det tillåtet att göra så ?

Är det tillåtet att sätta ett skvallerrör lägre än avloppet?

Det finns kondensvattenpumpar som borde kunna fungera, men dom är rättdyra har jag för mig.
Dock små och inkapslade osv.

• Gilla
-Per-
  • Laddar…
kulle
-Per- skrev:
Tack för idéerna men avloppet ligger högre upp än svallerröret.

Så jag behöver en liten pump.
Du får förklara lite närmre hur det ser ut hos dig, om det är en källare du har så bör det väl gå ner rör från avloppet genom källaren där du kan koppla på ett avstick för ditt spillvatten.

Hej,

Jag skall prova att ansluta en slang på avtappningsröret och se om det fungerar men jag misstänker att vattnet kommer att kunna avstanna på vissa ställen och då säkert också börja lukta men värt ett försök.

Dock skulle jag gärna vilja få tips om liknande små pumpar som inte är dräneringspumpar som "Corre" nämnde liknande kondensvattenpumpar.

Kulle
Det är bra förslag, dock skulle jag vilja "pumpa" detta vatten till avloppet som befinner sig ett rum längre bort i själva tvättstugan. Jag misstänker att kan man få till en pump så kan man också dra rör/slang snyggare än om man inte har en pump.

Redigerat:
-Per- skrev:
Jag skall prova att ansluta en slang på avtappningsröret och se om det fungerar men jag misstänker att vattnet kommer att kunna avstanna på vissa ställen och då säkert också börja lukta men värt ett försök.
Jag har otroligt svårt att tro att det skulle komma någon märkbar lukt från vattnet som är kvar i slangen.

För att förtydliga.
Slangen ska vara tät mot skvallerröret men mynna ovanför en golvbrunn eller annat avlopp.

Att det står vatten i slangen gör inget, kommer inte att lukta, större risk med flaskan som står där nu.

Protte

• Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Frågan här är egentligen; ligger golvbrunnen/avloppet högre än säkerhetsventilen? Skvallerröret går ju alltid att korta eller dras om.

Varför rekommendera lösning som strider mot de regler som så ofta brukar hänvisas till på forumet. Vad säger tex krilleman om att låta vatten stå i spillröret?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.